פורטל:כדורגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כדורגל הוא משחק כדור בין שתי קבוצות, שכל אחת מהן מורכבת מ-11 כדורגלנים המשחקים בו-זמנית, ומטרתם להבקיע לשער היריבה עם הרגליים. אחד מהשחקנים, בכל קבוצה, הוא שוער והאחרים הם שחקני שדה. כל שחקן רשאי להחליף את השוער בתפקידו בזמן ובמשך המשחק אולם חובת המאמן לעדכן את שופט המשחק על דבר החילוף.

הכדורגל משוחק על משטח דשא (טבעי או סינתטי), במשך 90 דקות, המחולקות לשתי מחציות בנות 45 דקות כל אחת, אף על פי שרוב משחקי הנוער, הילדים והוותיקים נמשכים פחות מ-90 דקות. המנצחת במשחק היא הקבוצה שכבשה מספר רב יותר של שערים.

הכדורגל נחשב לענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם. מיליוני אנשים ברחבי העולם עוסקים בו באופן פעיל, מאות מיליונים צופים בו. הכדורגל הפך לאירוע תרבותי מרכזי בעידן המודרני. פשטות חוקי המשחק והצורך באבזור מינימלי עזרו לגדילת הפופולריות שלו. סביב הכדורגל התפתחה תעשייה שלמה של בידור, ליגות מקומיות, טורנירים בינלאומיים, שידורים ישירים בטלוויזיה, שחקנים רבים המפרסמים חברות למוצרי ספורט תמורת שכר עתק, ועיתונות ספורט רבה המסקרת את הענף.

סמל ארסנל
סמל ארסנל

ארסנל הוא מועדון כדורגל אנגלי מצפון לונדון, המשחק בפרמייר ליג ונחשב לאחד המצליחים ביותר בכדורגל האנגלי. לאורך השנים זכה המועדון ב-13 אליפויות ועשר פעמים בגביע ה-FA, והוא מחזיק במספר שיא של עונות רצופות בליגה האנגלית הבכירה.

המועדון הוקם ב-1886, והצטרף לפוטבול ליג כעבור שבע שנים. אחת התקופות הטובות ביותר בתולדותיו הייתה בשנות ה-30 של המאה ה-20, בהן זכה בחמש אליפויות ובשני גביעי FA. ב-1971 זכה המועדון בדאבל הראשון שלו. בעשרים השנים האחרונות המועדון זכה להצלחות רבות שכללו זכייה באליפות ובגביעים, בנוסף להיותו המועדון הלונדוני הראשון שהעפיל לגמר ליגת האלופות.

לאוהדי ארסנל יש יריבות ספורטיבית ארוכת שנים עם אוהדיהם של מועדונים אחרים. היריבות הידועה ביותר היא עם טוטנהאם הוטספר, והמשחק בין שני המועדונים מכונה "הדרבי של צפון לונדון". ארסנל הוא אחד המועדונים העשירים ביותר בכדורגל האנגלי, ובשנת 2008 שוויו הוערך בכ-600 מיליון לירות שטרלינג. באותה שנה עבר המועדון לאצטדיון האמירויות לאחר עשרות שנים שבהן השתמש באצטדיון הייבורי.


גרסאות ראשוניות

  • המאה השנייה או השלישית לפני הספירה - הגרסה הידועה המוקדמת ביותר של הכדורגל: משחק בשם קוג'ו, תרגיל אימון סיני הדורש דיוק ומיומנות .
  • רומא העתיקה - הרומאים משחקים "הרפסטרום", משחק המזכיר את הכדורגל המודרני.
  • ימי הביניים - וריאציות שונות של משחקי כדורגל, שיחסית לכדורגל המודרני כללו חוקים מעטים, נפוצו ברחבי אירופה. המשחק נחשב לאב הקדמון של הכדורגל המודרני.

הקמה והתארגנות

התבססות מעמד הכדורגל

התגבשות והתחזקות

גלובליזציה


אני אירגע רק כאשר אפרוש מכדורגל או כשאמות.

אנגליה, הנבחרת הוותיקה בעולם (יחד עם סקוטלנד) המייצגת את המדינה בה הומצא משחק הכדורגל המודרני, השתתפה לראשונה במונדיאל במהדורתו הרביעית בלבד, ב-1950. זאת מאחר שבמשך שנים החשיבה את עצמה לנבחרת הטובה בעולם, וסירבה להכיר בטורניר העולמי החדש. כמו כן, התעוררו חילוקי דעות בינה לבין פיפ"א לגבי ההבחנה בין כדורגלנים מקצוענים וחובבנים.

