שיחה:גרעיני הבסיס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אולי יש טעם לכתוב את כל המסלול, החל מהאצבע דרך עמוד השדרה, הלמניסקוסים ופניות וכל זה. נראה לי זה יהיה מובן יותר. הענין הוא שהרבה יותר קל להסביר טראקטים מאשר לתת לקורא מבול של מידע אנטומי שיש ספק אם הוא יבין בכלל על מה מדובר. כמו כן מצאתי ספר מ-1918 שנראה לי שאין עליו זכויות יוצרים ונדמה לי שהתמונות כשרות, אני עובר עליו עכשיו. הספר הוא אטלס של גריי. הנה הלינק - http://www.bartleby.com/107/

לא הבנתי את בקשתך לגבי כתיבת המסלול השלם. המסלול אותו אתה מתאר (למניסקוסים וכו') הינו מסלול סנסורי, הקשר שלו אל גרעיני הבסיס עקיף. גריי הוא באמת Public Domain וגם ספר היסוד של האנטומיה, ראוי לבדוק. אני עדיין נתקל בבעיה יסודית של איך לפשט את הדברים ולשמור על ערכו של הערך, נדמה לי שהדרך המועדפת למנוע את חוסר ההבנה המוחלט על מה מדובר היא ע"י שרטוטים ומבוא מקיף (כהצעתו של שש"ז) בערך מוח.
אני נתתי רק דוגמא למסלול. יש המון מסלולים. לדעתי קל יותר להסביר את המסלולים מאשר מבנים מנותקים ללא אטלס. שאלתי את אלמוג, שהוא משפטן אם אפשר להשתמש בספר ואיוריו. מבחינתי הבעיה היחידה היא חוסר ההתמצאות שלי בתוכנות ציור למינהן. גם צייר גדול היתי רק בכיתה א' כשכולם התפלאו משום מה מכמה שירבוטים שעשיתי על הנייר. הערך כעת נמצא מחוק להקשר כלשהו ואכן יש צורך לכתוב באריכות על האנטומיה של המוח, על מנת להבין לפחות איפה נמצאים אותם גרעינים. הצרה היא, שזה כמעט בלתי אפשרי ללא תמונות. זאת אחת הסיבות (השניה - אין לי שמץ של מושג איך קוראים למבנים אנטומיים שונים בשפת בני אדם) שנמנעתי מלכתוב ערכים על אנטומיה. בלי מספר ערכים ענקיים על האנטומיה הכללית ומספר מאמרים על הפיזיולוגיה, אני בספק אם ניתן לכתוב מאמר קריא. השאלה היא, האם אתה מוכן לעשות את זה, כי אני כותב בד"כ בנושאים שלא קשורים לרפואה או למדעים מדויקים. גילגמש 19:02, 11 דצמ' 2004 (UTC)
התשובה לגבי גריי משמעותית, כבר בעיון שטחי מצאתי שרטוט יפה מאוד של גרעיני הבסיס ואחד נוסף של בלוטת יותרת המוח (ערך מבוקש). אני לא בטוח שבקשתך מובנת לי, הערך גרעיני בסיס הוא ערך שנראה לי שלם בפני עצמו, אדם הקורא אותו יוצא עם הידע הקיים על גרעיני הבסיס ותפקודיהם. עם זאת, הוא פריט מידע איזוטרי לחלוטין, אנציקלופדי למהדרין, אבל מאוד מאוד ספציפי, עד כדי חוסר שימוש לקורא הממוצע. כדבריו של שש"ז, אני לא בטוח שניתן להתגבר על בעיה זו לגבי איזורי מוח ספציפיים. כפי שאני רואה זאת, הדבר דומה לכתיבת ערך על קרב מסוים במלחמה מסוימת, הערכות הכוחות, מהלך הקרב וכו' בלי ערכים קודמים על המדינות, הסיטואציה המדינית וכו', כך הבנתי את דבריך על היות הערך "מנותק מהקשרו". אם תמצא דרך לשפרו, מה טוב, אך מטרתי הייתה לכתוב דבר מה טוב יותר מהקצרמר האנגלי ואין לי רעיון כיצד לעשות זאת בדרך אחרת.

