רימה בינת בנדר אאל סעוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רימה בינת בנדר אאל סעוד
Reema bint Bandar Al Saud
ريما بنت بندر بن سلطان
לידה 17 בפברואר 1975 (בת 49)
ריאד, ערב הסעודית ערב הסעודיתערב הסעודית
מדינה ערב הסעודית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Faisal bin Turki bin Nasser (?–2012) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית סעוד
אב בנדר בן סולטאן אאל סעוד עריכת הנתון בוויקינתונים
אם היפאא אל-פייסל אאל סעוד עריכת הנתון בוויקינתונים
שגריר ערב הסעודית לארצות הברית
23 בפברואר 2019 – מכהנת
(5 שנים ו־8 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רימה בינת בנדר אאל סעודערבית: ريما بنت بندر بن سلطان بن عبدالعزيز آل سعود; נולדה: 17 בפברואר 1975) היא בת למשפחת המלוכה הסעודית המכהנת כשגרירת ערב הסעודית בארצות הברית, והשגרירה הראשונה של הממלכה.[1] היא דוגלת בהעצמה נשית ופעלה רבות להרחבת הזדמנויות לנשים סעודיות בתוך הממלכה.

ביוגרפיה והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רימה בינת בנדר אאל סעוד נולדה בריאד ב-1975. הוריה הם בנדר בן סולטאן אאל סעוד וחיפה בינת פייסל. רימה היא נינתו של אבן סעוד, מייסד ערב הסעודית המודרנית, מצד אמה ומצד אביה. סבה וסבתה מצד אמה הם המלך פייסל, בנו של אבן סעוד, והמלכה יפעת אל תונאיאן שנולדה לאם טורקית ולאב סעודי. סבה מצד אביה הוא סולטאן, יורש העצר הסעודי.[2]

היא בילתה שנים רבות בארצות הברית שם אביה, בנדר בן סולטאן, כהן כשגריר ערב הסעודית בין השנים 1983–2005. היא סיימה את לימודיה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון עם תואר ראשון בלימודי מוזיאונים. עם סיום התואר הראשון היא התמחתה במכון העולם הערבי, מוזיאון הנמצא בפריז, ובגלריה סאקלר לאמנות בוושינגטון, היא גם שיתפה פעולה מרחוק עם אוצרת במוזיאון פילד בשיקגו, בזמן שהוצג שם "אוסף חיפה פייסל" של אמה. עם סיום לימודיה היא חזרה לריאד שם הצטרפה ל-THNK בית ספר למנהיגות יצירתית.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אאל סעוד חזרה לסעודיה ב-2005. מיד עם חזרתה היא הקימה חדר כושר וספא לנשים. מאוחר יותר היא קיבלה את תפקיד המנכ"לית בתאגיד הקמעונאי Al Hama LLC. היא כיהנה במשך מספר שנים כמנכ"לית אלפא אינטרנשיונל, תאגיד קמעונאי אחר מוביל, אשר תחת פעילויותיו קיימת גם החנות הארווי ניקולס בריאד.

פעילותה הציבורית לקידום הספורט בממלכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אאל סעוד הייתה נשיאה של הרשות לקידום נשים בספורט. הייתה האישה הראשונה שהובילה התאחדות רב-ספורטיבית בממלכה, אשר מניעה קהילות לאורח חיים פעיל יותר.[3]

בשנת 2016 שימשה כסגנית התכנון והפיתוח של רשות הספורט הכללית הסעודית (GSA), שם הובילה גיוון והכלה, פיתוח כלכלת הספורט של הממלכה ושותפויות אסטרטגיות. באותה שנה היא מונתה כסגנית נשיא לענייני נשים ברשות הספורט הכללית (GSA). ב-2017 כיהנה בתפקיד נשיאת הפדרציה הסעודית לספורט קהילתי. בין ההישגים הראשונים במסגרת הפדרציה תחת נשיאותה ניתן למנות את הכללת חינוך גופני לבנות בבתי הספר. בשנת 2017 זכתה בפרס השייח' מוחמד בן ראשד אאל מכתום לספורט יצירתי על חלקה בהעצמת נשים באזור באמצעות רוח היזמות והפילנתרופיה שלה. כיום היא חברה בוועדה האולימפית הבינלאומית (IOC) לנשים בספורט וחברה בוועד האולימפי של ערב הסעודית. בנוסף הייתה מועמדת להיות חברה מלאה בוועד האולימפי הבינלאומי.[4]

פעילותה לקידום נשים בעבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אאל סעוד זכתה לפרסום תקשורתי בינלאומי כמובילה בחדשנות עסקית, במיוחד בתור מובילה בשילוב נשים במקום העבודה.

ב-2013, הקימה מיזם חברתי שמטרתו להעלות את הידע המקצועי של נשים סעודיות בשם "אלף חאיר". אחת מיוזמות המפתח שלה, 10KSA, הציגה את הרעיון של מודעות לבריאות הוליסטית לקהילה סעודית בריאה יותר. הקמפיין שנמשך שנה הגיע לשיאו בסרט המודעות האנושי הגדול בעולם ונכנס כשיא העולמי של גינס. המיזם פיתח גם אקדמיה קמעונאית, שסיפקה הכשרה מקצועית לנשים סעודיות שהצטרפו לכוח העבודה.

