קבוצת הסיור הראשונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קבוצת הסיור הראשונה
I. Aufklärungsgruppe
פרטים
מדינה הקיסרות הגרמניתהקיסרות הגרמנית הקיסרות הגרמנית
בסיס האם קיל
וילהלמסהאפן
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות ?–1918 עריכת הנתון בוויקינתונים
מלחמות מלחמת העולם הראשונה
פיקוד
יחידת אם הצי הקיסרי הגרמניהצי הקיסרי הגרמני הצי הקיסרי הגרמני
מפקדים הוגו פון פול
פרנץ פון היפר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קבוצת הסיור הראשונהגרמנית: I. Aufklärungsgruppe) הייתה יחידת סיור מיוחדת בתוך הצי הקיסרי הגרמני. על היחידה פיקד האדמירל פרנץ פון היפר במהלך מלחמת העולם הראשונה. קבוצת הסיור I הייתה אחת היחידות הפעילות ביותר בצי הים הפתוח במהלך המלחמה; היחידה השתתפה בכל מבצע צי גדול בים הצפוני, כולל בקרבות שרטון דוגר ויוטלנד. היחידה השתתפה גם בפעולה מוגבלת בים הבלטי, כולל קרב מפרץ ריגה.

ספינות שהוקצו לקבוצת הסיור I[עריכת קוד מקור | עריכה]

פון דר טאן הייתה סיירת המערכה הראשונה שהוקצתה לקבוצת הסיור I. האונייה הצטרפה ליחידה ב-8 במאי 1911. ב-30 בספטמבר הוכנסה מולטקה לקבוצת הסיור I, והחליפה את הסיירת המשוריינת הישנה רון. זיידליץ הצטרפה ליחידה לאחר שנכנסה לשירות ב-22 במאי 1913. בליכר צורפה ליחידה מאוגוסט 1914. דרפלינגר הייתה אמורה להיות מוקצית ליחידה עד סוף אוקטובר 1914, אך נזקי הטורבינה עיכבו את הספינה מלהצטרף לקבוצת הסיור I עד 16 בנובמבר של אותה שנה. האחות של דרפלינגר, ליצו, הצטרפה ליחידה ב-20 במרץ 1916. סיירת המערכה השלישית מסדרת דרפלינגר, והספינה האחרונה שהצטרפה לקבוצת הסיור I, הינדנבורג, הוקצתה ליחידה ב-6 בנובמבר 1917. מתוך שבעת סיירות המערכה שנבנו על ידי הצי הקיסרי הגרמני, רק גבן לא צורפה לקבוצת הסיור I, שכן היא הפכה לספינת הדגל של פלגת הים התיכון באוקטובר 1912.

לקראת פעולת הצי בתאריכים 18–19 באוגוסט 1916, קבוצת הסיור הראשונה הייתה אמורה להפגיז את עיירת החוף סנדרלנד, אך רק שתי סיירות מערכה גרמניות נותרו עדיין במצב קרבי (מולטקה ופון דר טאן), כך שהוקצו לקבוצה שלוש דרדנוטים לצורך המבצע: מארקגראף, גרוסר קורפירסט והאונייה החדשה שנכנסה לשירות, באיירן.

היסטוריית שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת הסיור I הייתה אחת היחידות הפעילות ביותר בצי הים הפתוח במהלך מלחמת העולם הראשונה. הספינות שימשו מספר פעמים בניסיונות לפתות חלק מהצי הגדול הבריטי, וכך ניתן יהיה להביס אותו על ידי כל הספינות של צי הקרב הגרמני. כמה מהמבצעים הללו קראו לספינות של קבוצת הסיור I להפגיז את החוף האנגלי; אלה כללו את הפשיטה על ירמות', הפשיטה על סקרבורו, הרטליפול וויטבי, והפגזת ירמות' ולואוסטופט. היחידה השתתפה גם בפשיטות נגד כוחות הצי הבריטי, כולל המבצעים שהביאו לקרב שרטון דוגר ולקרב יוטלנד.