שדה סטטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שדה סטטי או שדה קיפאון או שדה עימדון הוא מונח המשותף למספר יצירות מדע בדיוני, המתאר תחום מוגבל בו הזמן או התנועה עוצרים מלכת. במציאות קיימות תופעות דומות במובנים אחדים לשדה סטטי כגון תופעת התארכות הזמן המאטה את התקדמות הזמן בזמן שנעים קרוב למהירות האור.

שדה סטטי הוא מונח המופיע בסיפורי מדע בדיוני שונים אך לרוב בעל מאפיינים משותפים. האזור בו קיים השדה מונע תנועה או התקדמות הזמן; השדה עצמו נראה כדורי ואטום למראה, לעיתים מחזיר פוטונים ונראה כמו מראה. השדה נוצר לרוב באמצעים מלאכותיים על ידי טכנולוגיה מתקדמת ונעלם ברגע שמכבים את מחולל השדה. השימושים העיקריים בעלילה הם השהיית חיים, המאפשרת לשמר יצורים חיים למשך זמן ארוך מאוד או להגן עליהם מפני תאוצה קיצונית, כמו למשל במסעות של אלפי שנים בין כוכבים או ככלי מלחמה המגן על האנשים שנמצאים בתוכו מפני העולם החיצון.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופר לארי ניבן נוהג להשתמש במושג שדה סטטי וקופסה סטטית ברבים מסיפוריו. השדה של ניבן מתואר ככדור בעל פני שטח מוליכים דמויי מראה ומשמש כאמצעי הגנה מושלם לכל מה שנמצא בתוכו. שימוש נוסף הוא יצירת שדה סטטי דק מאוד דמוי חרב שמסוגל לחתוך כמעט כל חומר.

גרסה מוגבלת יותר מופיעה בספרים של ורנור וינג'י. השדה מוגדר כבועה כדורית המתקיימת לזמן קצוב הנקבע ברגע יצירת הבועה.

ג'ו הולדמן בספריו מלחמה לנצח מתאר את השדה ככדור אטום שכל חפץ בתחומו אינו יכול לנוע יותר מהר מ-16.3מטר לשנייה. מאחר שגם אלקטרונים ופוטונים כפופים למגבלה, שום אמצעי אלקטרוני, בעל חיים או פצצה אינם יכולים להתקיים בתחום השדה ללא הגנה מיוחדת. השדה משמש בעיקר בשדה הקרב כמגן שבתחומו החיילים נאלצים לעבור לשימוש בנשק קר.

המונח מופיע רבות גם במשחקי מחשב כגון סטארקראפטHalf-Life ופורטל.