שיחה:אטרופין

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הייתי מעוניין לתרגם את ערך ה- אטרופין מאנגלית ( ויקיפדיה ) לעברית. מה דעתכם? אני שואל כדי לא לתרגם את המאמר לשווא. תודה

תרגמתי את הערך מאנגלית. האם כדאי להחליף את המאמר הקיים ?[עריכת קוד מקור]

אטרופין הוא חומר אלקלואיד טרופאני, המזוקק מצמחים המפיקים באופן טבעי חומר זה. אטרופין ניתן לזיקוק מצמח האטרופה (Atropa Belladonna), ומכאן שמו. אטרופין ניתן לזיקוק גם מצמחים נוספים כדון צמח הדּוּדָא ושאר בני משפחת הסולניים. בצמחים אלו, אטרופין הוא מטבוליט משני. אטרופין הוא גם סם בעל השפעות שונות ומגוונות. אטרופין הוא אנטגוניסט תחרותי לקולטן האצטילכולין המוסקריני ( מהמילה- מוסקרין ) במערכת העצבים ההיקפית. אטרופין מסווג כסם אנטי-כוליני. ברפואה, אטרופין הוא אחת התרופות הבסיסיות ביותר בעולם הרפואה המודרני, והוא מפורט ב"רשימת התרופות החיוניות" של ארגון הבריאות העולמי.

השפעות פיזיולוגיות ושימושים
באופן כללי, אטרופין מצמצם את פעילות מערכת העצבים הפאראסימפטטית. פעילות מעין זו מצמצת את פעילותם של כל השרירים ושל כל הבלוטות, המווסתים על ידי מערכת זו. זאת, תודות לכך שאטרופין הנו אנטגוניסט תחרותי לקולטני אצטילכולין. השפעה על הלב- אטרופין מגביר את קצב הפולסים של קשר הסינוס-פרוזדור (SA-Node) ( קוצב הלב הטבעי ), מגביר את ההולכה החשמלית של הצרור פרוזדור-חדר (AV-Node) של הלב, ומתנגד לפעולת העצב התועה בלב (Vagus Nerve). בנוסף לאלו אטרופין חוסם קולטני אצטילכולין, וכן מצמצם את פעילות הריריות של דרכי הנשימה ושל הפה.

שימוש אופטלמולוגי ( טיפול עיני)
שימוש מקומי בטיפות של אטרופין, משמש כציקלופלג ( חומר מרחיב אישון ) הפועל על העין באופן זמני, כך שהוא משתק את שרירי הרחבת האישון ומותיר את האישון מורחב. אטרופין מתפרק לאט, ומתפרק לגמרי רק לאחר 7 עד 14 ימים, מכאן שהוא מתאים לטיפול רפואי באישונים מצומצמים, כאשר נדרש בהם טיפול כזה למשך מספר ימים. אופן פעולתו של האטרופין על העין מרחיב את האישון, תוך כך שהוא חוסם את קולטני שריר האישון. שרירי האישון בדרך כלל פועלים על ידי גירוי של אצטילכולין. חסימת קולטני האצטילכולין בשרירי האישון מביאה לשיתוק זמני של שרירים אלו ומרחיבה אותם ( שרירים רפויים של האישון, מרחיבים את האישון ולא להיפך ). זמן הפירוק של אטרופין הוא ממושך, על כן הוא אינו מתאים להרחבת אישונים לצורכי בדיקת העין. (רופאי עיניים משתמשים בחומר "מרחיב אישון" אחר, המתפרק תוך זמן קצר ).


החייאה
הזרקת אטרופין משמשת לטיפול בהפרעות קצב הלב מסוגים שונים. לדוגמא- (ברדיקרדיה Bradycardia ) כשקצב הלב נמוך ביותר (50-40 פעימות לדקה), במצב של אסיסטולה לבבית ובמצב של דום לב (PEA- Pulseless Electrical Activity). אטרופין הוא תרופה יעילה למצבים אלו, מפני שפעולתו של העצב התועה (קוצב הלב הטבעי) מווּסתת על ידי מערכת העצבים הפאראסימפטטית. העצב התועה בדר"כ מוריד את קצב פעולת הלב. הואיל ואטרופין חוסם את פעולת המערכת הפאראסימפטטית (ובכלל זה פועל גם על העצב התועה ) שימוש באטרופין גורם לעליית קצב הלב. אטרופין יעיל גם בהפרעות לב אחרות, כמוSecond-Degree Heart Block Mobitz Type 1 (Wenckebach block), וכן במצבים של קצב גבוה בסיבי הפורקיניה (Purkinje). או במצבים של קצב בריחה ב AV-Node (AV-Nodal Escape Rhythm)

טיפול בפעולת יתר של ריריות ובתעוקה נשימתית אטרופין פועל על מערכת העצבים הפאראסימפטטית. פעולתו של האטרופין על מערכת העצבים הפאראסימפטטית עוצרת ריור (הפרשת ריר), הפרשות לחה וזיעה. עובדה זו מקנה לאטרופין יעילות בטיפול בהזעת יתר ובחרחורי גסיסה הנובעים אצל החולה מעודף ריר בחלל הפה ובגרון.

