לדלג לתוכן

פורטל:כדורגל/מערך/6

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מערך 4-2-4
מערך 4-2-4

מערך 4-2-4 שאף לשלב התקפה חזקה עם הגנה חזקה, והוא נחשב לתגובה למערך ה-WM הקשוח. המערך יושם על ידי נבחרת ברזיל בשנות ה-50, שהפיקו ממנו תועלת מרבית. המערך היה הראשון שתואר באמצעות מספרים.

מערך 4-2-4 עשה שימוש בכושר וביכולת המשתפרת של השחקנים, כך שניתן היה להשתמש ביעילות, בשלבים שונים במשחק, בשישה שחקני הגנה ובשישה שחקני התקפה - שני שחקני הקישור שינו תפקידם בהתאם למצב. מספר שחקני ההגנה - ארבעה - בניגוד לשלושה שהיה נהוג קודם לכן להציב, אפשר לשחקני ההגנה לשחק בצפיפות ובשיתוף פעולה רב יותר, מתוך אמונה שהגנה חזקה תאפשר התקפה חזקה.

הריקנות בקישור נשענה על היכולת של שחקני ההגנה לא רק לחטוף את הכדור, אלא להחזיק בו, למסור אותו או אף לרוץ איתו קדימה ולהחל בהתקפה. משום כך, מערך 4-2-4 דרש מכל שחקניו להיות כישרוניים ובעלי יוזמה - אופי שתאם את של הכדורגלן הברזילאי הטיפוסי. כמו כן, המערך צרך מודעות טקטית גבוהה, שכן שני קשרים בלבד היה עלול לגרום לבעיות בהגנה.

מערך 4-2-4 יושם בהצלחה תחילה בליגה הברזילאית, בקבוצות סנטוס ופלמיירס, ובנבחרת ברזיל בזכייתם בגביעי העולם 1958 ו-1970. המערך אומץ מאוחר יותר על ידי קבוצות רבות בעולם, בעקבות ההצלחה הברזילאית.