קרל נבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרל נבל
Carl Nebel
לידה 18 במרץ 1805
אלטונה, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 ביוני 1855 (בגיל 50)
בולוניה, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרל נבלגרמנית: Carl Nebel‏; 18 במרץ 18054 ביוני 1855) היה מהנדס, אדריכל וצייר גרמני, הידוע בעיקר בזכות ציוריו המפורטים והדפסים הליטוגרפיים שהוכנו מהם, במהלך קרבות מלחמת ארצות הברית–מקסיקו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבל נולד באלטונה, כיום חלק מהמבורג. לאחר לימודים בהמבורג ובפריז, נסע לאמריקה, שם היה תושב מקסיקו בין השנים 1829 עד 1834. בשנת 1836 פרסם בפריז את ספרו המאויר על אותה מדינה עם 50 ליטוגרפיות העשויות מציוריו, שעשרים מהן נצבעו ביד, והקדמה מאת אלכסנדר פון הומבולדט.[1]

בשנת 1851 פרסם יחד עם העיתונאי ג'ורג' וילקינס קנדל כמה מציוריו על אירועי מלחמת ארצות הברית–מקסיקו בספר המאוייר על המלחמה הזאת. קנדל היה כתב מלחמה וראה הזדמנות לפרסם דיווח מרכזי עליה. השניים סיכמו על שיתוף פעולה עם סיום המלחמה, ככל הנראה שקנדל הכיר את עבודתו הקודמת של נבל.

בזמן שקנדל נסע לפריז כדי לסקר את האירועים בשנת 1848, נבל נשאר במקסיקו למשך זמן לא ידוע כדי להשלים את הרישומים הראשוניים לאיורי הספר. נבל חזר להמבורג, וקנדל נירגן על איטיות השלמת הפרויקט, אך הוא הושלם בשנת 1850 ופורסם בשנת 1851. הספר הכיל שתים-עשרה ליטוגרפיות צבעוניות שנעשו על ידי אדולף ז'אן-בפטיסט באיו. בשני המקרים, האיורים של נבל שופרו על ידי שימוש בפיתוחי הדפוס החדשים ביותר בצרפת, במיוחד טכניקות להוספת צבע להדפסים.[2] ההדפסים מסדרת המלחמה המקסיקנית הופצו בכמה פורמטים שונים, כהדפס יחיד, כסט של 12, תיק עם טקסט ובספר הכרוך בגודל פוליו.

המפורסם ביותר בסדרת המלחמה המקסיקנית הוא תיאור כניסתו של הגנרל וינפילד סקוט בשנת 1847 לכיכר המרכזית במקסיקו סיטי. דגל ארצות הברית התנוסס מעל הארמון הלאומי. ציור זהה לאיור שנעשה עשור וחצי לפני כן. סצנת המלחמה שמציג נבל קרובה יותר למציאות בשטח.

הכוחות האמריקאים לא התקבלו בברכה על ידי התושבים, במיוחד על ידי איש רחוב (lépero) המצויר כעומד לזרוק אבן לעבר הפולשים. אף שהטקסט של קנדל והאיורים של נבל מנסים להיות נאמנים לדיווחי הקרבות, אין שום הוכחה לכך שמי מהם היה בקרב בואנה ויסטה, שנמצאת בחלק נידח של צפון מקסיקו. קנדל שהיה כתב, ראה את קרב מולינו דל ריי, אך נבל לא היה שם. הקרב לרוב אינו מתואר באיורים, אך נבל עשה שתי גרסאות שונות לגביו.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרל נבל התחתן ב־16 במאי 1841 במקסיקו סיטי עם ז'אן מארי סופי ברטייה בת העשרים וחמש. כתוצאה מקשר זה נולד בן, כנראה ב-1842, שחזר עם הוריו לאירופה בינואר 1848, והתיישב בהמבורג.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפטר ב-4 ביוני 1855.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרל נבל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nebel, C[arl, "Voyage pittoresque et archéologique dans la partie la plus intéressante du Mexique"], www.dsloan.com
  2. ^ Sandweiss, Martha A., Rick Stewart, and Ben W. Huseman, Eyewitness to War: Prints and Daguerreotypes of the Mexican War, 1846-1848. Fort Worth: Amon Carter Museum 1989, pp. 36-37.