פיפ"אגביע העולםגביע הקונפדרציותהדירוג העולמי
גביע העולם לנשיםגביע אלגרבהדירוג העולמי לנשים
אסיה: AFCגביע אסיהאליפות אסיה לנשים
אפריקה: CAFגביע אפריקה לאומותאליפות אפריקה לנשים
צפון אמריקה: CONCACAFגביע הזהבגביע הזהב לנשים
אמריקה הדרומית: CONMEBOLקופה אמריקהאליפות אמריקה הדרומית לנשים
אוקיאניה: OFCגביע אוקיאניה לאומותאליפות אוקיאניה לנשים
אירופה: UEFAאליפות אירופהאליפות אירופה לנשים

גביע העולם בכדורגל

גביע העולם בכדורגל, הידוע גם בתור המונדיאל, הוא החשוב שבמפעלי הכדורגל. הטורניר מאורגן על ידי פיפ"א אחת לארבע שנים. אחת מבין 32 הנבחרות המשתתפות בטורניר מוכתרת כאלופת העולם בכדורגל. עד היום התקיימו 22 מונדיאלים:
1930 - 1934 - 1938 - 1950 - 1954 - 1958 - 1962 - 1966 - 1970 - 1974 - 1978 - 1982 - 1986 - 1990 - 1994 - 1998 - 2002 - 2006 - 2010 - 2014 - 2018 - 2022 רק שמונה נבחרות זכו בתואר אלופת העולם בכדורגל במהלך השנים והן (בסוגריים מספר הזכיות של כל נבחרת):

נבחרת ברזיל בכדורגל ברזיל (5) • נבחרת איטליה בכדורגל איטליה (4) • נבחרת גרמניה בכדורגל גרמניה (4) • נבחרת ארגנטינה בכדורגל ארגנטינה (3) • נבחרת אורוגוואי בכדורגל אורוגוואי (2) • נבחרת צרפת בכדורגל צרפת (2) • נבחרת אנגליה בכדורגל אנגליה (1) • נבחרת ספרד בכדורגל ספרד (1)
נשים: ארצות הברית, גרמניה, ברזיל, נורווגיה, שוודיה, סין, דנמרק

להלן קטגוריות המשנה שתחת קטגוריית הכדורגל בוויקיפדיה:

להסבר על מרכיביו השונים של המגרש, יש להעביר העכבר מעליהם.
נקודת העונשיןנקודת העונשיןרחבת השערנקודת המרכזקו מחצית המגרשקו צדקו צדשערשעררחבת השערבעיטת קרןבעיטת קרןבעיטת קרןבעיטת קרןקו שערקו שער

מערך הוא הצורה בה ממוקמים השחקנים בעמדותיהם. מטרת המערך היא ליצור סדר ושיטתיות בצורת המשחק של הקבוצה ולייעל את משחקה של הקבוצה, בצורה שבדרך כלל מתיימרת לספוג כמה שפחות שערים ולהבקיע כמה שיותר. מערך נהוג לציין בעזרת מספרים, באמצעותם מציינים את כמות השחקנים הנמצאים בהגנה, בקישור ובהתקפה, ללא התחשבות בשוער שכן עמדתו קבועה. לדוגמה, המערך הכולל 4 שחקני הגנה, 4 שחקני קישור ו-2 שחקני התקפה ייקרא 4-4-2.

מערך נבחר

קטנאצ'ו
קטנאצ'ו

הקטנאצ'ואיטלקית: catenaccio, שפירושו בריח או מנעול) הוא הגנתי בתכליתו ובעזרתו הגיעו קבוצות איטלקיות להישגים נאים בזירה המקומית ובאירופה. הידועה והמצליחה במיישמות השיטה הייתה אינטר מילאנו הגדולה של הלניו הררה בשנות השישים, שזכתה פעמיים ברציפות בגביע אירופה לאלופות.

ביסודו של הקטנאצ'ו עומדת פילוסופיית משחק הגנתית, המתמקדת יותר באי-ספיגת שערים מאשר בהבקעתם. כדי להשיג מטרה זו דוגלת השיטה בפריסתם של ארבעה שחקני הגנה בקו אחד השומרים אישית על שחקני ההתקפה של הקבוצה היריבה. מאחוריהם מוצב בלם אחורי, שתפקידו לחפות עליהם ולעצור שחקני התקפה שהצליחו להתשחרר משומריהם ולהתקדם אל עבר השער.

