שיחה:ג'יהאד עולמי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 13 שנים מאת Eddau בנושא תגיבו

תגיבו[עריכת קוד מקור]

מי שיש לו עניין בזה (התפלאתי שעד כה אין לערך זה ערך-ויקי אפילו לא באנגלית, אפילו לא אחרי ה- 11 בספטמבר...) אנא שיעבור על הערך וישדרג/יגיב/יעיר/יאיר.

כמו כן יש אלפי תמונות של אסון התאומים שמתאימות לערך, מי שרוצה, שיעלה תמונה חזקה.

תודה

ניר

ראה ג'יהאד, מוג'אהדין, טרור אסלאמי ותכפירי, בברכה Assayas - שיחה 18:22, 28 בדצמבר 2010 (IST)תגובה
ניר, שלום,
התפיסה לפיה קיים ג'יהאד עולמי קיימת רק באתרים בעלי נטייה אנטי-מוסלמית, ואין כלל שימוש בביטוי הזה במחקר האקדמי. כפי שנאמר למעלה, יש כמובן ג'יהאד, מוג'אהדין, טרור אסלאמי ותכפירי, ואפילו אל-קאעידה, אבל הטענה לפיה כל הדברים האלה קשורים בקשר אידיאולוגי ויש להם מטרה משותפת של ג'יהאד עולמי רחוקה מהמציאות. לטענה זו לא נמצאו הוכחות, והיא מזכירה עלילות אנטישמיות הדומות לפרוטוקולים של זקני ציון.
באופן כללי, הערך שכתבת סובל מבעיות רבות, ובראשן הנייטרליות, שהיא ערך מרכזי בוויקיפדיה. מילים כמו "גירוש" לתיאור תוכנית ההתנתקות לא מקובלות כאן. כמו כן, הערך מביא טענות ללא ביסוס וללא סימוכין אמינים, למשל "מלחמת דת זו הובילה את הג'יהאד העולמי לדרך של פיגועים קשים בעלי תהודה תקשורתית רחבה ככל הניתן." מכיוון שקשה לי להאמין שתמצא מקור אמין שמאשר טענות כאלה, נראה לי שהערך שלך יימחק בקרוב. -- ‏גבי‏ • שיח 19:57, 28 בדצמבר 2010 (IST)תגובה
אפרופו ניטרליות, הגיע הזמן להעביר את הערך גירוש ספרד להתנתקות ספרד. עִדּוֹ - שיחה 20:31, 3 בפברואר 2011 (IST)תגובה

גבי שלום רב ותודה על התגובה
אין בכוונתי לטעון כי יש איזשהו ארגון-על, יד-מכוונת או התארגנות סמויה (כ"פרוטוקולים"). כל שרציתי הוא להצביע על תופעה. תופעה שהולכת ומתפשטת (שוב, ללא איזשהו ארגון העומד מאחורי התפשטות התופעה) והיא משמעותית ביותר לעולם כולו. תופעה שאינה מצטמצמת רק לאל-קאעידה או מוג'אהדין וודאי שאינה יכולה להצטמצם לתכפירי (נמצאו אף ארגונים בעלי מאפייני ג'יהאד עולמי סונים...). ערך זה לא בא להביא טענה אלא תופעה. אני מניח כי כל מעורה בחדשות/מודיעין/סטטיסטיקות/וכו' יטען כי ישנה תופעה המצביעה על עליה כלל עולמית במספר ניסיונות הפיגועים בתוך העולם המוסלמי כתוצאה מהקצנה באידיאולוגיה (כדוגמאת תכפירי).
כל ניסיון להשוות בין ההנחה כי יש תופעת ג'יהאד העולמי לעלילות אנטישמיות דוגמאת הפרוטוקולים על אחריותך בלבד. לגביי יתר ההערות (חוסר הניטרליות וטענות ללא ביסוס או סימוכין) אני מסכים לחלוטין. אין לי כח להביא סימוכין או לנסות להתאמץ להיות ניטרלי. אני משאיר את זה לעורכים ערך זה אחרי (זה לא חלק מהרעיון בויקי?). אתה מוזמן. (מסופקני...)
ניר

זה בדיוק העניין, שתופעה בשם "ג'יהאד עולמי" לא קיימת, ולכן אי אפשר לכתוב עליה ערך. ההקצנה באידיאולוגיה האסלאמית היא תופעה אחרת לגמרי, והיא נקראת אסלאמיזם. אולי כדאי שתקרא שם, ואולי תוסיף קצת מידע לערך. ההשערה שלך שיש "ג'יהאד עולמי" היא מחקר מקורי, כמו התופעה שבכל העולם ג'ינג'ים אוהבים לשתות מיץ תפוזים. אם אין סימוכין אמינים שתומכים בטענה הזו, אז הערך יימחק.
בניגוד לרמיזה שלך, אין לי שום דבר עקרוני נגד הערך עצמו. הבעיה היא שכל מה שמצאתי על הטענה הזו מגיע מאתרי אינטרנט אנטי-מוסלמים, שלא נחשבים למקור אמין. אם מישהו ימצא סימוכין אמינים שמתעדים תופעה כזו, אז אפשר להוסיף אותם לערך על אסלאמיזם, ורק אם יהיה מידע רב בנושא הזה אפשר יהיה ליצור ערך נפרד. -- ‏גבי‏ • שיח 08:46, 30 בדצמבר 2010 (IST)תגובה


