פורטל:לוחמה אווירית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

לוחמה אווירית היא צורת לחימה המשתמשת בתווך האווירי והחללי כדי להשיג את מטרות הצד הלוחם. המושג כולל את השימוש של כלי טיס במרחב האווירי בצבאות, מלחמות ומערכות כחלק מהלוחמה הכוללת במגוון המשימות המיוחדות של חילות האוויר ומיושמת למשימות רבות כגון: תובלה אווירית, הפצצה טקטית, הפצצה אסטרטגית, עליונות אווירית, תעופה ימית, מודיעין אווירי וכן הלאה.

צורת הלוחמה הזו התפתחו לאחר המצאת המטוס על ידי האחים רייט בתחילת המאה ה-20, אולם נסיונתיהם של בני האדם להשתמש בתווך האווירי למטרות מלחמה התחיל שנים רבות לפני כן, עם שימוש בכדורים פורחים, עפיפונים ודאונים כדי להפעיל כוח פיזי כנגד אויביהם. עם התקדמות הטכנולוגיה, כל גם התקדמה הלוחמה האווירית, פרצה את גבולות האטמוספירה והגיעה ללוחמה חללית, באמצעות טילים בליסטיים ולוויינים.

בחרו ערך מומלץ מהרשימה וצפו בתוכן הנטען

F-15 איגלF-104 סטארפייטרP-51 מוסטנגדה הבילנד מוסקיטוהארי קוביהטלת פצצות האטום על הירושימה ועל נגסאקיהרכבת האווירית לסטלינגרדחיל האוויר הרוסיטיסה 19לוקהיד SR-71מבצע ערצב 19סבויה מרקטי SM.79קרב אווירקרב מידוויי

קרב אוויר הוא קרב המתנהל באוויר בין כלי טיס צבאיים, בדרך כלל מטוסי קרב. מטרת הקרב היא להפיל את כלי הטיס של האויב או למנוע ממנו מלבצע את משימתו.

קרבות אוויר התנהלו לראשונה במלחמת העולם הראשונה. בתחילה, הקרבות התבצעו באמצעים מאולתרים. תוך כדי המלחמה, התפתחו הטכנולוגיה והטקטיקה של קרבות האוויר. המטוסים בתקופה זו היו בעלי מדחף וטסו במהירות תת-קולית, והנשק העיקרי היה המקלע. בקרב, המטוסים חגו זה לעומת זה כדי להגיע לעמדת ירי, לעיתים תוך שיתוף פעולה בין מטוסים אחרים במבנה.

עם תום מלחמת העולם השנייה ובמהלך המלחמה הקרה התפתחה הטכנולוגיה רבות, ומטוסי הקרב שודרגו להנעה סילונית ולמהירות על-קולית. כמו כן פותחו טילי אוויר-אוויר, שהפכו בהדרגה לנשק העיקרי בקרבות אוויר מודרניים, כאשר התותח מהווה נשק משני. בקרב אוויר מודרני נודעת חשיבות רבה לטכנולוגיות מתקדמות, כמו טילים מתבייתים, מערכות התגוננות מטילים, "תמרון-על" באמצעות הנעה וקטורית ועוד. בקרבות אוויר נעשה שימוש במכ"ם לשם זיהוי, יירוט ו"נעילה" על מטרות, ובמקביל על מנת לשבש מכ"ם האויב. בקרב אוויר בא לידי ביטוי שיתוף פעולה בין מטוסי הקרב, מטוסים לתמיכה, מודיעין ובקרה.

בעוד בקרב האוויר הקלאסי יש חשיבות מכרעת לתמרונים ועבודת צוות שאמורים לאפשר למטוס הקרב להגיע למצב בו הוא יוכל להפיל את יריבו בעזרת תותחיו, בקרב האוויר המודרני יש חשיבות למודיעין ויירוט המוכוונים על ידי גורמי בקרה קרקעיים ומוטסים, הפעלת נשק מונחה, לוחמה אלקטרונית ואמצעי נגד למיניהם. למרות הקדמה הטכנולוגית קרב האוויר הקלאסי לא ננטש לגמרי ונותר חלק בלתי נפרד מהכשרתם של טייסי הקרב.


F-15D במצב אנכי. מנועי הפראט אנד ויטני F100 של המטוס, מעניקים לו יחס דחף למשקל גבוה מ-1 (כלומר דחף המטוס גבוה ממשקלו), בשל כך מסוגל ה-F-15 להאיץ את מהירותו במצב זה. ה-F-15 היה מטוס הקרב הראשון בעל תכונה זאת.

