ארץ פרנץ יוזף

ארץ פרנץ יוזף
Земля Франца-Иосифа
נתונים גאוגרפיים
מיקום אוקיינוס הקרח הצפוני עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 80°34′00″N 54°47′00″E / 80.566666666667°N 54.783333333333°E / 80.566666666667; 54.783333333333
שטח 16,134 קילומטר רבוע
נתונים מדיניים
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה 0
אזור זמן UTC+3
על שם פרנץ יוזף הראשון, קיסר אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מגלה יוליוס פון פאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך גילוי 1873 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כף טגטהוף
האי נורתברוק

ארץ פרנץ יוזףגרמנית: Franz-Josef-Land; ברוסית: Земля Франца-Иосифа) היא ארכיפלג הממוקם בצפון הרחוק של רוסיה. הארכיפלג נמצא באוקיינוס הארקטי מצפון לנובאיה זמליה וממזרח לאיי סבאלברד. הארכיפלג קרוי על שמו של פרנץ יוזף הראשון, קיסר אוסטריה.

מבחינה מנהלתית האי שייך למחוז ארכנגלסק שברוסיה. ארץ פרנץ יוזף מורכבת מ-191 איים מכוסים קרח והיא משתרעת על שטח של 16,134 קמ"ר. על האיים אין תושבים ילידים והאוכלוסייה מורכבת בעיקר ממתיישבים רוסים. האיים ממוקמים בין קו הרוחב 80 מעלות לבין קו הרוחב 81.9 מעלות צפון מה שהופך אותם לקבוצת האיים הצפונית ביותר המחוברת לאירואסיה. הקצה הצפוני ביותר של האיים הוא כף פליגלי על האי רודולף. מרחקו של הארכיפלג מהקוטב הצפוני הוא בין 900 ל-1,110 ק"מ בלבד. מדובר באיים הקרובים ביותר לקוטב הצפוני מלבד האי הקנדי אלסמיר וגרינלנד. הארכיפלג ככל הנראה התגלה לראשונה על ידי ציידי כלבי ים נורווגים שהפליגו על גבי מפרשית ב-1865 מזרחה מסבאלברד עד שהגיעו אל הארץ החדשה. אולם גילוי זה נשכח עד מהרה. הגילוי המוכר רשמית של האיים היה ב-1873 על ידי המשלחת האוסטרו-הונגרית אל הקוטב הצפוני שהונהגה על ידי חוקרי הקוטב יוליוס פון פאייר וקרל ווייפרכט. הם קראו לאיים ארץ פרנץ יוזף לכבודו של פרנץ יוזף הראשון, קיסר אוסטריה. מכיוון שהמשלחת הייתה בחסות פרטית ולא בחסות המדינה איים אלו מעולם לא היו חלק מאוסטריה. ב-1929 ברית המועצות נטלה את השליטה על האיים ויישבה אותם למטרות צבאיות ומחקריות. הנגישות לאיים בספינות אפשרית רק בשבועות מעטים בקיץ.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארכיפלג מורכב מאיים געשיים שלרוב מכוסים קרח ניתן לזהות מדי פעם גם ערבה המבצבצת ומכסה גם היא את פני הקרקע. החלק הצפון מזרחי של הארכיפלג מוקף בקרחונים בכל ימות השנה אולם בחלק מתקופות השנה הקרח מקיף גם את החלקים הדרומיים של הארכיפלג. האי הגדול בארכיפלג הוא "ארץ ג'ורג'" (Земля Георга) שגודלו הוא 2,821 קמ"ר. אורכו של האי מצפון לדרום הוא כ-110 ק"מ. הנקודה הגבוהה ביותר בארכיפלג נמצאת על האי- "וינר נוישטדט" וגובהה הוא 620 מטרים מעל לפני הים. הבזלת שעל ארץ פרנץ יוזף מהווה חלק מהמשטח הבזלתי הנרחב הארקטי העליון. קבוצה של איים גדולים במרכז הארכיפלג מהווה תת-קבוצה של איים בתוך הארכיפלג. תת-קבוצה זו נקראת "זמליה זיצ'י" בקבוצת איים זו האיים נפרדים אחד מהשני על ידי מצרים צרים מאוד שבמרבית ימות השנה הם קפואים. הארכיפלג מחולק לשתי תתי קבוצות:

