פיילוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פיילוטעברית, על-פי איגוד תסריטאי הקולנוע והטלוויזיה בישראל: פרק לדוגמה[1]) הוא פרק הדגמה של תוכנית טלוויזיה או תוכנית רדיו. הפיילוט נועד לבחון את הרעיונות של התוכנית החדשה ואת תגובת הקהל לתוכנית, ובהתאם לכך להסיק מסקנות לגבי המשך הפקתה של התוכנית. זהו מקרה פרטי של המושג הרחב יותר פיילוט, המתייחס להפעלה ניסיונית של מיזם כלשהו, לשם צבירת ניסיון ותיקון טעויות קודם להפעלתו בהיקף מלא.

רדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיילוט ברדיו שונה מפיילוטים בטלוויזיה. בדרך-כלל כשמישהו רוצה לעבוד בתחנת רדיו מסוימת, הוא מקליט/משמיע פיילוט של עצמו. תוכנית פיילוט רדיופונית אורכת כ-10 דקות להבדיל מהשאר. רצוי שלא להשמיע מוזיקה בפיילוט רדיופוני מכיוון שמטרתו היא לבחון את המגיש.

דיבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפיילוט בדיבוב מספר מדבבים יקליטו מספר תפקידים. ובהתאם לצרכים, הערוץ המשדר את התוכנית יחליט מי ידבב את הדמויות בסדרה עצמה.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מת לראות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2007 נערכה בישראל תחרות בשיתוף HOT וחוג הקולנוע והטלוויזיה של אוניברסיטת תל אביב בשם "מת לראות" ובמסגרתה סטודנטים צעירים מהחוג יפיקו פיילוטים לסרטים. הפיילוט הזוכה יקבל תקציב של כ-10,000$ למימון הפקת הסרט. בארצות הברית מתקיים דבר דומה: "עונת הפיילוטים", שם מציעים יוצרים רעיונות לפיילוט.

קוויקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוויקי היא סדרת פיילוט של נועה פניני ואמיר דוליצקי. רשתות הטלוויזיה בוחנות בכל שנה פיילוטים רבים, ורובם נפסלים. בקוויקי, העלו שלושה פרקי פיילוט לאינטרנט[2] ונתנו לגולשים לבחור האם הפיילוט יופק לתוכנית. בסופו של דבר הגולשים בחרו להפיק את התוכנית הזו והופקו לה כ-10 פרקים שעלו לשידור בקשת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ליאור תמאם ועמית ליאור, הגדרות יוצר סדרה, 2 ביולי 2018. באתר איגוד התסריטאים. אוחזר ב-30 באפריל 2022
  2. ^ עדיה אמרי אור, הרבה יותר מסתם קוויקי, באתר nrg‏, 6 ביוני 2007