טיפול בהרעלת זרחן אורגאני
אטרופין אינו סם נגד (אנטידוט) להרעלת זרחן אורגני. עם זאת, הואיל ואטרופין חוסם את קולטני אצטילכולין המוסקרניים, אטרופין משמש גם לטיפול במקרים של הרעלת זרחן אורגאני והרעלת גז עצבים, כגון Tabun (GA) , Sarin (GB), Soman (GD), וגז VX. כוחות צבא הצפויים להיות מותקפים ע"י נשק כימי נושאים איתם מזרקים אוטומטיים של אטרופין ושל Obidoxime. באמצעות המזרקים האוטומטיים הללו, ניתן להחדיר את האטרופין אל מחזור הדם במהירות, תוך הזרקתו אל שריר הירך. אטרופין ניתן כחלק מטיפול בסימפטומים הנגרמים בהרעלת זרחן אורגאני, כהפרשת ריר, דמעת, הזעת יתר, אי שליטה בסוגרים והקאה. חלק מהרעלים מסוג זרחן אורגאני מיועדים לפעול על החומר העצבי מסוג אצטילכולין-אסטראז acetylcholinesterase (החומר המפרק את האצטילכולין). אז, פעולת האצטילכולין הופכת להיות ממושכת, דבר הבא לידי ביטוי בכיווץ בלתי רצוני ממושך של כלל השרירים בגוף. הואיל וחומר האטרופין הוא חומר המתחרה על קולטן האצטילכולין המוסקריני. האטרופין נקשר לחלק מקולטני האצטילכולין המוסקריניים במקום האצטילכולין הטבעי וכך ההפרעה העצבית מצטמצמת.


טיפול בעין עצלה
הטיפול הרווח בעין עצלה הוא השמת רטייה על העין הטובה. במקום השמת רטייה על העין הטובה, ניתן לטשטש את ראיית העין הטובה בעזרת אטרופין.

תופעות לוואי - מנת יתר של אטרופין
מנת יתר של אטרופין גורמת לפרפורי לב, הפרעות קצב, סחרחורת, בחילה, ראייה מטושטשת, איבוד שיווי המשקל, אישונים מורחבים, קשיי בליעה, ייבוש הריריות, תחושת חום, בלבול, ובחלק מהמקרים הזיות, ועוררות יתר. ההשפעות הקוגניטיביות של האטרופין, נובעות מכך שאטרופין חודר את מחסום הדם-מוח BBB - Blood-Brain Barrier) ). סם הנגד לאטרופין ( אנטידוט ) הוא, Physostigmine או Pilocarpine.

כימיה ו פרמקולוגיה
אטרופין הוא תערובת של D-hyoscyamine ושל L-hyoscyamine. האטרופין הנפוץ ביותר בעולם הרפואה, הוא אטרופין סולפאט.

מקורות טבעיים
אטרופין נמצא בצמחים רבים ממשפחת הסולניים. הצמח הנפוץ ביותר המכיל אטרופין הוא צמח ה-אטרופה (Atropa belladonna), צמחי הדטורה (Datura Inoxia, Datura Metel, Datura Stramonium ). ישנם גם צמחים מסדרת הברוגמנסיה Brugmansia ומסדרת צמחי השיכרון Hyoscyamus המכילים אטרופין. רוניקן - שיחה 18:04, 27 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

לדעתי ניתן להחליף, אך יש לוודא שכל המידע שבגרסה הקיימת נכלל גם בגרסה החדשה. דוד שי - שיחה 18:32, 27 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]
עליי לתת קישורים ואסמכתאות למאמר. חלק מהפרטים המופיעים במאמר הקיים נרשמו ללא אסמכתאות, כך שאיני יודע מה המקור שלהם ואם הם נכונים. למשל "אסור לתת אטרופין לחולי לב ולחולי גלוקומה". פרט זה אינו מופיע במאמר באנגלית. או למשל "טיפול בהרעלה שהביאה לשיתוק שרירי הנשימה חייב לכלול הנשמה מלאכותית. אנשים שמונשמים במשך שבועיים מצליחים לייצר אנזימים חדשים וכך מחלימים מההרעלה". פרט זה אינו מופיע במאמר באנגלית ולמעשה, אני לא מבין איך הפרט הזה קשור לאטרופין...". הקיצור הוספתי חלק מהפרטים שמופיעים במאמר הקיים.