  • זמליה זיצ'י (Zichy Land ,Земля Зичи)- כוללת כעשרה איים גדולים ועוד איים קטנים הנמצאים במרכז הארכיפלג.
  • בלייה זמליה (Белая Земля, "הארץ הלבנה")- קבוצה של שלושה איים בצפון מזרח הארכיפלג שקיבלו את שמם על ידי חוקר הקוטב הצפוני, הנורווגי פריטיוף ננסן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגילוי המוכר הראשון של הארכיפלג היה ב-1873 על ידי יוליוס פון פאייר וקרל ווייפרכט חברי המשלחת האוסטרו הונגרית אל הקוטב הצפוני. ספינתם הגיעה אל האיים כאשר ניסו למצוא את המעבר הצפון-מזרחי. לאחר גילויים של האיים הדרומיים של הארכיפלג הם העניקו לארכיפלג את שמו, לכבודו של פרנץ יוזף הראשון קיסר אוסטרו הונגריה. הנורווגים פריטיוף ננסן ו-יילמר יוהנסן עברו בין האיים ב-18951896 לאחר שכשל ניסיונם להגיע אל הקוטב. ב-1914 הנווט הרוסי ולריאן אלבאנוב ואיש הצוות אלכסנדר קונרד היו הניצולים היחידים ממשלחתו הכושלת של ברוניסלב אל הקוטב. הם הגיעו בזמן אל כף פלורה שעל האי נורת'ברוק שם הם ידעו כי נשארה בקתה עם ציוד שהשאיר החוקר הבריטי פרדריק ג'ורג' ג'קסון במשלחת הקודמת. אלבאנוב וקונרד ניצלו בזמן על ידי גאורגי סדוב כאשר החלו להתכונן לחורף. חוויותיהם פורסמו ביומנו של אלבאנוב תחת השם- "בארץ המוות הלבן".

עם כניסתם של מנועי הקיטור לכלי השיט עלה מספר המשלחות שהגיעו אל האיים. רובן הגיעו מנורווגיה. בשנות העשרים המאוחרות של המאה העשרים גם נורווגיה וגם ברית המועצות תבעו בעלות על האיים. הנורווגים כינו את האיים "ארץ פריטיוף ננסן". ברית המועצות תבעה חלק מהאזור הארקטי שכלל את ארץ פרנץ יוזף ואת האי ויקטוריה הסמוך בצו שהוצא ב-15 באוקטובר 1926. כנגד צו זה פרסמה ממשלת נורווגיה מחאה רשמית. לאחר פרסום הצו, אף על פי שנורווגיה הרשמית המשיכה לתבוע את בעלותה על האיים היא סירבה לעשות פעולות רשמיות שיסדירו את מעמד האיים, אולם היא לא התנגדה ליוזמות פרטיות. ב-1929 מימן איל ההון, הימאי הנורווגי לארס כריסטיאנסן, שתגליותיו סיפחו לנורווגיה שני איים בקרבת אנטארקטיקה, משלחת של שתי ספינות שיצאו לעבר האיים. ההוראות שהם קיבלו היו להקים תחנת אלחוט מאוישת ולהשאיר צוות שיעשה את החורף באיי פרנץ יוזף, וכן לתבוע את הבעלות על האי ויקטוריה בשמו של כריסטיאנסן. המטרה הייתה להשיג אחיזה חוקית בחלק מהארכיפלג לפני שהסובייטים יעשו זאת. המשלחת לא הצליחה להגיע אל ארץ פרנץ יוזף בשל תנאי קרח קשים, ובזמן שהם חיכו לתנאים טובים יותר הם הופתעו - בוקעת הקרח הסובייטית "גאורגי סאדוב" הקדימה אותם.

