קוריאס ברוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קורידורס מלח פלפל)
קריאת טבלת מיוןקוריאס ברוד
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: שפמנונאים
משפחה: קוריסיים
סוג: קורידורס
מין: קוריאס ברוד
שם מדעי
Corydoras paleatus
ג'ניס, 1842
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שני פרטים באקווריום

קוֹרְיָס בָּרֹד[1] או קורידורס מלח פלפל[2] (שם מדעי: Corydoras paleatus) הוא מין של דג שפמנון מסוג קורידורס. מקורו באגן נהר פארה התחתון ונהרות אורוגוואי וברזיל. הדג נחשב לדג נוי נפוץ.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מין קורידורס זה מגיע לגודל של כ־5 סנטימטר; הזכר קטן יותר מאשר הנקבה, וסנפיר הגב וסנפירי החזה של הזכרים ארוכים יותר מאשר של הנקבות.[3] הדג בעל כתמי צבע של חום ושחור, וכתמים אלו הם שנתנו לדג את שמו העברי "מלח פלפל".

דג זה, בדומה לקורידורסים רבים, נחשב לשוכן קרקעית מובהק וכמעט שלא ייראה בעמודת המים. הוא נחשב לפעיל לילה, אך גם במהלך היום הדג פעיל אם כי באופן מועט.

תפוצה ורבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצת קורידורס מלח פלפל הוא באזור אגן האמזונאס. תזונת הדג כוללת תולעים, סרטנים, חרקים וחומר צמחי כמו אגוזים ואצות.

הדג יודע לייצר קול; הוא עושה זאת על ידי חיכוך של סנפירי החזה. השמעת הקול נעשית על ידי זכרים במהלך החיזור ואף משמש כתקשורת בין פריטים שונים במין.[3]

ברבייה, הזכרים אינם מתנהגים בצורה אגרסיבית זה לזה, ואינם משתלטים על אזורי הזדווגות או נקבות.[3]

תפקיד ה-T[דרושה הבהרה] מעורב בחיזור, כמו במינים רבים אחרים של קורידורס[3].

באקווריום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדג מתאים עבור אקווריום קהילה. הוא יכול לחיות בהצלחה עם דגים קטנים אחרים, כמו מולי, דניו וטטרה.

קורידורס מלח פלפל נובר במצע.

לדג זה יש בינים העוזרים לו לאתר מזון. על מנת שאלו לא יפגעו מומלץ להשתמש בחצץ לא חד.

דגים אלו צריכים אקווריום בטמפרטורה של 20–24 מעלות צלזיוס, על אף שהם יכולים לשרוד בטמפרטורות נמוכות יותר. הם אוהבים לכרסם אצות שצומחות על צמחים צפים, אך לא מדובר בתזונה עיקרית אלא כתוספת. התאורה צריכה להיות חלשה עם מקומות מסתור בשל הצורך של הדג להסתתר לעיתים.

מזון הדג צריך להיות מזון שוקע, מומלץ מדי פעם גיוון של מזון מהחי, כגון תולעי דם או דפניות. בדומה למיני הקורידורס, עלול הדג לעלות לפני המים ולשאוף אוויר. זאת בשל יכולתם של הקורידורסים להשתמש בחמצן אטמוספירי בנוסף לחמצן שקיים במים שאותו הם צורכים. הם יעשו זאת בתדירות גבוהה יותר כאשר איכות המים מתחילה להתדרדר.

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורידורס מלח פלפל

בתהליך החיזור רודפים הזכרים אחרי הנקבות ומפרים אותם. תהליך ההפריה ייחודי למיני הקורידורס, הזכר ובנקבה ניצבים בתנוחה של האות T האנגלית, הזכר משחרר את הזרע לתוך פי הנקבה והיא מפרה באמצעותו את הביצים במקום מבודד.

לאחר תהליך ההפריה הנקבה מתחילה לנקות נקודה על משטח מסוים במטרה להטיל עליו ביצים. לרוב הביצים מוטלות על הזכוכית, הפילטר ומדי פעם על צמחייה.

ההשרצה נמשכת יותר משעה ובמהלכה מוטלות כמאה ביצים.

תקופת הדגירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופת הדגירה של הביצי קורידורס מלח פלפל אורך בין 96 שעות ל-113 שעות בטמפרטורה של 24 מעלות. בהתחלה הדגיגים קטנים (עם אורך ממוצע של 7 מ"מ) ותזונתם העיקרים מבוססת על אורגניזמים הפרוטוזואניים הקיימים באקוריום. לאחר כחודש מתחילים הדגיגים לאכול מזון רגיל ולקבל מבנה גוף של קורידורס מלח פלפל בוגר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוריאס ברוד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קורייס ברוד במילון בעלי חיים: דגי מים מתוקים (תשמ"א), 1981, באתר האקדמיה ללשון העברית
  2. ^ קורידורס מלח פלפל באתר אקווה - עמותה ישראלית לדגי נוי.
  3. ^ 1 2 3 4 Pruzsinszky, Inge; Ladich, Friedrich (באוקטובר 1998). "Sound production and reproductive behaviour of the armoured catfish Corydoras paleatus (Callichthyidae)". Journal Environmental Biology of Fishes. 53 (2): 183–191. doi:10.1023/A:1007413108550. {{cite journal}}: (עזרה)