צוקי סולסברי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צוקי סולסברי
מחשוף הסיל
הסיל השטוח על רקע "מושבו של ארתור" (רחוק, משמאל)

צוקי סולסבריאנגלית: Salisbury Crags) הם מחשופיו של סיל המצוי במרכז העיר אדינבורו בסקוטלנד, בתחומי פארק הולירוד (Holyrood).

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוקים – שגובהם 46 מטרים מעל סביבתם – מהווים את חלקה העליון של בליטה משנית בארתורס סיטאנגלית: Arthur's Seat, מושבו של ארתור) – הר געש כבוי שנוצר בקרבון מיסיסיפי לפני 325 מיליון שנים. בלועו של הר הגעש מצוי הפקק הגעשי "צוק הטירה" (Castle Rock), עליו בנויה טירת אדינבורו.

הסיל הוא מחדר שטוח שחדר לשכבות של אבן חול אדומה וחוואר מתחילת הקרבון והתגבש פחות או יותר במקביל לשכבותיהם. המסלע נחשף לאחר שסלעי המשקע שהורבדו מעל המחדר נסחפו על ידי קרחון, שנע ממערב למזרח ברביעון, במהלך עידן הקרח האחרון.

סמוך לסיל ניתן לראות חלקים נוספים של מערכת "מושבו של ארתור" בדמות סמסונס ריבס (מאנגלית: Samson's Ribs, צלעותיו של שמשון)[1] – סדקים שנוצרו בתוך הר הגעש, אליהם חדרה מאגמה ויצרה בהתקררותה עמודי בזלת.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל רוחבו קיימים בסיל סדקים אנכיים, שנוצרו בעת שהמאגמה שיצרה אותו התקררה והתכווצה.

הרכבו של הסיל מוגדר כדולריט[2] או דולריט-טשניט. טשניט (Teschenite) הוא סלע פלוטוני כהה הנוצר במחדרים, וגודל גרגריו נע בין גס לדק. הוא מורכב בעיקר מפלגיוקלז סידני, אנלציט ואוגיט, ומכיל גם כמויות קטנות של ברקביקיט[3] (barkevikite), נפלין ואוליבין.[4] סלע כזה מוגדר לעיתים כגברו מכיל אנלציט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוקי סולסברי נשקפו מבעד לחלון ביתו של ג'יימס האטון, גאולוג סקוטי בן המאה ה-18, ומיוחס להם חלק נכבד בפיתוח הפלוטוניזם[5] – תאוריה שביסודה היווצרות הרים מהתכת סלעים במעמקי האדמה.

במאה ה-19 התבצעה בסיל כריה נרחבת, על מנת להשתמש בסלעיו לריצוף רחובות לונדון.[6]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]