קולורדיזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקולורדיזאורוס
תקופה
טריאס עליון, 213 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
משפחה: מסוספונדיליים
סוג: קולורדיזאורוס
מין: Coloradisaurus brevis
שם מדעי
Coloradisaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קולורדיזאורוס (שם מדעי: Coloradisaurus; מילולית: "הלטאה של לוס קולורדס") הוא סוג של דינוזאור דמוי-זאורופוד קדום שהתקיים במשך הטריאס העליון שלפני 213 מיליון שנה מזמננו. המאובנים שלו התגלו בתצורות לוס קולורדס (אנ') שבלה ריוחה, ארגנטינה והוא תואר לראשונה בידי החוקר חוזה בונפרטה (אנ') ב-1978 תחת השם Coloradia. עם זאת שם זה כבר ניתן לסוג עש והשם הנוכחי תואר ב-1990 בידי החוקר פיטר גלטון (אנ'), לאחר שהמין היחיד בסוג - Coloradisaurus brevis נחשב למוטל בספק.

ממצאיו של הקולורדיזאורוס כללו בעיקר גולגולת כמעט שלמה עם שלד חלקי שלא שומר כראוי הכולל בעיקר שרידי צלעות, חוליות, חלקים מהגפיים ואגן חלקי. מדידה של הדינוזאור מובילה שהגיע לאורך משוער של 3 מטרים ולמשקל 70 ק"ג, כך שהיה קטן מאוד ביחס לקרוביו הזאורופודים[1]. בעבר הוא נחשב לבן למשפחת הפלטאוזאוריים אך בהמשך מחקרים פילוגנטיים העריכו שהיה קרוב יותר לסוגים: לופנגוזאורוס וגלסיאליזאורוס, להם מבנה דומה בעצמות המפרקים והירך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קולורדיזאורוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Paul, G.S. (2016). The Princeton Field Guide to Dinosaurs (2nd ed.). Princeton, NJ: Princeton University Press. p. 189. ISBN 978-0-691-16766-4.