פורטל:לוחמה אווירית/קרבות ומבצעים/מבצעים/3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבצע אופרה היה מבצע אווירי שהתרחש ב-7 ביוני 1981, ובמהלכו הופצף הכור העיראקי תמוז. התקיפה התבצעה על ידי שמונת מטוסי F-16 פייטינג פלקון, ארבעה מטייסת 117 וארבעה נוספים מטייסת 110. בנוסף, טסו עמם שישה מטוסי F-15 איגל לחיפוי. מסלול תעופתם של המטוסים עבר מעל ערב הסעודית. בניית הכור העיראקי "תמוז" החלה בשנת 1977. בשנת 1978, הובא הנושא לידי ממשלת ישראל, וראש אמ"ן, שמונה לבדיקת הנושא, העריך כי העיראקים יהיו מסוגלים לייצר כארבע פצצות גרעיניות מדי שנה. ניסיון לפעול דיפלומטית יחד עם ארצות הברית כשלוכאשר תקפו מטוסי F-4 פנטום איראניים את הכור, גרמנו לנזקים קלים שתוקנו מאוחר יותר.

תכנון המבצע החל בשנת 1979, והתוכנית הייתה שמטוסי F-4 פנטום או A-4 סקייהוק יתקפו, אך לאחר דחיית המבצע מספר פעמים, היו ברשות חיל האוויר הישראלי מטוסי F-16. המבצע נדחה מספר פעמים בשל שיקולים ביטחוניים, ובסופו של דבר נקבע המבצע ל-7 ביוני 1981. המטוסים המריאו בשעה 16:00, והטיסה נעשתה בדממת אלחוט, עם מכ"מים כבויים ובגובה נמוך, כדי לחמוק מגילוי מכ"ם. במהלך הטיסה ובזמנים שונים, הטילו המטוסים את מכלי הדלק הנתיקים שהתרוקנו, במטרה להקטין את הגרר. כשהגיעו המטוסים הישראליים לכור, פקד מוביל המבנים להגביר את עוצמת המנוע למרבית, ולנסוק לקראת צלילת ההפצצה. כל מטוס הטיל בתורו בהפרש של חמש שניות זה מזה מטען של שתי פצצות סימן 84 במשקל טון כל אחת, סך הכל 16 טון פצצות. 12 מן הפצצות חדרו אל תוך הכור, והרסו אותו כליל.

טיסת החזרה לישראל נעשתה בגובה רב ובמהירות גבוהה, והייתה חסכונית בדלק. לאחר כשלוש שעות, שבו כל המטוסים אל בסיס היציאה שלהם, בסיס עציון, ולאחר בדיקה שנועדה לוודא שאין פגיעות נ"מ, שבו המטוסים לבסיס האם שלהם.