קולובוס ירוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקולובוס ירוק
קולובוס ירוק
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף יבש
משפחה: קופים בעלי זנב
סוג: Procolobus
מין: קולובוס ירוק
שם מדעי
Procolobus verus
בנדן, 1838
תחום תפוצה
מפת תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קולובוס ירוק (שם מדעי: Procolobus verus) הוא מין של קוף אפריקני יחידי בסוג קולובוס ירוק, לאחר שבעבר השתייך לסוג קולובוס. בעבר נכללו בסוג זה מינים רבים, אך הם הועברו לסוג קולובוס אדום (Piliocolobus). מין זה נותר היחיד בסוגו והוא כנראה הקטן שבמיני הקולובים האמיתיים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצת הקוף היא ביערות הגשם של מערב אפריקה לאורך סיירה לאון עד ניגריה, אך אוכלוסייתו מצטמצמת עקב כריתת יערות וציד אנושי. עם זאת הוא משגשג בכמה תת-יערות נידחים.

הקולובוס הוא קוף קטן במשקל 4.6 קילוגרם בזכרים ו-4.1 קילוגרם בנקבות ואורכו עד 43 סנטימטרים בממוצע. הוא קיבל את שמו עקב צבע הפרווה שצבעה ירוק-זית, אך הגפיים והחזה בהירים עד לבנים והפנים אפורות. לקוף אף קצר ודק ולחיים רחבות. הלסתות קצרות יחסית ומבנה השיניים מותאם לאכילת עלים.

הקוף מצוי על ענפי היערות הטרופיים של מערב אפריקה ומחפש עלים צעירים ולעיתים גם פירות וזרעים שונים כשהוא מוצא. הוא מסתובב לרוב בחבורות קטנות הנוטים לקרוא קריאות רמות למראה איום. התזונה בצמרות העצים מסוכנת מאוד לקוף, והוא נראה לעיתים בחברת קופים אחרים כמו גנון דיאנה המשקיף על אויבים לצידו. הטורפים העיקריים למין כוללים עופות דורסים שונים (בעיקר עיט כתר), פיתוניים, שימפנזות ונמרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קולובוס ירוק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קולובוס ירוק באתר הרשימה האדומה של IUCN