כוח אווירי יכול לשתק את צבא האוייב או להכריח אותו להקצות מתוך משאביו המוגבלים להגנת בסיסיו ואמצעי התקשורת (חומרים ואספקה) הרבה יותר [משאבים] ממה שאנו צריכים [להשקיע] במתקפה

וינסטון צ'רצ'יל נודע ביכולת הבנה אינסטקטיבית של הלוחמה, ובכללה הלוחמה האווירית. אמרה זאת הכוללת את דעתו על הכוח האווירי ותפקידו במלחמה עתידית, אמרה זאת נהגתה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה בתקופה בה טיבו של הכוח האווירי היה נושא לשיח פוליטי וציבורי.

לבנה של פייקריט
לבנה של פייקריט

בזמן מלחמת העולם השנייה הציעו ג'פרי פייק והלורד לואי מאונטבאטן את פרויקט חבקוק – בניית נושאת מטוסים מקרח באורך 600 מטר ובמשקל 2,000,000 טון שתהיה חסינה מטביעה. מאוחר יותר הוצע לבנות אותה מחומר הקרוי פייקריט העשוי תערובת של קרח ונסורת. האונייה הייתה צפויה לנוע במהירות של 10 קשרים (18 קמ"ש) ולשאת כ־150 מפציצים. אומנם נבנה אבטיפוס שנוסה בימות בקנדה, אך בסופו של דבר לא יצא הפרויקט אל הפועל בשל עלות גבוהה וקשיים הנדסיים.


27 באוגוסט 2020

22 באוגוסט 2020

21 באוגוסט 2020

בחרו כלי טיס מהרשימה וצפו בתוכן הנטען
תצלום של מטוס, אחד מכלי הטיס הנפוצים, על הקרקע.
תצלום של מטוס, אחד מכלי הטיס הנפוצים, על הקרקע.

כלי טיס הוא כל כלי תחבורה המיועד לטיסה באטמוספירה. קיימת הבחנה בין כלי טיס הקלים מן האוויר כגון כדורים פורחים וספינות אוויר לבין כלי טיס הכבדים מן האוויר כגון מטוסים, מסוקים ודאונים.

העובדה שכלי טיס אינם מושפעים מתוואי הקרקע מעליו הם חולפים והעובדה שהם מסוגלים לחצות יבשות וימים במהירות גבוהה במיוחד, הפכו את כלי הטיס לכלי תחבורה נפוצים במיוחד, והביאו להתפתחות טכנולוגית עצומה בתחום התעופה. כיום מטוסים מהווים עורק תחבורה ראשי בין יבשות, מדינות וערים. כמו כן כלי טיס משמשים לחיזוי מזג אוויר, צילום מהאוויר, ספורט, פנאי ועוד. בהיבט הצבאי כלי טיס משמשים למשימות שונות כגון תקיפה, הפצצה, סיור, צילומי אוויר לצורכי מודיעין, שינוע כוחות וציוד, לוחמה אלקטרונית והצנחת כוחות וציוד.



מסוק קרב או מסק"ר הוא מסוק צבאי שנועד לתקוף מטרות מגובה נמוך, בעיקר כלי רכב ומשוריינים, ריכוזי חי"ר ומבנים לא גדולים. מסוקי הקרב תוכננו במיוחד לפעילות זו וחימושם המגוון כולל תותחים אוטומטיים, רקטות, טילי נ"ט וחימוש מונחה ייעודי. רוב מסוקי הקרב הם בעלי מידה מסוימת של מיגון נגד אש נ"מ וכוללים אמצעי לוחמה אלקטרונית בנוסף לאוויוניקה מתקדמת שתפקידה לסייע באיכון מטרות ופגיעה בהם.


בל AH-1 קוברהאנגלית: Bell AH-1 Cobra. סימון במקור: בל/דגם 209) הוא מסוק קרב דו-מושבי מתוצרת חברת "בל הליקופטר" האמריקאית. בחיל האוויר הישראלי קיבל ה- AH-1 קוברה את הכינוי צפע.

המסוק מבוסס על מערכות ההנעה, התמסורת והרוטורים של מסוק ה-UH-1 ("יואי") ששימש בשנות החמישים של המאה ה-20 כמסוק סער בינוני. חברת בל החלה בתכנון המסוק בשנת 1958 ובשנת 1965 המריא לראשונה.

הקוברה הינו המסוק הקרב הראשון בעולם, שעוצב במיוחד לשיגור חימוש. המסוק מתאפיין בפרופיל צר המקשה לפגוע בו. הוא פשוט לתחזוקה ועל כן זול ואמין. עד להופעת ה-AH-64 אפאצ'י, היה הקוברה מסוק הקרב העיקרי של צבאות ארצות הברית וישראל.

