פשירט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פשירט
Fasírt
מאכלים
סוג מנה, מנת בשר עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בשר טחון, בצל, תבלינים, פירורי לחם או לחמניה, ביצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פשירט קציץ בשר "שטפניה", הידוע גם בשם בשר קצוץ בחתיכה אחת
פשירט גרמניות

פַשִיְרטהונגרית: Fasírt) היא קציצת בשר ואחת ממנות הבשר הנפוצות ביותר בהונגריה. הפשירט עשויה בדרך כלל מבשר חזיר, בקר או הודו[1] קצוץ או טחון גס, ביצה ולחמניות מקמח לבן ספוגות במים שנסחטו. הפשירט מטוגנת בשמן או בשומן, אבל במקומות אחרים בעולם מכינים אותה גם על גריל (מזכיר קבב). הפשירט הוא אחת התוספות הפופולריות ביותר לפוזלק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנה שהייתה עשויה מבשר טחון מתובל מאוד הייתה מוכרת כבר בימי קדם. המאסטר שף הרומי ומחבר ספרי הבישול מרקוס גאביוס אפיקיוס הכין אותו לפי המתכון הבא:

"הסר את סיבי השריר מהמולים המבושלים, חתך אותם לחתיכות קטנות מאוד, ואז ערבב אותם עם קמח כוסמין מבושל, ביצים, פלפל שחור וגארום. לאחר לישה תכין ממנו כדורים קטנים עם צנוברים ופלפל שחור באמצע."[2]

לפי המחבר ולפי ספר הבישול המיוחס לו מהמאה ה-1, הרומאים הכינו קציצות גם מדיונון, תמנון, שרימפס, סרטן, מח, רכיכות וכמובן בשר, עוף, טווס, חזיר וארנב. לפי אפיקיוס, הבשר הקצוץ מהסוג הזה המשובח ביותר היה עשוי מטווס. ההכנה הייתה דומה מאוד לפשטידות הבשר של היום. המרכיבים לבשר הקצוץ דק היה עם ביצים ולחם ספוג ביין אדום.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם ההונגרי של המנה מהפועל הגרמני faschieren וגרסת התואר (faschiert) היא טחון או קצוץ, וייתכן שהוא נכנס לאוצר המילים ההונגרי לאחר ששמעו את הביטוי הגרמני האוסטרי faschiertes fleisch (בשר חתוך). בסלובקית המאכל נקרא בשם דומה: "פשירקה".[3]

הרכב, סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות אינספור גרסאות של קציץ הבשר, החל בגודל של אגוז מלך, אפילו "קציץ בחתיכה אחת (בדומה ל"קלופס") העשוי מבשר טחון, כלומר גודל בשר טחון כרולדת קציצות בשר מוארכת שנאפית בחתיכה אחת. אנשים רבים מסבירים את השם בשר חתוך או קצוץ בכך שהבשר הדרוש למנה לא נטחן מזמן, אלא נחתך לחתיכות קטנות, או לקוביות, וכך הוכנה מסת הבשר. לדברי אחרים, בניגוד לפשירט, הם לא הכינו ממרכיבי הלישה קציצות בשר קטנות, אלא טיגנו את המסה ביחד ולאחר מכן חתכו אותה להגשה לפרוסות דקות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פשירט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fasírt és vagdalt receptek
  2. ^ (Marcus Gavius Apicius – Szakácskönyv a római korból, Enciklopédia Kiadó, Budapest, 1996)
  3. ^ Berecz Edgár: Német-osztrák hatások az erdélyi magyar konyhamûvészetben(הקישור אינו פעיל, 2022-01)