לדלג לתוכן

קבוצת האירו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלנקה סמרקולי שרת האוצר של סלובניה בפגישה לא רשמית של שרים לענייני כלכלה ופיננסים (אקופין)

קבוצת האירו (Eurogroup) היא המונח המוכר למפגשים הבלתי פורמליים של שרי האוצר של גוש האירו - אותן מדינות חברות באיחוד האירופי שאימצו את האירו כמטבע הרשמי שלהן. הקבוצה כוללת 20 חברים. היא מפעילה שליטה פוליטית על המטבע ועל היבטים הקשורים לאיחוד המוניטרי של האיחוד האירופי כמו אמנת היציבות והצמיחה. נשיא קבוצת האירו הנוכחי הוא פשקל דונוהו (אנ') שר ההוצאות הציבוריות תכנית הפיתוח הלאומית והרפורמה של אירלנד.[1]

השרים נפגשים בדלתיים סגורות יום לפני פגישה של מועצת הכלכלה והאוצר (ECOFIN) של מועצת האיחוד האירופי. הם מעבירים את החלטותיהם באמצעות הודעות לעיתונות ושחרור מסמכים.[2] הקבוצה קשורה למועצת האיחוד האירופי (רק מדינות קבוצת האירו מצביעות על נושאים הקשורים לאירו ב-ECOFIN) והיא הפכה לרשמית במסגרת אמנת ליסבון.

קבוצת האירו, שהייתה ידועה בעבר כ-Euro-X ו-Euro-XI ביחס למספר המדינות שאימצו את האירו, הוקמה על פי בקשת צרפת כפורום לתיאום ומעורבות במדיניות הנוגעת לגוש האירו. המועצה האירופית של דצמבר 1997 אישרה את הקמתה והפגישה הראשונה התקיימה ב-4 ביוני 1998 בטירת סנינגן בלוקסמבורג.[3]

בהתחלה, היו"ר של קבוצת האירו היה חופף לנשיאות המועצה המתחלפת של האיחוד האירופי, אלא אם הנשיאות הוחזקה על ידי מדינה שאינה חלק מגוש האירו, ובמקרה כזה היו"ר היה נבחר מהמדינה הבאה בתור בגוש האירו שתהיה נשיאת המועצה.נשיאות מועצת האיחוד האירופי בשנת 2004 החליטו השרים לבחור נשיא, ובשנת 2008 הקבוצה קיימה לראשונה פסגת ראשי מדינות וממשלות, במקום שרי אוצר.[4] פסגה זו נקראה פסגת האירו והיא התקיימה בצורה בלתי סדירה במהלך המשבר הפיננסי.

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ "Minister Donohoe elected as President of Eurogroup". gov.ie. Government of Ireland. 9 ביולי 2020. נבדק ב-9 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Eurogroup (אורכב 29.12.2014 בארכיון Wayback Machine) on eurozone.europa.eu.
  3. ^ History, Eurogroup website
  4. ^ Germany rejects idea of eurozone 'economic government': report, EU Business (21 October 2008)