שבועתה של אירנה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שבועתה של אירנה
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שבועתה של אירנהאנגלית: Irena's Vow; בפולנית: Przysięga Ireny) הוא סרט קולנוע קופרודוקציה קנדית-פולנית משנת 2023 בבימויה של לואיז ארכמבולט על פי מחזה באותו שם מאת דן גורדון ובכיכובה של סופי נליס בתפקיד אירנה גוט אופדייק, אחות פולנייה (ובעצם סטודנטית לסיעוד) שסייעה להגן על יהודים במהלך השואה תוך הסתרתם במרתף הבית שבו היא הועסקה כעוזרת בית של הקצין הנאצי אדוארד ריגמר (בגילומו של דוגריי סקוט). צוות השחקנים כולל גם את אנדז'יי סוורין, אלייזה ריסמבל, מאצ'יי נברוקי, אלכסנדר מיליצ'ביץ', תומאש טינדיק ונלה מסיייבסקה.

הסרט צולם במהלך שנת 2022 בערים ורשה ובלובלין שבפולין במרחק קצר מהגבול האוקראיני. הסרט הוקרן בבכורה בתוכנית Centerpiece בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של טורונטו, בספטמבר 2023. הסרט יצא להקרנה מסחרית במהלך 2024.

תקציר עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פלישתם של ברית המועצות וגרמניה הנאצית לפולין בספטמבר 1939, אירנה גוט, אחות פולנייה קתולית בת תשע-עשרה בפרוץ מלחמת העולם השנייה, נתפסת על ידי הצבא הסובייטי. לאחר שנמלטה, היא נתפסה על ידי חיילי ורמאכט ששולחים אותה כדי לשמש כעובדת אצל קצין גרמני והיא הופכת לעוזרת הבית של אדוארד ריגמר, רב-סרן בצבא הגרמני. לאחר שהייתה עדה לגורל הנורא של היהודים בפולין הכבושה מגרמניה, החליטה גוט תוך סיכון חייה להסתיר תריסר יהודים המאוימים מתוכנית ההשמדה הגרמנית. העונש שהגרמנים הטילו על כל פולני שנמצא כמסתיר או מסייע בדרך כלשהי ליהודים היה מוות. יום אחד גילה אדוארד ריגמר, המעסיק של גוט, שהיא מסתירה יהודים בביתו. גוט התחננה שיחוס עליהם; הוא מסכים, ומעולם לא בוגד בהם או בה. גוט הפכה לפילגשו של הקצין הגרמני. לפני שהצבא האדום הגיע לאזור, היא נמלטה עם האנשים שעליהם הגנה לתוך היער. לאחר המלחמה, נחשדה כמי ששיתפה פעולה עם הגרמנים והיגרה לארצות הברית.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "שבועתה של אירנה", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)