קח את הכסף וברח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קח את הכסף וברח
Take the Money and Run
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי וודי אלן
הופק בידי צ'רלס יופה
תסריט וודי אלן, מיקי רוז
עריכה פול ג'ורדן, רון קאליש
שחקנים ראשיים וודי אלן
ג'נט מרגולין
מוזיקה מרווין האמליש
צילום לסטר שור
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Worldvision Enterprises עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Cinerama Releasing Corporation
הקרנת בכורה 18 באוגוסט 1969
משך הקרנה 85 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט שוד, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,530,000 דולר
הכנסות 3,040,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו takethemoneyandrun
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קח את הכסף וברחאנגלית: Take the Money and Run) הוא סרט קומדיית פשע מוקומנטרית אמריקאי משנת 1969 בבימויו של וודי אלן שגם כתב את התסריט ומככב בו בתפקיד ראשי עם ג'נט מרגולין (אנ').

העלילה היא על חייו של עבריין, שלומיאל חסר מזל, והיא מתוארת בצורה מוקומנטרית על ידי קריין ועל ידי עדים המספרים עליו, בעיקר הוריו המופיעים בסרט בתחפושת כדי שלא יזהו אותם.

וודי אלן ומיקי רוז היו מועמדים לפרס גילדת הכותבים של אמריקה על תסריט קומדיה מקורי. וודי אלן היה מועמד גם ל-Laurel Awards על משחקו בסרט.

הסרט היה מועמד על ידי מכון הסרטים האמריקאי לרשימת מאה שנים... מאה ציטוטים ולרשימת "מאה שנים...מאה צחוקים".

סצנות בית הכלא צולמו בבית הסוהר סן קוונטין.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וירג'יל סטארקוול (וודי אלן) גדל בשכונת עוני בניו ג'רזי. בילדותו היה קטן מנומש וממושקף וקבל מכות מילדי השכונה. התחיל לנגן בצ'לו אך ללא כישרון. עסק בגנבות קטנות עד שנתפס לאחר שניסה לגנוב שק כסף ממכונית ברינקס.

הוא נדון לחמש שנות מאסר וניסה לברוח על ידי פיסול אקדח מחבילת סבון ואיום על השומרים. לרוע מזלו ירד אז גשם והאקדח נמס. הוא נדון לתוספת שנתיים אך קיבל שחרור לערבות לאחר שהתנדב לקבל חיסון ניסיוני שבעקבותיו הפך לזמן קצר ליהודי חרדי.

הוא ממשיך בגניבות קטנות עד שנתקל בפארק בבחורה יפה בשם לואיז (ג'נט מרגולין) שממנה התכוון לגנוב אך נדהם מיופייה. הם מטיילים והיא מגלה לו שגם היא גדלה בבית הרוס. למרות צורתו וההיסטוריה העבריינית שלו היא מתאהבת בו. כדי לקיים את עצמם וירג'יל מבצע שוד בנק. הוא נותן לכספר פתק ובו נכתב כי זה שוד וכי יש לו אקדח. כתב היד אינו ברור ונקראים מנהלים נוספים כדי להבין אותו עד שלבסוף הוא נתפס ומוחזר לכלא.

בכלא הוא מתכנן בריחה עם עוד שני עבריינים אך לבסוף מצליח לברוח בעצמו, מגיע ללואיז וכעבור זמן הם מתחתנים ונולד להם בן. בינתיים מזהה אותו אישה בשם מיס בלייר וסוחטת אותו אך לבסוף הוא מחסל אותה.

וירג'יל כעת חסר פרוטה ומתכנן עם עבריינים שוד בנק גדול. השוד כמעט מצליח אלא שבאותו זמן מתפרצת קבוצת שודדים נוספת והם מתחילים להתווכח אחד עם השני עד שנתפסים כולם ונדונים למאסר עם עבודת פרך של חציבה כשכולם קשורים בשלשלאות ברזל. גם כאן מצליח וירג'יל לברוח ביחד עם חבריו הקשורים.

הוא חוזר ללואיז ומתחיל בקריירה מצליחה של שוד בנקים. הוא מתפרסם ברחבי ארצות הברית ואנשים מעריצים אותו. אדגר הובר ראש ה-FBI מודאג וחושב שזו מזימה נגד ארצות הברית.

לבסוף נתפס וירג'יל לאחר שהוא מנסה לשדוד חבר שלו שהתברר שהוא סוכן FBI.

הוא נדון ל-800 שנות מאסר ובשיחה עם עורך הדין שלו הוא מגלה כמה טוב להיות שודד ומקווה להקלה בעונש ל-400 שנות מאסר. בראיון הוא מגלף אקדח מגוש סבון ושואל אם יורד גשם בחוץ.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
וודי אלן וירג'יל סטארקוול
ג'נט מרגולין לואיז
אתל סוקולוב אמא סטארקוול
הנרי לף אבא סטארקוול
דן פרייזר פסיכיאטר
ג'קלין הייד מיס בלייר
לואיז לסר קיי לואיז שכנה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]