פורטל:רוסיה/גאוגרפיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמונת לוויין של רוסיה משנת 2005

רוסיה היא המדינה הגדולה בעולם ומכילה שטחים נרחבים מיבשת אירואסיה וחלק ניכר מהאזורים הארקטים והסוב-ארקטיים נמצאים בשטחה. שטחה הוא כשליש מכלל יבשת אסיה, וכתשיעית מכלל יבשות העולם.

בחלקה האירופאי וגם בחלקה האסייתי רוב השטח מורכב ממישורים ענקיים. מישורים האלה הם בראש ובראשונה ערבה בדרום ושטחים מיוערים בכבדות בצפון עם גידולי טונדרה ליד החופים הצפוניים (שמכונים בשם יער טייגה). רכסי הרים נמצאים ליד הגבול הדרומי, כמו למשל הרי קווקז, שבהם נמצאת הנקודה הגבוהה ביותר ביבשת אירופה – הר אלברוס (5,642 מ'). בנוסף להרי קווקז ישנה שרשרת הרים נוספת – הרי אלטאי, הנחשבים לאחד האזורים המתויירים במדינה. בחלקים המזרחיים מתנשא רכס ורחויאנסק. במרכז יש את רכס הרי אורל המחלק את אירו-אסיה לאסיה ואירופה.

אורך החופים הכולל של רוסיה הוא מעל 37,000 ק"מ הגובלים עם אוקיינוס הקרח הצפוני, האוקיינוס השקט וכמה ימים פנימיים כמו הים השחור, הים הבלטי והים הכספי. מספר ימים הם חלקים של אוקיינוסים כמו ים ברנץ הים הלבן, ים קארה, ים לאפטייב והים הסיבירי הצפוני שהם חלק מהאוקיינוס הצפוני. ים ברינג, ים אוחוצק והים היפני הם חלק מהאוקיינוס השקט. האיים הגדולים הם: נוביה זמליה, ארץ פרנץ יוזף, האיים הסיביריים החדשים, אי ורנגל, האיים הקוריליים והאי סחלין.

בנוסף לימים זורמים ברוסיה כמה עשרות נהרות גדולים. לרשימת הנהרות ראו נהרות רוסיה. הימות הגדולות הן – ימת באיקל שהיא ימת המים המתוקים העמוקה בעולם, ימת לאדוגה וימת אונגה.

לערך המלא