אטרופין הוא חומר אלקלואיד טרופאני, המזוקק מצמחים המפיקים באופן טבעי חומר זה. אטרופין ניתן לזיקוק מצמח האטרופה (Atropa Belladonna), ומכאן שמו. אטרופין ניתן לזיקוק גם מצמחים נוספים כדון צמח הדּוּדָא ושאר בני משפחת הסולניים. בצמחים אלו, אטרופין הוא מטבוליט משני. אטרופין הוא גם סם בעל השפעות שונות ומגוונות. אטרופין הוא אנטגוניסט תחרותי לקולטן האצטילכולין המוסקריני ( מהמילה- מוסקרין ) במערכת העצבים ההיקפית. אטרופין מסווג כסם אנטי-כוליני. ברפואה, אטרופין הוא אחת התרופות הבסיסיות ביותר בעולם הרפואה המודרני, והוא מפורט ב"רשימת התרופות החיוניות" של ארגון הבריאות העולמי.

השפעות פיזיולוגיות ושימושים באופן כללי, אטרופין מצמצם את פעילות מערכת העצבים הפאראסימפטטית. פעילות מעין זו מצמצת את פעילותם של כל השרירים ושל כל הבלוטות, המווסתים על ידי מערכת זו. זאת, תודות לכך שאטרופין הנו אנטגוניסט תחרותי לקולטני אצטילכולין. השפעה על הלב- אטרופין מגביר את קצב הפולסים של קשר הסינוס-פרוזדור (SA-Node) ( קוצב הלב הטבעי ), מגביר את ההולכה החשמלית של הצרור פרוזדור-חדר (AV-Node) של הלב, ומתנגד לפעולת העצב התועה בלב (Vagus Nerve). בנוסף לאלו אטרופין חוסם קולטני אצטילכולין, וכן מצמצם את פעילות הריריות של דרכי הנשימה ושל הפה.

שימוש אופטלמולוגי ( טיפול עיני ) שימוש מקומי בטיפות של אטרופין, משמש כציקלופלג (חומר מרחיב אישון) הפועל על העין באופן זמני, כך שהוא משתק את שרירי הרחבת האישון ומותיר את האישון מורחב. אטרופין מתפרק לאט, ומתפרק לגמרי רק לאחר 7 עד 14 ימים, מכאן שהוא מתאים לטיפול רפואי באישונים מצומצמים (מיוסיס), כאשר נדרש בהם טיפול כזה למשך מספר ימים. אופן פעולתו של האטרופין על העין מרחיב את האישון, תוך כך שהוא חוסם את קולטני שריר האישון. שרירי האישון בדרך כלל פועלים על ידי גירוי של אצטילכולין. חסימת קולטני האצטילכולין בשרירי האישון מביאה לשיתוק זמני של שרירים אלו ומרחיבה אותם ( שרירים רפויים של האישון, מרחיבים את האישון ולא להיפך ). זמן הפירוק של אטרופין הוא ממושך, על כן הוא אינו מתאים להרחבת אישונים לצורכי בדיקת העין. (רופאי עיניים משתמשים בחומר "מרחיב אישון" אחר, המתפרק תוך זמן קצר ).

החייאה הזרקת אטרופין משמשת לטיפול בהפרעות קצב הלב מסוגים שונים. לדוגמא- (ברדיקרדיה Bradycardia ) כשקצב הלב נמוך ביותר (50-40 פעימות לדקה), במצב של אסיסטולה לבבית ובמצב של דום לב (PEA- Pulseless Electrical Activity). אטרופין הוא תרופה יעילה למצבים אלו, מפני שפעולתו של העצב התועה (קוצב הלב הטבעי) מווּסתת על ידי מערכת העצבים הפאראסימפטטית. העצב התועה בדר"כ מוריד את קצב פעולת הלב. הואיל ואטרופין חוסם את פעולת המערכת הפאראסימפטטית (ובכלל זה פועל גם על העצב התועה ) שימוש באטרופין גורם לעליית קצב הלב. אטרופין יעיל גם בהפרעות לב אחרות, כמוSecond-Degree Heart Block Mobitz Type 1 (Wenckebach Block), וכן במצבים של קצב גבוה בסיבי הפורקיניה (Purkinje). או במצבים של קצב בריחה ב AV-Node- (AV-Nodal Escape Rhythm)