ב-29 ביולי 1929 פרופסור שמידט, אחד מחברי משלחת ה- "סדוב" הניף את דגל ברית המועצות במפרץ טיקאיה ובאי הוקר והכריז כי ארץ פרנץ יוזף היא חלק מברית המועצות. הנורווגים לא ערערו באופן רשמי על הסיפוח הסובייטי של ארץ פרנץ יוזף אולם הם המשיכו למקד את מאמציהם בנוגע לאי ויקטוריה. הוויכוח על האי ויקטוריה הסתיים בספטמבר 1932 כאשר ברית המועצות סיפחה את האי. ביולי 1931 טסה ספינת האוויר הגרמנית הצפלין מברלין לאי הוקר דרך לנינגרד. לאחר טיסה מזרחה לאורך קו הרוחב 81 מעלות צפון אל הארכיפלג סברניה זמליה הוא חזר אל האי הוקר והחל בצילום אווירי חלוצי של הארכיפלג. בטיסה זו הוא הגיע עד לאי רודולף שבצפון הרחוק.

במשך שנות המלחמה הקרה אזור הקוטב הפך לאזור חיץ חם בין ברית המועצות לארצות הברית והרבה נקודות באזור הארקטי הפכו למקומות אסטרטגיים חיוניים. האיים הוכרזו כאזור ביטחוני לאומי החל משנות השלושים ועד להתפרקותה של ברית המועצות ב-1991 והם הפכו לאזור אסור לזרים. שדה תעופה נבנה באי גרהאם בל ששימש כבסיס למפציצים הרוסיים וכן הוא שימש אתר למשימות אימונים שהיו שכיחות מאוד בין ארץ פרנץ יוזף נוביה זמליה ורוסיה היבשתית. למרות שהאי היה נקודה צבאית רגישה אוניית נוסעים ביקרה בו ב-1971. ב-2005 הגאוגרף האוסטרי כריסטוף יובנריך הגיע אל האי בראש משלחת אוסטריתרוסית במטרה להתחקות אחר עקבותיהם של פאייר ו- ווייפרכט.

החל מה-15 ביוני 2009 הארכיפלג הוא חלק מהייסוד מחדש של הפארק הלאומי הארקטי הרוסי.

מזג האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר הטמפרטורה היום יומית הרגילה היא בין ‎-15°C לבין ‎−10.5°C. ביולי הטמפרטורה הרגילה היא בין 0°C לבין 2.2°C. הטמפרטורה הממוצעת השנתית היא ‎-12.8°C. בשלושים השנים האחרונות הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה באיים הייתה 13°C והנמוכה ביותר הייתה −54°C. משקעים יש כל השנה אולם הם רבים יותר בעונות המעבר - סוף האביב והסתיו. ערפל נפוץ מאוד בסוף הקיץ.

בעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האקולוגיה בארץ פרנץ יוזף מושפעת מהאקלים הקר והקשה, אולם היא בכל זאת תומכת במגוון של אוכלוסיות בעלי חיים. בעלי חיים מקומיים מורכבים ברובם מהניבתן, שועל השלג, דוב קוטב, כלבי ים וסנאי השלג. דובי הקוטב באזור זה דומים לשאר דובי הקוטב בתת-האזור הארקטי, אולם דובים אלו שונים מבחינה גנטית משאר תתי הקבוצות של דובי הקוטב. בין הציפורים שמגיעות אל האי ניתן למצוא את הריסה (Kittiwake), ה- Fulmar, ושחפים. לעיתים קרובות ניתן לזהות את הלבנתן הלבן בחופי האיים. אוכלוסיות של אייל הצפון נמצאות על האי הוקר.

