שיחה:או (לוגיקה)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אם באמת יש צורך בערך לOR לוגי, AND לוגי ושאר פעולות בוליאניות?

האם לא יהיה כדאי לאחד את כולן יחד תחת הערך פעולה בוליאנית? יובל מדר

לדעתי - כדאי (ולהפוך את הדפים הקיימים להפניות). ככה נקבל ערך גדול ומסודר, והשלם יכול להיות גדול מסך חלקיו אם מוסיפים מידע כללי על פעולות בוליאניות (איזה פעולות יכולות להחליף אחרות, כמה פעולות בינאריות קיימות בסה"כ, וכו'). גדי אלכסנדרוביץ' 17:28, 22 אוק' 2004 (UTC)

בד"כ בויקיפדיה מעדיפים לכתוב ערכים קצרים. ולכן מי שכתב את הערך בחר בשיטה הקיימת.דוד לוי 10 15:22, 12 דצמבר 2005 (UTC)

"או" אינקלוסיבי כנגד "או" אקסקלוסיבי[עריכת קוד מקור]

פונקציית ה - "או" שהוצגה בערך זה היא רק אחת משתי פונקציות ה - "או" הקיימות בלוגיקה, וליתר דיוק - "או" אינקלוסיבי. אך קיימת גם "או" אקסקלוסיבי. אתן דוגמה: אני, קסניה שיינרמן, אוהבת ללבוש חצאית או חולצה. בדוגמה זו מדובר ב "או" אינקלוסיבי, שהרי ביכולתי ללבוש את שני פרטי הלבוש הנ"ל יחדיו. דוגמה נוספת: אני, קסניה שיינרמן, נמצאת כעת במוסקבה או בחיפה. כאן, בניגוד לדוגמה הקודמת, מדובר בסוג אחר של "או". סוג זה קרוי "או" אקסקלוסיבי, שהרי אינני יכולה להימצא בשתי הערים הללו בו בזמן. אינני מומחית ללוגיקה, ולכן אשמח אם תעבירו ביקורת על הכתוב כאן. בתודה מראש, קסניה שיינרמן, כיתה ז', עולה חדשה מרוסיה.

את אכן צודקת, ול"או" מהסוג האקסקלוסיבי שעליו את מדברת (ושבאנגלית מכונה "XOR") קיים ערך נפרד משל עצמו: או אקסקלוסיבי. שימי לב שמתייחסים לכך בערך: "'או' כזה, שאינו מתקיים כאשר שתי הטענות נכונות, נקרא בלוגיקה או אקסקלוסיבי (XOR).". גדי אלכסנדרוביץ' 11:10, 23 מאי 2006 (IDT)


תודה לך, מר אלכסנדרוביץ', אכן לא שמתי לב. השאלה שלי שמתעוררת ברגע זה היא האם ניתן להמציא סוגים נוספים של הפונקציה "או", והאם בכלל ניתן לראות את היקום בו אנו חיים כיישום חמרי של פונקציה לוגית מסויימת. אשמח לשמוע רעיונות בנוגע לנושא זה. בתודה מראש, קסניה שיינרמן, כיתה ז', עולה חדשה מרוסיה.

ניתן להמציא מה שרוצים, אבל אלה הפעולות הלוגיות/בוליאניות המקובלות (שאפשר להביע אחת בעזרת השניה; נדמה לי ש-NOR ו-NAND מספיקות כדי לגזור את כל השאר). ‏conio.h‏ • ‏שיחה‏ 13:39, 23 מאי 2006 (IDT)
באופן כללי, פעולה בוליאנית מוגדרת בתור "טבלת אמת" - עבור כל אחד מארבעת צירופי הערכים האפשריים מוגדר ערך ההחזרה. לכל דרך אפשרית למלא את טבלת האמת אפשר להגדיר אופרטור לוגי - יש בסך הכל 16 כאלו, כי בכל תא בטבלה אפשר לשים או 0 או 1, ויש ארבעה תאים, אז מספר האפשרויות הוא 2 כפול 2 כפול 2 כפול 2.
כמו שאלכס כתב, אפשר באמצעות פעולת NAND או באמצעות פעולת NOR ליצור את כל היתר.
לגבי השאלה על היקום - זה קצת גדול עלי... אני לא בטוח שאפילו הבנתי מה ניסית לשאול. גדי אלכסנדרוביץ' 15:25, 23 מאי 2006 (IDT)