פרח כמורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טירון נמצא בצד שמאל. ההרגל של טירון שונה לרוב מזה של האחיות המוצהרות המלאות.

פרח כמורה הוא אדם בתקופת הכשרתו לתפקיד כומר בכנסייה נוצרית. פרח כמורה יכול להיות בשלבים דתיים שונים טרם כניסתו לתקופה זו, כגון: פרח (נוצרי הטרם קיבל על עצמו את נדרי הדת), נזיר או חבר במסדר דתי (אנ'). תקופה זו כוללת לעיתים קרובות לימוד אינטנסיבי, תפילה, חיים בקהילה, לימוד חיי הנדר, העמקת מערכת היחסים עם אלוהים, העמקת המודעות העצמית של האדם ושיקוף עצמי. משך הכשרתו של פרח כמורה הוא שנה אחת; לא ניתן להאריך את משך ההכשרה מעבר לשנתיים.[1] בכנסייה האורתודוקסית, תקופת פרח הכמורה היא שלוש שנים לפני שניתן לבצע טונזורה (אנ') לנזיר או נזירה, אם כי ניתן לוותר על הליך זה. פרח הכמורה היא התקופה בה על האדם להכיר את הקהילה ועל הקהילה להכיר את האדם. פרחי הכמורה צריכים לשאוף להעמיק את הקשר שלהם עם אלוהים ולגלות את הכריזמה (מתנת האל) של הקהילה.

תקופת פרח הכמורה, שדרכה מתחילים החיים במכון, מסודרת כך שהפרחים יבינו טוב יותר את ייעודם האלוהי, ואכן זה הראוי למכון, יחווה את אורח החיים של המכון ויעצב את נפשו ולבו ברוחו, וכדי שכוונתו והתאמתו תיבחנה.

—קוד המשפט הקאנוני 1983, קאנון 646

בכמה קהילות של פרחי כמורה, בעיקר נזיריות, הפרח לובש לעיתים קרובות בגדים הנבדלים מלבוש חילוני אך אינו הלבוש המלא של חברים מוסמכים בקהילה. סדר יומם כולל בדרך כלל השתתפות בשעות הקאנוניות (אנ'), עבודה פיזית ושיעורים על החיים הדתיים. תרגילים רוחניים ומבחני ענווה הם מאפיינים נפוצים גם בתקופת פרחי הכמורה.

באופן אידיאלי, על בכיר בקהילה למנות חבר מנוסה מהקהילה לשמש כמאסטר הפרחים (אנ'), המלמד את פרחי הכמורה במהלך הכשרתם.

לקהילות דתיות שונות יש דרישות שונות עבור משך התקופה. על פרח הכמורה להשלים פוסטולנטיות (אנ') לפני הקבלה להכשרה, משך זמן ההמתנה כפוסטולנט עשוי להימשך בין מספר חודשים או עד לכשלוש שנים.

ברוב הקהילות פרח רשאי לעזוב את ההכשרה בכל עת, הממונים רשאים לפטר אותם עם או בלי סיבה. בסיום התקופה, הפרחים מתקבלים לקבלת הנדרים (שמהווים את סיום הכשרת הכמורה) או מתבקשים לעזוב. הנדר המחייב, בו הנזיר מתחייב להקדיש את כל חייו לתפקידו מגיע בשלב מאוחר יותר.

המונח novitiate בלטינית בעל כפל משמעות ומתייחס גם לפרחי הכמורה וגם לבניין, למעונות או למתחם המוקדש לפרחים עבור צרכים שונים, כגון לימודים, חינוך או מגורים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרח כמורה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קוד המשפט הקאנוני 1983, קאנון 648