טיפול בפעולת יתר של ריריות ובתעוקה נשימתית אטרופין פועל על מערכת העצבים הפאראסימפטטית. פעולתו של האטרופין על מערכת העצבים הפאראסימפטטית עוצרת ריור (הפרשת ריר), הפרשות לחה וזיעה. עובדה זו מקנה לאטרופין יעילות בטיפול בהזעת יתר ובחרחורי גסיסה הנובעים אצל החולה מעודף ריר בחלל הפה ובגרון.

טיפול בהרעלת זרחן אורגאני אטרופין אינו סם נגד (אנטידוט) להרעלת זרחן אורגני. עם זאת, הואיל ואטרופין חוסם את קולטני אצטילכולין המוסקרניים, אטרופין משמש גם לטיפול במקרים של הרעלת זרחן אורגאני והרעלת גז עצבים, כגון Tabun (GA) , Sarin (GB), Soman (GD), וגז VX. כוחות צבא הצפויים להיות מותקפים ע"י נשק כימי נושאים איתם מזרקים אוטומטיים של אטרופין ושל Obidoxime. באמצעות המזרקים האוטומטיים הללו, ניתן להחדיר את האטרופין אל מחזור הדם במהירות, תוך הזרקתו אל שריר הירך. אטרופין ניתן כחלק מטיפול בסימפטומים הנגרמים בהרעלת זרחן אורגאני, כהפרשת ריר, דמעת, הזעת יתר, אי שליטה בסוגרים והקאה. חלק מהרעלים מסוג זרחן אורגאני מיועדים לפעול על החומר העצבי מסוג אצטילכולין-אסטראז Acetylcholinesterase (החומר המפרק את האצטילכולין). אז, פעולת האצטילכולין הופכת להיות ממושכת, דבר הבא לידי ביטוי בכיווץ בלתי רצוני ממושך של כלל השרירים בגוף. הואיל וחומר האטרופין הוא חומר המתחרה על קולטן האצטילכולין המוסקריני. האטרופין נקשר לחלק מקולטני האצטילכולין המוסקריניים במקום האצטילכולין הטבעי וכך ההפרעה העצבית מצטמצמת.

טיפול בעין עצלה הטיפול הרווח בעין עצלה הוא השמת רטייה על העין הטובה. במקום השמת רטייה על העין הטובה, ניתן לטשטש את ראיית העין הטובה בעזרת אטרופין.

תופעות לוואי - מנת יתר של אטרופין מנת יתר של אטרופין גורמת לפרפורי לב, הפרעות קצב, סחרחורת, בחילה, ראייה מטושטשת, איבוד שיווי המשקל, אישונים מורחבים, קשיי בליעה, ייבוש הריריות, תחושת חום, בלבול, ובחלק מהמקרים הזיות (דליריום- delirium), ועוררות יתר. ההשפעות הקוגניטיביות של האטרופין, נובעות מכך שאטרופין חודר את מחסום הדם-מוח BBB - Blood-Brain Barrier) ). ילדים ותינוקות רגישים במיוחד לאטרופין (Atropine fever). סם הנגד (אנטידוט) לאטרופין הוא, Physostigmine או Pilocarpine.

כימיה ו פרמקולוגיה אטרופין הוא תערובת של D-Hyoscyamine ושל L-Hyoscyamine. אטרופין הוא חומר אלקלואיד טרופאני. האטרופין הנפוץ ביותר בעולם הרפואה, הוא אטרופין סולפאט. זמן מחצית החיים של האטרופין הוא שעתיים. אטרופין אינו חוסם קולטנים ניקוטיניים, אלא רק קולטנים מוסקריניים. אטרופין הוא אחת התרופות הבסיסיות ביותר בעולם הרפואה המודרני, והוא מפורט ב"רשימת התרופות החיוניות" של ארגון הבריאות העולמי.

מקורות טבעיים אטרופין נמצא בצמחים רבים ממשפחת הסולניים. הצמח הנפוץ ביותר המכיל אטרופין הוא צמח ה-אטרופה (Atropa belladonna), צמחי הדטורה (Datura Inoxia, Datura Metel, Datura Stramonium ). ישנם גם צמחים מסדרת הברוגמנסיה Brugmansia ומסדרת צמחי השיכרון Hyoscyamus המכילים אטרופין. רוניקן - שיחה 22:53, 28 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]