בהארווי ניקולס ריאד הייתה אחראית להעסקת נשים נוספות ולהחדרת שירותים כגון טיפול בילדים הזמינים לעובדים עם ילדים קטנים, מתן הזדמנות לאמהות להמשיך לעבוד וגם לדאוג לילדיהן במהלך יום העבודה. היא גם החלה תוכנית בהארווי ניקולס המעניקה מלגות תחבורה לנשים מכיוון שההגבלות של הממלכה לא אפשרו לנשים לנהוג באותה תקופה, עד לספטמבר 2017 כאשר ממשלת סעודיה החליטה לאפשר לנשים לנהוג.

מאמצים אלו, יחד עם מדיניות כלכלית שמנמיכה את חסמי הכניסה של נשים למעגל העבודה, הובילו לכך שהחנות מעסיקה כיום עשרות נשים (בניגוד ל-2011, אז עבדו בה רק גברים).

אאל סעוד ציינה בפומבי כי עיסוק בנשים כמשתתפות אקטיביות בכלכלת העבודה היא "אבולוציה, לא מהפכה", והעצמת אישה עם אחריות כלכלית תעודד אותה "לחקור יותר מהעולם בעצמה ולהיות פחות תלויה באחרים".

היא גם הצהירה שסעודיה "לא יכולה לגרום למחצית מהאוכלוסייה לא לעבוד."

פעילותה הבינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מ-2017 אאל סעוד היא חברה במועצה המייעצת של הבנק העולמי.

היא נכנסה לתפקידה כשגרירה של ערב הסעודית בארצות הברית ב-23 בפברואר 2019 והפכה לשגרירה הראשונה בתולדות מדינתה. במסגרת תפקידה באוקטובר 2019 היא שלחה ברכות לראש השנה ליהודים בארצות הברית ואיחלה "שנה יהודית טובה ומתוקה". זו הפעם הראשונה, לפי חדשות NBC, בה שגרירות סעודיה בוושינגטון שלחה ברכה כזו ליהודי אמריקה.

פעילות פילנתרופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסברה לסרטן השד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אאל סעוד היא חברה מייסדת של זהרה - אגודה למודעות לסרטן השד של בריאד, ערב הסעודית. הארגון מפיץ את המודעות בקרב נשים ברחבי סעודיה על מנת לאפשר גילוי מוקדם, מניעה וטיפול במחלה, ולשתף פעולה עם נשים שאובחנו עם סרטן השד על בסיס שלב אחר שלב לטיפול והחלמה אולטימטיבית. עבודתה של אאל סעוד עם האגודה כללה גם ארגון הסרט הורוד האנושי הגדול בעולם בשנת 2010, מאמץ זה הוכר כזוכה בפרס ה-Holmes Report Golden Saber לקטגוריית פעלולי הפרסום הטובים ביותר ובפרס Platinum Saber לתוכנית יחסי הציבור הטובה ביותר. במאי 2012, בשיתוף עם האגודה, הובילה קבוצה של נשים סעודיות למחנה הבסיס של הר האוורסט, במטרה להעלות את המודעות לסרטן השד. קמפיין המודעות לסרטן קיבל את הכותרת 'מסע של אישה: יעד הר האוורסט'. 11 המטפסות החלו את המסע שלהן למחנה הבסיס הממוקם בגובה 5,364 מטר מעל פני הים, ב-7 במאי והשלימו את המסע תוך 12 ימים.

תמיכתה בחיות הבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2021, היא הקימה את "קרן קטמוספירה" כדי לתמוך בעבודתה של Panthera Corporation לשימור חתולים גדולים. ב-6 בנובמבר 2021 התקיים קמפיין המודעות הראשון "Catwalk", מסלול הליכה במספר מדינות.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רימה נישאה לפייסל בן טורקי בן נאצר ונולדו לה שני ילדים (בן, טורקי; ובת, שרה). הם התגרשו בשנת 2012.

הכרה ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא הוכרה כאדם היצירתי ביותר של השנה בשנת 2014 על ידי המגזין Fast Company עבור "גיוס נשים לכוח העבודה", והוצגה ברשימות המגזין פורבס כאחת מ-200 הנשים הערביות החזקות בעולם והערביות החזקות ביותר בסעודיה לשנת 2014. עוד ב־2014 היא הוכרה על ידי המגזין Foreign Policy כ"חושבת" עולמית מובילה בקטגוריית "המוגולים" על עבודתה בסיוע לנשים "לשלב את חייהן האישיים והמקצועיים" על ידי יצירת הזדמנויות מסבירות פנים לנשים להשתתף בכלכלה. רימה נכללה ברשימת "100 הערבים החזקים ביותר" מ-2018 עד 2021 על ידי Gulf Business.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "סעודיה מינתה לראשונה אשה לתפקיד השגרירה בארה"ב". הארץ. נבדק ב-2022-10-26.
  2. ^ The Ambassador | The Embassy of The Kingdom of Saudi Arabia, www.saudiembassy.net
  3. ^ Saudi Sports for All Board of Directors applauds Federation progress during quarterly meeting, Sports For All, ‏2020-02-24 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ המהפכה הספורטיבית של הנשים הסעודיות - חדשות רוטר, באתר Rotter.net