פורטל:לוחמה אווירית/קרבות ומבצעים/קרבות/3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קרבות האוויר במבצע ערצב 19 היו מספר קרבות אוויר קצרים שנערכו מול מטוסי המיג הסורים ב-9 עד 13 ביוני. הסורים נמנעו מהזנקת מטוסיהם לאוויר, וניסו ליירט את מטוסי ישראל באמצעות נ"מ, אך בתום עשרים דקות, הושמדו כל מערכות ההגנה שלהם. כשהחלו להעלות הסורים מטוסי מיג, כטב"מים סיפקו לחיל האוויר הישראלי מידע אודות המראתם מהבסיסים בסוריה, ומטוסי ה-E-2 הוקאיי (שכונו דיה) סיפקו למטוסי הקרב מידע על מסלולי המיגים. המבצע לווה באמצעי שיבוש קשר שמנעו מן הסוללות והמטוסים הסוריים לתקשר עם מערך הבקרה האווירית שלהם.

כל הקרבות ארכו כדקה או שתיים, והוכרעו באמצעות טילי אוויר אוויר המשופרים של מטוסי ה-F-15 איגל וה-F-16 פייטינג פלקון. בגלל החשש הכבד לתקרית אש כוחותינו, נאסר על הטייסים לתקוף מטרות ללא זיהוי ודאי שלהן. בתום המבצע, הופלו 23 מיגים סוריים, ומטוס F-15 אחד נפגע ואיבד אחד ממנועיו, אך הצליח לנחות בשלום.

גם לאחר תום המבצע המשיך הצבא הסורי להחדיר לאזור סוללות נוספות, ומטוסי תקיפה וקרב ישראלים יצאו להשמיד את הסוללות. בתגובה, הזניק חיל האוויר הסורי מטוסים על מנת ליירט את המטוסים הישראלים. בין 9 ל-11 ביוני, הופלו 82 מטוסים סוריים על ידי חיל האוויר הישראלי, ושני מטוסים ישראלים אבדו באש מן הקרקע.