הבלם האחורי חופשי אמנם מחובת שמירה אישית (חופש שממנו נגזר הכינוי "ליברו" - חופשי), אולם תפקודו במערך הקטנאצ'ו הוא הגנתי טהור, ואילו התכנים ההתקפיים-יצירתיים שיצקו לתפקיד זה שחקנים כפרנץ בקנבאואר הם מאוחרים יותר וזרים לקטנאצ'ו.

השמירה האישית אינה נחלתם של שחקני ההגנה בלבד, אלא גם של ארבעת שחקני הקישור, עליהם מוטלת השמירה על קשרי הקבוצה היריבה. את המשחק רווי השמירות האישיות תיאר רינוס מיכלס כ"כדורגל זוגות". בחוד המערך משחק חלוץ מרכזי בודד, בניגוד גמור למערכי הכדורגל שהיו נהוגים בעידן ההוא ואשר דגלו בשניים או שלושה חלוצים.

חלק בלתי נפרד מהקטנאצ'ו היו העבירות הטקטיות הרבות, שנועדו לשבור את שטף משחקו של היריב.

כדורגל בישראל כדורגל נשים בישראל
קבוצותתחרויותכדורגלניםאצטדיונים

ניהול – ליגות וגביעים

  • על הפעלת הליגות והגביעים אחראית ההתאחדות לכדורגל בישראל, כמו גם על שיבוץ השופטים ופיקוח על הקבוצות השונות. ההתאחדות נוסדה ב-1928.
  • ליגת העל היא הליגה הבכירה ביותר בכדורגל גברים בישראל ותחרות הכדורגל הישראלית שזוכה לחשיפה הגדולה ביותר בארץ. האלופה זוכה להתמודד על כרטיס לליגת האלופות ואילו הסגנית והשתיים הבאות אחריה על כרטיס לליגה האירופית. ליגת העל הוקמה בשם "ליגה-א'" ב-1931. ב-1954 השתנה שמה ל"הליגה הלאומית", ובעונת 1999/00 קיבלה את שמה הנוכחי.
מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, מכבי חיפה, הפועל פתח תקווה, בית"ר ירושלים, מכבי נתניה, הכח רמת גן והפועל באר שבע זכו באליפות המדינה פעמיים לפחות.
  • הליגה הלאומית היא הליגה השנייה בחשיבותה, 2 קבוצות עולות ממנה בסיום כל עונה לליגת העל.
  • מתחת לשתי הליגות הללו ישנן ליגות מקומיות: ליגות א', ב' וג' לכל אזור ומחוז. אלו ליגות מקצועניות למחצה ובדרך כלל מקבלות סקירה רק בעיתונות המקומית.
  • גביע המדינה הוא אחד המפעלים הוותיקים והיוקרתיים בכדורגל הישראלי, אם כי גביע המדינה נחשב הרבה פחות ביחס לליגת העל. ידוע גם בתור "מפעל הסינדרלות", הגביע משוחק בשיטת נוק-אאוט כאשר כל הקבוצות מהליגות המקצועניות ממשתפות. קבוצות ליגת העל מצטרפות רק בסיבוב השמיני. המנצחת בגביע המדינה מעפילה למוקדמות הליגה האירופית.
  • גביע הטוטו הוא המפעל השלישי בחשיבותו, אך בפועל בעל חשיבות זניחה. משמש את הקבוצות הגדולות בעיקר למשחקי אימון ואילו את הקבוצות הקטנות כהזדמנות להרוויח פרס כספי מכובד שיעזור להן תקציבית.

נבחרות לאומיות

שונות

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא כדורגל: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוטבלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)

רשימת הערכים המבוקשים
כדורגל - דפים שימושיים

מועדוני כדורגל

אירופה

אפריקה

אסיה

אמריקה

כדורגלנים ומאמנים

בינלאומיים

ישראלים

כדורגלניות

אצטדיוני כדורגל

התאחדויות כדורגל

טורנירים

קבוצות

לאומיים

נבחרות

המשחקים האולימפיים

אוקיאניה

שונות

כללי

עיתוני ספורט

תחרויות לא רשמיות

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 מופיע כאן כאחד הטובים ביבשת בכל הזמנים. סאבעלוטודו - שיחה 15:03, 28 בדצמבר 2015 (IST)
  2. ^ אלוף עולם, שיחק בארץ. סאבעלוטודו - שיחה 16:02, 19 בדצמבר 2017 (IST)