שלום גבי
אינני מדבר על ההקצנה האסלאמית אלא על אחת מתופעות הלוואי של אותה הקצנה (בתוספת גורמים שונים) מדובר על התארגנויות לטרור ברחבי העולם ופגיעה בחפים מפשע בשם האיסלאם, כולל ובדגש על פגיעה במוסלמים עצמם.
אחזור ואטען; על תופעה זו יש מחקרים רבים מאוד (אם כי לאו דווקא אקדמאיים קלאסיים). בעיקר בקרב גורמי המודיעין (כדוג' דו"חות השב"כ השנתיים המופצים כבלמ"ס, אלא אם הם נחשבים בעיניך כ"אנטי מוסלמים"...) אך לא רק. ברשת, מתוקף היותה חשופה לעיני כל, באמת אין מחקרים רבים אולם הבאתי מספר מצומצם ביותר של דוגמאות לסימוכין (לאו דווקא אקדמאיים) לתופעה:
http://www.inss.org.il/upload/%28FILE%291233755849.pdf

http://www.shabak.gov.il/publications/study/pages/al-qaida-report.aspx

http://www.mideast.co.il/p-2_a-230/
http://www.shabak.gov.il/publications/study/pages/21-06-09.aspx
http://www.jcpa.org.il/JCPAHeb/Templates/ShowPage.asp?DBID=1&LNGID=2&TMID=111&FID=136&PID=0&IID=244
http://www.inss.org.il/heb/events.php?cat=293&incat=&read=4616
תהנה ניר

ההתארגנויות אכן קיימות במקומות כאלו ואחרים. לטענה כאילו יש התארגנות איסלאמית כלל עולמית המאגדת לארגון כלל עולמי ארגוני ג'יהאד מאינדונזיה, דרך הפיליפינים, אוזבקיסטן וכלה בערב הסעודית למטרת ג'יהאד עולמי, אין על מה להתבסס, בוודאי לא אקדמית ולכן היא מופרכת מיסודה. זה שחלקם מאמינים באותה מטרה לא אומר שהם מאוגדים Assayas - שיחה 23:06, 1 בינואר 2011 (IST)תגובה
ניר שלום,
גם אני יודע לחפש בגוגל, וראיתי את הדפים שאליהם קישרת. ברובם הביטוי "ג'יהאד עולמי" מופיע כביטוי שמשמעותו ארגוני טרור אסלאמיים גלובליים, כמו אל-קאעידה ולשקאר-א-טייבה, שאינם מוגבלים למדינה או איזור אחד. במאמרים של השב"כ הביטוי מופיע רק לעתים רחוקות, ובניגוד לאל-קאעידה, אין ארגון בשם "ג'יהאד עולמי" ברשימת ארגוני הטרור שבאתר. באחד המאמרים שצרפת מצאתי את המשפט הבא: "תנועת הג'יהאד העולמי הכריזה על ג'יהאד ימי ומבצעת תקיפות רבות על מתקני אנרגיה ימיים, כולל פיגועי התאבדות." אם תצליח למצוא את ההכרזה הרשמית של התנועה על ג'יהאד ימי, זה יכול לשמש כמקור אמין, אבל כשמביאים משפט כל כך מפוצץ בלי סימוכין מתאימים, זה מצטייר כחוסר אמינות ומשיג דווקא את המטרה ההפוכה. רק במאמר של ד"ר יוחאי סלע (בקישור השלישי) יש טענה חד משמעית לפיה קיים ארגון טרור עולמי בעל מטרות מוגדרות. טענות מעין אלה הן לא נפוצות, ולכן אין הצדקה לערך בשם זה.
לדעתי, הדבר הנכון בשלב זה הוא להוסיף פיסקה בשם "טענות לג'יהאד עולמי" תחת הערך על אסלאמיזם, בצירוף המאמר של ד"ר סלע ועוד קישור או שניים, ולכתוב שם משהו כמו "יש הטוענים שקיימת התארגנות לטרור ברחבי העולם הכוללת פגיעה בחפים מפשע בשם האיסלאם, כולל פגיעה במוסלמים עצמם." אם במשך הזמן יהיו עוד ועוד מאמרים אמינים המתארים את התופעה, אז באופן טבעי הפיסקה הזו תגדל, ואולי בבוא היום תהפוך לערך עצמאי. כרגע הטענות לג'יהאד עולמי קלושות מכדי להחזיק ערך כזה.
בברכה, -- ‏גבי‏ • שיח 08:50, 2 בינואר 2011 (IST)תגובה

לא נשמע אובייקטיב[עריכת קוד מקור]

הפסקה האחרונה נראית כאחת שנוסחה ע"י ימני קיצוני.