פורטל:להט"ב/מסע בזמן/3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איור: שבעה הלוחמים שהכניעו את תבאי במיתולוגיה היוונית

הגדוד הקדוש של תבאי היה יחידת עילית של הופליטים בצבא תבאי. לפי פלוטרכוס, הרכבו של הגדוד הוא שהפכו למיוחד, 150 זוגות גברים-נאהבים, שצוותו יחדיו מתוך אמונה שנאהבים ילחמו בעוז ובגיבוש רב יותר, זה לצד זה, מאשר זרים שאין ביניהם יחסי חיבה מיוחדים. יש לציין, שיחסים אינטימיים בין גברים ביוון הקלאסית לא היו נוהג נלעג או בלתי מקובל.

בתחילת דרכו, מתוך כוונה לחזק את המורל, פוזרו זוגות לוחמי גדוד העילית במערך החזית של צבא תבאי. אולם, בקרבות מאוחרים יותר נלחם הגדוד כיחידה אורגנית. בארבעת העשורים לקיומו, היה הגדוד מהחשובים שבכוחות תבאי, ואפשר למנהיגי הפוליס להביא את תבאי לגדולתה קצרת היומין. הגדוד מילא תפקיד מכריע בקרב לאוקטרה, והושמד לחלוטין בקרב כירונאה בשנת 338 לפנה"ס.

הסכנה הגדולה לגדוד הייתה טמונה בכוחו שלו, אם תתפרק המסגרת הרגשית של הלוחמים היחידה תתמוטט. על כן, יש הסוברים כי נערך טקס תבאיי של מחויבות שבו שני הגברים היו מגיעים לנקודה מסוימת בלילה, לאור הירח, והיו נשבעים שבועת אהבה ונאמנות זה לזה. אם אכן היה טקס שכזה הרי שזה היה טקס הנישואים החד-מיניים העתיק ביותר שידוע לנו עליו ואולי מקור השם "הגדוד הקדוש".