רוזה צ'ילאג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוזה צ'ילאג
Csillag Róza
לידה 23 באוקטובר 1823
Irsa, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 בפברואר 1892 (בגיל 68)
וינה, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול מצו-סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קומפארס הרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים בלאנש קרלי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוזה צ'ילאג או בחו"ל רוזה הרמן-צ'ילאג (במקור גולדשטיין, בהונגרית: Csillag Róza;‏ אלברטירשה, 23 באוקטובר 183220 בפברואר 1892) הייתה זמרת אופרה מצו-סופרן יהודייה-הונגרייה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ילאג נולדה במשפחה יהודית בקהילה היהודית של אירשה (היום חלק מאלברטירשה במרכז הונגריה. אביה היה מוריץ גולדשטיין, החזן של אירשה. היא משכה לראשונה תשומת לב במקהלה של התיאטרון הלאומי ההונגרי בבודפשט, שם שיחקה את התפקידים של ננסי באופרה מרתה של פרידריך פון פלוטו ואת מאתיאש הוניאדי (תפקיד גברי) בלאסלו הוניאדי של המלחין ההונגרי פרנץ ארקל.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא קיבלה המלצה לאופרת החצר של וינה (שמה היום האופרה של וינה) בשנת 1850 על ידי הזמרת הצרפתייה אנה דה לה גראנג' (אנ'), היא קיבלה הכשרה נוספת מהמלחין האוסטרי היינריך פּרוך (אנ') והופיעה שם לראשונה, בעיקר בתור Fidès ב-הנביא של ג'אקומו מאיירבר. היא הקסימה את הקהל בקולה המצו-סופרן היפה ונשארה חברה מועדפת בלהקת אופרת החצר של וינה עד 1873 במשך 23 שנים. רוזה גם סיירה ברחבי אירופה בהצלחה רבה, ובשנת 1870 הופיעה בניו יורק.

בשנת 1852 היא נישאה ליהודי-גרמני יליד הנובר בעל זריזות הידיים והקוסם המהולל קרל "קומפארס" הרמן. זמרת האופרה והשחקנית בלאנש קורלי (Blanche Corelli) הייתה בתם.

כאשר קולה החל להידרדר, היא הפכה למורה לזמר בקונסרבטוריון של וינה (שמה היום האוניברסיטה למוזיקה ואמנויות הבמה של וינה). היא מתה בווינה ונקברה בבית העלמין המרכזי שם.

תפקידיה הנבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Constantin von Wurzbach: Csillag, Rosa. In: Biographisches Lexikon des Kaiserthums Oesterreich. 3. Theil. Verlag der typogr.-literar.-artist. Anstalt (L. C. Zamarski, C. Dittmarsch & Comp.), Wien 1858, S. 59 f. (Digitalisat).
  • Constantin von Wurzbach: Herrmann-Csillag, Rosa. In: Biographisches Lexikon des Kaiserthums Oesterreich. 8. Theil. Kaiserlich-königliche Hof - und Staatsdruckerei, Wien 1862, S. 398 (Digitalisat).
  • Ludwig Eisenberg: Großes biographisches Lexikon der Deutschen Bühne im XIX. Jahrhundert. Verlag von Paul List, Leipzig 1903, S. 169 f., (Textarchiv – Internet Archive).
  • Csillag, Rosa; eigentl. Goldstein (1832–1892), Sängerin. In: Österreichisches Biographisches Lexikon 1815–1950 (ÖBL). Band 1, Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 1957, S. 158.
  • Karl-Josef Kutsch, Leo Riemens: Großes Sängerlexikon. Vierte, erweiterte und aktualisierte Auflage, München 2003, ISBN 3-598-11598-9, S. 4941f

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוזה צ'ילאג בוויקישיתוף