פורטל:חוק ומשפט/משפטנים/שופטים/2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג

רות בֵּיידֶר גינסבורגאנגלית: Ruth Bader Ginsburg;‏ 15 במרץ 193318 בספטמבר 2020) הייתה משפטנית יהודייה-אמריקאית, שכיהנה כשופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית מאז אוגוסט 1993, כשמונתה על ידי הנשיא ביל קלינטון, ועד לפטירתה. היא הייתה האישה השנייה שכיהנה בבית המשפט העליון (אחרי סנדרה דיי או'קונור); ממייסדות פרויקט הנשים של האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות (ACLU).

בשנת 2009 הייתה גינסבורג בת ה-76 לשופטת המבוגרת ביותר בבית המשפט העליון; היא המשיכה בכהונתה ולא הייתה מוכנה לפרוש לגמלאות. באוגוסט 2010 הצהירה שעבודתה בבית המשפט עזרה לה להתמודד עם פטירתו של בעלה, והציעה שתמשיך לשרת עד 2012. היא גם הביעה משאלה לסיים את כהונתה בגיל 82 ושהיא רואה בכך את עצמה כ"מודל חדש" לחיקוי. עם זאת, בשנים מאוחרות יותר התבטאה ביידר גינסבורג, באשר למועד פרישתה האפשרית, בצורה זהירה יותר, והמשיכה בתפקידה גם לאחר הגעתה לגיל 82, עד לפטירתה.

בשנת 2018 הופק "RBG - רות ביידר גינסבורג", סרט דוקומנטרי על מהלך חייה ואישיותה של ביידר גינסבורג. בסרט הוצג, בין היתר, המעמד האייקוני שרכשה ביידר גינסבורג בשנים האחרונות בקרב הפרוגרסיבים בני הדור הצעיר בארצות הברית. הסרט קיבל ביקורות משבחות ואף הפך במפתיע להצלחה קופתית.