קרנופקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקרנופקס
תקופה
טריאס עליון 231 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סוג: קרנופקס
מין: Carnufex carolinensis
שם מדעי
Carnufex
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרנופקס (שם מדעי: Carnufex; מלטינית: "שוחט") הוא סוג של זוחל נכחד דמוי-תנין שהתקיים במשך הטריאס באמריקה הצפונית. סוג זה תואר למדע ב-2015[1].

סוג זה ידוע ממספר ממצאים שכללו כמה גולגולות, חוליות, צלעות ושרידי שיניים וזרועות שהתגלו במשקעי קונגלומרט בתצורות פקין (אנ') שבצפון קרוליינה. אלה השתייכו למין יחיד - Carnufex carolinensis, על שם הימצאו בצפון קרוליינה.

דמוי-תנינאי זה היה בעל גפיים קדמיות קצרות יחסית, מה שמרמז שהיה דו-רגלי בעל זנב מייצב כשל דינוזאור. הוא הגיע לאורך של 3 מטרים ולגובה של 1.5 מטר, אם כי ייתכן שפרט בוגר היה גדול יותר, כך שהיה אחד מהגדולים שבדמויי-התנינאים של הטריאס באמריקה. במראהו דמה מעט לפרסטוסוכוס והפוסטוסוכוס והיה בעל גולגולת חזקה ומוארכת בעלת השתפלות של הלסת בחלק הקדמי. הדבר הזכיר מעט מקור של פטרוזאור ושנה מאוד מרוב התנינים. מבנה השיניים הותאם לנעיצה בטרף כך שניזון מבשר חי וכנראה מטרף יבשתי.

הוא היה מהבולטים שבתניני תקופתו לצד הרדונדוונטור (Redondavenator) הענקי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרנופקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Drymala SM, Zanno LE (June 2016). "Osteology of Carnufex carolinensis (Archosauria: Psuedosuchia) from the Pekin Formation of North Carolina and Its Implications for Early Crocodylomorph Evolution". PLOS ONE. 11 (6): e0157528. Bibcode:2016PLoSO..1157528D. doi:10.1371/journal.pone.0157528. PMC 4909254. PMID 27304665.