משימתו העיקרית של הקוברה היא תקיפת מטרות שריון, וחימושו האופייני כולל טילי טאו נגד טנקים, שתי כוורות רקטות ותותח אוטומטי תלת-קני 20 מ"מ. ניתן לחמשו באופן שונה בהתאם למשימה, לרבות החלפת התותח במקלע מיניגאן בקוטר 7.62 מ"מ או במקל"ר והתאמתו לירי טילים מונחים (נגד טנקים או נגד מטרות אחרות) מסוגים שונים.

מסוק סער או מסוק תובלה, הוא מסוק שעוצב בשביל להוביל אנשים וציוד, לבצע משימות חיפוש והצלה וכן הצנחה מוסקת. למרות שמסוקי סער הראשונים נכנסו לשימוש מבצעי במלחמת קוריאה, אלה הוגבלו על ידי הכוח המוגבל של מנועי הבוכנה החלשים. המלחמה הראשונה בה המסוק שימש בתפקיד משמעותי הוא במלחמת וייטנאם בו מסוקי בל UH-1 אירוקווי ("יואי") הסילוניים היו אחראים על הטסת כוחות גדולים.


CH-53 סי סטאליון, המכונה בחיל האוויר הישראלי יסעור, הוא מסוק תובלה צבאי כבד מתוצרת סיקורסקי האמריקנית, המשרת בכוחות המזוינים של ארצות הברית, בישראל, בגרמניה ובמדינות נוספות. זהו מסוק התובלה הכבד ביותר של צה"ל. המסוק נודע בישראל בשל מספר רב של מבצעים מיוחדים בהם הוא היה מעורב וכן מספר תאונות ואסונות שבסוג מסוק זה גבו מחיר דמים גבוה, המפורסם והכבד שבהם הוא אסון המסוקים שבו נהרגו 73 לוחמים, טייסים ומכונאים מוטסים.

כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם) או כלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"ם) הוא כלי טיס, בדרך כלל מטוס או מסוק, אשר אינו נושא עליו בני אדם, ובפרט טייס. הכוונת ובקרת הכטמ"ם נעשית בדרך כלל על ידי מפעיל מרוחק (remote pilot) או אף בצורה אוטונומית על ידי מערכת הבקרה של הכטמ"ם. רוב הכטמ"מים מיועדים לשימושים צבאיים, אך כיום נעשה בהם יותר ויותר שימוש גם ביישומים אזרחיים (משטרה, אבטחה, בקרת תנועה, מחקר מדעי ועוד).


הרמס 1500 הוא כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם) המיועד לדרגי הגיס והפיקוד שפותח על ידי חץ הכסף, חברה-בת של אלביט מערכות. הוא מוגדר ככטב"ם MALE - Medium Altitude Long Endurance (רום בינוני, שהיה ממושכת), והוא הכטב"ם הגדול ביותר במשפחת כטב"מי ההרמס של חץ הכסף, הכוללת גם את ההרמס 180, ההרמס 450 וההרמס 900.

ההרמס 1500 יכול לשאת מטען ייעודי (מטע"ד) במשקל 350 ק"ג, ולשהות באוויר יותר מ-24 שעות בגובה של עד 30,000 רגל. הוא מונע על ידי שני מנועי רוטאקס 914, בעלי 100 כוח סוס כל אחד, המותקנים תחת שתי כנפיו. שלדתו עשויה מחומרים מרוכבים. ההרמס 1500 מצויד במערכות אוויוניקה יתירות, המגדילות את אמינותו, והוא מסוגל לטוס באופן אוטונומי על-פי נתיב טיסה שהוגדר לו לפני המשימה, עם אפשרות התערבות של המפעיל במהלך ביצוע המשימה. הוא בעל כן נסע מתקפל, ומסוגל להמריא ממסלול המראה ולנחות עליו.

- לקטעים נוספים

נ"מ (קרי: נוּ"ן-מֵ"ם) הם ראשי התיבות של המונח "נגד מטוסים" הבא לציין את היחידות ואת אמצעי הלחימה שמטרתם היא הגנה אווירית ויירוט כלי טיס של האויב, לרבות מסוקים, מטוסי קרב וכלי טיס בלתי מאוישים. המונח מתייחס כמעט תמיד ליחידות ומערכות קרקעיות שתפקידם להפיל כלי טיס. במובן הרחב, נ"מ כולל הן סוללות תותחים אוטומטיים נגד מטוסים והן סוללות טילי קרקע-אוויר שמשתמשות בטילים מונחים על מנת להפיל כלי טיס.