האיים החשובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברשימה הבאה מפורטים האיים החשובים בין איי הארכיפלג וחשיבותם:

  • ארץ אלכסנדרה (Земля Александры) - האי המערבי ביותר בארכיפלג. גודלו הוא 1,051 קמ"ר בקירוב. על האי נמצא בסיס של חיל האוויר הרוסי התלתן הארקטי. בסיס זה היה אחת התחנות המטאורולוגית החשובות ביותר בזמן המלחמה הקרה.
  • אי רודולף (Остров Рудольфа) - האי הצפוני ביותר בארכיפלג. האי שימש כתחנת חנייה והערכות למספר משלחות אל הקוטב בסוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים.
  • אי גרהאם בל (Остров Греэм-Белл) - אחד מהאיים הגדולים בארכיפלג. על אי זה נמצא שדה התעופה הגדול בארכיפלג. בתקופת המלחמה הקרה שכן באי זה בסיס צבאי גדול וכן שדה תעופה צבאי בו שכנו בקביעות מטוסי קרב רוסיים.
  • אי הוקר (остров Гукера) - אי זה שימש בסיס למשלחות אל הקוטב. גם באי זה שכנה תחנה מטאורולוגית שפעלה בין השנים 1929 ו-1963. על אי זה נחתה ספינת האוויר הצפלין ביולי 1931.
  • אי נורת'ברוק (Остров Нортбрук) - על האי נמצא המקום הנגיש ביותר בארכיפלג שהיה הבסיס הנוח ביותר למשלחות אל הקוטב. בנקודה זו- כף פלורה אירע המפגש המקרי בין משלחתו של ננסן הנורווגי לבין זו של הבריטי פרדריק ג'ורג' ג'קסון.
  • אי ג'קסון (Остров Джексона) - המקום בו שהו הנורווגים פריטיוף ננסן ויילמר יוהנסן בחורף 1895–1896 לאחר שנכשל ניסיונם להגיע אל הקוטב.
  • אי הול (Остров Галля) - האי הראשון מבין איי הארכיפלג שהתגלה בשלושים באוגוסט 1873.
  • ארץ ג'ורג' (Земля Георга) - האי הגדול ביותר בארכיפלג. גודלו הוא 2,821 קמ"ר.
  • ארץ וילצ'ק (Земля Вильчека) - האי השני בגודלו בארכיפלג. שטחו 2,203 קמ"ר. מופרד מהאי הול על ידי מצר אוסטרי.
  • אי וינר נוישטדט (Остров Винер-Нёйштадт) - האי בו נמצאת הפסגה הגבוהה ביותר בארכיפלג שגובהה הוא 620 מטרים מעל פני הים.

שמות האיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט מאוד משמות האיים בארץ פרנץ יוזף הם שמות רוסיים. רוב השמות הם גרמניים, בריטיים, איטלקיים ובמקרה אחד שם ממוצא נורווגי.

  • רוב האיים קיבלו את שמם על ידי המשלחת האוסטרו הונגרית של וויפרכט ופאייר ב-1873. השמות שהם נתנו היו לכבודם של שושלות מלוכה ואריסטוקרטיה באוסטרו הונגריה. כמו כן הם נתנו שמות לכבודם של אצילים שסייעו במימונה של המשלחת שלהם. מאיזושהי סיבה שלא כמו בשאר רוסיה שם ניתנו שמות חדשים למקומות שנקראו על שם אצילים השמות שניתנו בארץ פרנץ יוזץ לא שונו לאורך התקופה הסובייטית.
  • השם הנורווגי היחיד- "Hvidtenland" "הארץ הלבנה" או ברוסית בלייה זמליה (Белая Земля) ניתן על ידי משלחתו של פריטיוף ננסן ב-1893.
  • ב-1895 נתנה המשלחת הבריטית של פרדריק ג'ורג' ג'קסון שמות בריטיים על שמם של חוקרי קוטב בריטיים או של חברים בחברה הגאוגרפית המלכותית על שמם של הספונסרים של המשלחת.
  • ב-1901 נתנה משלחת אמריקנית שמות מדענים או חוקרי קוטב אמריקניים לפעמים על חשבון שמות קודמים שהיו למקומות אלו.
  • כמו כן ישנם שמות מעטים שניתנו על שמם של חוקרי קוטב איטלקיים ב-1905.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארץ פרנץ יוזף בוויקישיתוף