פורטל:יונקים/ערך נבחר/14

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוריס שלוח אדום
לוריס שלוח אדום

לוריס שלוח אדום הוא מין של טרום-קוף קטן וארסי מתת-סדרת בעלי אף לח, האנדמי ליערות הגשם של דרום סרי לנקה. הלוריס השלוח הוא בין הקטנים שבפרימטים: משקל גופו 127 - 256 גרם בלבד. הוא מתאפיין בגפיים ארוכות וחינניות, במבנה גוף רזה ושדוף, ובהיותו חסר זנב. פניו מתאפיינות בחוטם צר ובעיניים ענקיות שממוקמות בקדמת הפנים.

הלוריס השלוח הוא הפרימט הלילי החברותי ביותר. במהלך היום, הלוריסים מתקבצים לשינה בקבוצות קטנות, ובלילה הם עשויים ללקט מזון יחדיו. הם בונים את קיניהם בתוך עלים או לחלופין בשקעים בעצים וכל מקום אחר אשר די בטוח מפני טורפים. הלוריסהוא אוכל חרקים בעיקרו, ומתמחה במיוחד באכילת חרקים רעילים; הריר של הלוריס מדכא את תחושת הגירוי מחרקים אלו. ללוריס יש בלוטות בזרוע אשר מפרישות כימיקלים נדיפים שעשויים להיות רעילים לבני אדם.

הלוריס השלוח האדום מסווג על ידי הרשימה האדומה של IUCN במצב השימור סכנת הכחדה (EN), בשל אוכלוסייתו הדלה שמונה פחות מ-2,500 בוגרים וירידה מתמשכת במספר הפרטים הבוגרים. האיומים העיקריים הנשקפים ללוריס מצד בני האדם בסרי לנקה, כוללים: אובדן בית גידול, דריסה בכבישים, לכידה בתור חיית מחמד, ציד לשימוש ברפואה המסורתית והריגה מכוונת בשל אמונות טפלות. כתמי יער מבודדים רבים שבהם נמצא הלוריס נמצאים בשימוש רב על ידי האדם.