שיגור טיל פטריוט
שיגור טיל פטריוט

MIM-104 פטריוטאנגלית: MIM-104 Patriot) היא מערכת נשק נגד מטוסים וטילים בליסטיים שיוצרה על ידי חברת ריית'יאון האמריקאית. במערך ההגנה האווירית בחיל האוויר הישראלי מכונה המערכת "יהלום". השם PATRIOT הוא למעשה ראשי תיבות של Phased Array Tracking Radar to Intercept On Target הודות לעקרון "מערך המופע" (Phased Array). כיוון שאנטנת המכ"ם היא מסוג Phased Array, הרי שהיא בנויה ממספר רב של אלמנטי שידור־קליטה כשלכל אחד ניתן להזין מופע (פאזה) שונה. דבר זה מאפשר להסיט את אלומת המכ"ם הן בשידור והן בקליטה לכיוון אחר בזמן אפסי, ולמעשה לסרוק את המרחב עליו אמון המכ"ם מבלי לבצע תנועה מכנית של האנטנה. בנוסף, לשיטה זו יתרונות בהתמודדות עם לוחמה אלקטרונית, למשל על ידי יצירת הגבר אפס בכיוון ממנו מגיע אות שמטרתו לחסום את המכ"ם וע"י כך להתגבר על החוסם עוד בשלב הקליטה.

מבצע צבאי הוא יישום של מדיניות באמצעים צבאיים (לדוגמה בקמפיין צבאי) כדי להשיג מטרות או יעדים מוגדרים מראש. מבצעים צבאיים כוללים לרוב: תכנון מקדים, גיוס כוחות, תהליכי ביון (איסוף, מחקר והערכה של מידע), הקצאת תקציבים והגדרת מסגרות זמן לביצוע. מרבית המבצעים הצבאיים נקראים בשמות קוד כדי לשמור על חשאיותם.


הפשיטה באוקיינוס ההודי הייתה מבצע ימי שערכה שייטת קידו בוטאי מהצי הקיסרי היפני במלחמת העולם השנייה. לאחר ניצחונו בקרב איי הודו המזרחיים, יצא הצי היפני לאוקיינוס ההודי על מנת להשמיד את כלי השייט הבריטים שעגנו בו, עם כוח שכלל שש נושאות מטוסים, אך כיוון שהבריטים ידעו על כוונה זו, הסיגו את כוחותיהם מהאזור. בהתקפה הראשונה, הוטבעו 23 ספינות על ידי היפנים על ידי נושאת מטוסים ושש סיירות. חמש ספינות נוספות הוטבעו על ידי צוללות בסמוך לחוף המערבי של הודו. ההתקפה הבאה הייתה המתקפה על קולומבו, והיא התרחשה ב-5 באפריל 1942. אל המתקפה יצאה טייסת בת 125 מטוסים, והם טסו באופן גלוי לחלוטין, אך לא אותרו. היפנים תקפו את בסיס הצי בקולומבו, והטביעו סיירת עזר ומשחתת שהייתה בתוך הנמל. בתקיפה, איבד חיל האוויר המלכותי 27 מטוסים, בעוד היפנים איבדו 5. שתי סיירות כבדות שאותרו הוטבעו ו-424 אנשי צוות איתן.

היפנים יצאו להתקפה נוספת, של נמל טרינקומלי שבציילון. הבריטים, שקיבלו התראה מוקדמת על ההתקפה, ועזבו את הנמל, אך בדרכם אל התקיפה, איתרו המטוסים היפניים נושאת המטוסים, וכיוון שזו הייתה חסרת הגנה וללא מטוסיה, היא הוטבעה על ידי מפציצים יפניים.

המבצע הבליט את עליונותה של יפן בכל הנוגע למבצעי נושאות מטוסים וחשף את הצורה הבלתי מקצועית בה פעל חיל האוויר המלכותי באסיה. עם זאת, לאחר המבצע, לא היה ליפן את כוח האדם על מנת להשלים את הכיבוש, ולמעשה, הפשיטה של דוליטל אילצה את היפנים לסגת מציילון, שהפך לבסיס חשוב של בעלות הברית.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בנושא תעופה צבאית שרק מחכים שירחיבו אותם, כאן בנושא כלי טיס צבאים וכאן בנושא חיל האוויר הישראלי.
  • מוזמנים להשתתף בפרויקט להבות בשחקים לכתיבת ושיפור ערכים בנושא לוחמה אווירית.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".