פרנתודון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפרנתודון
איור אפשרי של פרנתודוןאיור אפשרי של פרנתודון

פרנתודון בהשוואה לאדם

פרנתודון בהשוואה לאדם
תקופה
קרטיקון תחתון, 132 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: תיראופורה
סוג: פרנתודון
מין: Paranthodon africanus
שם מדעי
Paranthodon
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנתודון (שם מדעי: Paranthodon) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הסטגוזאוריים שחי באפריקה. בניגוד למרבית הסטגוזאורים הוא חי בתור הקרטיקון (במשך הבריאסיאן ותחילת הולנגינאן שבקרטיקון התחתון) לפני 132 מיליון שנה. הוא התגלה בממצאים בדרום אפריקה (פרובינציית כף התקווה הטובה) ב-1845 ונחקר בידי ריצ'רד אוון ששייך את הממצאים החלקיים שלו (שרידי שיניים, חוליות בודדות ועצמות גולגולת חלקיות) לזוחל הדרום אפריקאי אנתודון (Anthodon) מהסדרה פרוקולופונומורפה, והשרידים הוצבו במוזיאון להיסטוריה של הטבע. מאוחר יותר הוגדר ב-1929 בידי החוקר ההונגרי פרנץ נופקסה (אנ') שראה בו סוג דומה לפלאוסקינקוס (שבהמשך בוטל). שמו ניתן על שם הסוג אנתודון עם התחילית "Para" - קרוב. בסוג נכלל מין יחיד - Paranthodon africanus, על שם הימצאו באפריקה.

מחקר משנת 1970 בדק את הממצאים של הפרנתודון והחליט לשייכו במקום לאנקילוזאורים לקבוצת הסטגוזאורים, כשחוקרים רבים רואים בו גם שייך למשפחת הסטגוזאוריים.

החוקר תומאס ר. הולץ הבן מעריך שגודלו הגיע לאורך 5 מטרים ולמשקל קטן יחסית של 454 עד 954 קילוגרם בממוצע[1]. הוא היה אוכל צמחים בעל שיניים טוחנות גדולות שסייעו להתמודד עם צמחייה קשיחה ששררה בערבות דרום אפריקה הקדומה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנתודון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]