לדלג לתוכן

ציפורה פליק זכאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ציפורה פליק זכאי היא רופאה ומדענית, פרופסור בפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי, מומחית ברפואת ילדים וגנטיקה רפואית, מנהלת המכון לגנטיקה במרכז הרפואי לגליל, נהריה.

לימודים והתמחות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

פליק זכאי סיימה את לימודי הרפואה בהצטיינות בפקולטה לרפואה של הטכניון בשנת 1982. סיימה התמחות ברפואת ילדים בבי"ח כרמל בשנת 1987. התמחתה בגנטיקה רפואית באוניברסיטת UCLA מהמובילות בארצות הברית וסיימה בשנת 1991.

מומחיות מקצועית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שובה לישראל הקימה וניהלה את המעבדה הגנטית בבית חולים בני ציון ואחר כך הקימה ומנהלת את המכון לגנטיקה של האדם במרכז הרפואי לגליל בנהריה[1]. הקימה ומנהלת את המכון לגנטיקה רפואית בבית החולים גליל מערבי, נהרייה. המכון משתייך לפקולטה לרפואה בגליל, אוניברסיטת בר-אילן. פליק הייתה שותפה בפיתוח תוכנית לימודים לתואר שני בייעוץ גנטי בטכניון ונכון ל-2024 מפתחת ומרכזת את המסלול ללימודי M.D-Ph.D בפקולטה לרפואה בצפת של אוניברסיטת בר-אילן, מרכזת ומלמדת את הקורס בגנטיקה, רבייה והתפתחות לתלמידי רפואה ומנחה תלמידי מחקר לתארים מתקדמים.

[1]המיקוד המחקרי שלה הוא זיהוי גנים סיבתיים של מחלות גנטיות נדירות. במיוחד Hereditary Spastic Paraparesis HSP, תסמונת טסיות אפורות Gray platelet syndrome GPS, תסמונות של פגמים במנגנוני תיקון הדנ"א DNA והפרעות נוירוגנטיות אחרות. ההפרעות הגנטיות בהן היא מתמחה הן נדירות בעולם אך הן שכיחות יחסית ביישובים בצפון ישראל בקרב אוכלוסייה ערבית. [2]הפרויקט החשוב אותו היא מנהלת מנגיש בדיקות גנטיות לאוכלוסיית הכפרים בצפון המדינה, במטרה למנוע תחלואה ותמותת תינוקות ממחלות תורשתיות. במסגרתו ניתן ייעוץ גנטי המותאם למשפחות מחמולות ערביות אשר בקרבן קיים סיכון גבוה להפרעות גנטיות ומומים מולדים ביניהם CTX cerebrotendinous xanthomatosis. הפרויקט כולל גם חינוך, ומודעות למניעה ואפשרות צמצום המקרים של מומים מולדים. במספר מקרים יש מצבים המאפשרים טיפול המונע את תסמיני מחלה.

פעילות ציבורית ומקצועית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

1993- עד היום, האגודה הישראלית לגנטיקה רפואי.

1992- עד היום, האגודה הישראלית לגנטיקה אנושית.

1992- עד היום, האגודה הישראלית לרפואת ילדים קלינית.

1992- עד היום, האגודה הישראלית לרפואה ומשפט.

2000- עד היום, האגודה הישראלית למחלות מטבוליות.

1989- עד היום, האגודה האמריקאית לגנטיקה אנושית.

1991- עד היום, האגודה האמריקאית לגנטיקה רפואית.

1992- עד היום, האגודה האירופית לגנטיקה אנושית.

1992- עד היום, הקולג' האמריקאי לגנטיקה רפואית.

2009- עד היום, מרכז המומחים הלאומי לאבחון וטיפול של חולים עם הפרעות הקשורות לתיקון DNA. מונתה על ידי משרד הבריאות בישראל.

2009- עד היום, מרכז המומחים הלאומי לאבחון וטיפול בחולים עם קסנתומטוסיס מוחית. מונתה על ידי משרד הבריאות בישראל.

2009- 2011 מייסדת ומנהלת שותפה של התכנית לתואר שני במדעים התחום ייעוץ גנטי, הפקולטה לרפואה הטכניון, המכון הטכנולוגי הישראלי, חיפה, ישראל.

2012- עד היום ראש תוכנית MD PhD הפקולטה לרפואה בגליל, אוניברסיטת בר-אילן, צפת, ישראל

2013- חברת מועצת המנהלים של האגודה הגנטית של ישראל.

2024- נבחרה כחברה בוועדה רוחבית לבדיקת תוכניות לימודים ברפואה של המועצה להשכלה גבוהה.

פרסים והצטיינות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

1982 Roue Academic Award- למחלות זיהומיות מהפקולטה לרפואה, המכון הטכנולוגי, חיפה, ישראל.

1989 הצגת נתונים מקוריים בפרס הכנס הבינלאומי. March of Dimes, בית הספר לרפואה של הרווארד, בוסטון, MA. ארצות הברית. 1997 פרס הוכפלד למצוינות במחקר רפואי, המרכז הרפואי בני ציון, חיפה, ישראל.

1998 פרס המרצה המצטיינת הפקולטה לרפואה, המכון הטכנולוגי, חיפה, ישראל.

2000 הישגים משמעותיים בתחום הגנטיקה הרפואית ותרומה לבריאות הציבור והציבור ולחינוך. עיריית חיפה, ישראל.

2009 פרס הישג למצוינות, בית חולים גליל מערבי נהריה, ישראל.

2009 פרס פרופסור אורח מקרן משפחת פלדמן. תוכנית פרופסורים אורחים, המחלקה לביולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה, ארצות הברית.

2021 אות שר הבריאות על הנגשת זכויות רפואיות בתחום הבריאות.

פרסמה מאמרים מדעיים רבים וסקירות במגוון כתבי עת בינלאומיים מקצועיים,.[3][4][5]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ 1 2 קורות חיים פרופ' פליק זכאי צפורה, באתר המרכז הרפואי לגליל
  2. ^ פרופ' ציפורה פליק-זכאי זכתה באות שר הבריאות על הנגשת זכויות רפואיות בתחום הבריאות, באתר הפקולטה לרפואה על שם עזריאלי, אוניברסיטת בר אילן.
  3. ^ [ma.org.il/(S(l50hufbesour50q04q542unz))/MedicineSite/Article.aspx?NewspaperArticleId=932 איבחון קליני ביוכימי ומולקולתי של מחלות תורשתיות נדירות שבהן פגמים במנגנון תיקון דנ"א מסוג חיתוך וסילוק של מספר בסיסים], באתר הרפואה, ‏דצמבר 2006
  4. ^ [program.eventact.com/lecture?id=191255&code=3563452 הקשר בין תוצא כלייתי בילודים שאובחנו עם הידרונפרוזיס בהריון למאפיינים טרום לידתיים של האם והעובר], באתר חברה ישראלית לפדיאטריה קלינית
  5. ^ [chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.gov.il/BlobFolder/reports/genetic-testing-report-in-arab_society/he/files_publications_units_financial-strategic-planning_inequality_genetics-arb-2024.pdf בדיקות גנטיות בחברה הערבית], באתר משרד הבריאות