דיון בקריאוּת הערך[עריכת קוד מקור]

הצלחתי להבין את הערך בקלות, אך הסיבה נעוצה בעובדה שאני סטודנט לרפואה. אני בספק אם אדם סביר יכול להבדיל בין הגרעינים השונים ותפוקדיהם השונים על סמך הערך הזה. המאמר עמוס בפרטים אנוטומיים מיגעים ולדעתי זקוק לשכתוב רציני. אני נמנע בד"כ מעריכת מאמרים הנוגעים לרפואה, למעט מקרים ספורים שבהם כתבי אי אלו מאמרים. למרות רתיעתי מהנושא, אשמח לסייע. אם יש אפשרות להוסיף תרשימים, זה יעזור מאד. אני לא בטוח שאפשר למצוא משהו ברשת שלא יהיה מוגן בזכויות יוצרים, אבל אולי יש מישהו שיכול ליצור את התרשימים על מחשבו האישי. גילגמש 18:11, 11 דצמ' 2004 (UTC)
אכן, כך הרגשתי כשכתבתי את הערך. מצאתי את עצמי מתקשה לכתוב דבר מה בעל ערך בלי כניסה לאנטומיה ופיזיולוגיה די עמוקה של הגרעינים השונים. שרטוטים אכן יעזרו מאוד, אך קטונתי. ונפלון 18:20, 11 דצמ' 2004 (UTC)
הערך הוא טוב ומצא חן בעיניי. אין לי ספק שאתה עוד יכול לתרום לויקיפדיה רבות. עשיתי בו כמה שכתובים ואני מציע שתבדוק שלא נפלה בהם טעות. לגבי הבנת הנושא, אין ספק שאדם ללא כל רקע בנושא יתקשה לצלוח אותו, אבל זו אינה סיבה לשכתבו, אלא להפוך את הערך מוח לערך מבוא מקיף וקל שיתן את הרקע הנחוץ. מטבע הדברים, ערכים על אזורים ספציפיים במוח אינם יכולים שלא להיות פרטניים. שש"ז 18:25, 11 דצמ' 2004 (UTC)
אני מסכימה עם שש"ז, יש אולי מקום להפשטות נוספות, אבל אין צורך בשיכתוב מאסיבי. דורית 18:36, 11 דצמ' 2004 (UTC)
שניכם מבקשים שנכתוב כאן ספר לימוד לאנטומיה. אי אפשר להביא דברים מנותקים מהקשרם. אני מציע לנהל את הדיון בדף שיחת הערך על מנת לא להעמיס על הדף. אני אחשוב על דרך לפשט את הענין בלי לפגוע בערך או ברמתו. גילגמש 18:46, 11 דצמ' 2004 (UTC)
דומני שעלינו להשלים עם כך שבויקיפדיה יופיעו גם ערכים שלא נועדים ל"איש ברחוב", כלומר ערכים שבהם דרוש רקע מוקדם. בין ערכי המתמטיקה יש רבים כאלה. יש לעשות כל ערך מובן ככל האפשר, אבל ערך בנושא מתקדם מיועד לבעלי רקע מוקדם. דוד שי 08:52, 18 דצמ' 2004 (UTC)

קישורים פנימיים[עריכת קוד מקור]

בערך זה מוזכרים באופן אגבי, מונחים, שרבים מהם ראויים לערך נפרד שיעסוק בהם. הפיכתם לקישורים פנימיים ('אדומים'), תסמן - עבור תורמים פוטנציאליים - ערכים חדשים הראויים לכתיבה.

אני נמנע מלעשות זאת, ללא קבלת אישור, כיוון שזה ישנה ויזואלית את מראה הערך הטוב הזה. אך לדעתי כדאי לעשות זאת.

מלח השמים 09:59, 18 דצמ' 2004 (UTC)

אין צורך לבקש אישור לדבר כזה. זה נקרא "עריכה" :-). גילגמש
  • בוצע. תודה!
  • בסוף הקטע גרעיני בסיס#רקע והגדרות מופיעה השורה הבאה:
    "מלבד החומר השחור שמקורו מזנצפלי, הגרעינים כולם ממקור עוברי טלנצפלי (ראה הסבר במוח)." (עד כאן ציטוט).
    ובמוח לא מצאתי הסבר. אולי כדאי להסביר זאת קצת כאן או במוח.
    מלח השמים 17:06, 18 דצמ' 2004 (UTC)
החומר השחור הוא צביר גרעינים (SUBASTANTIA NIGRA) ואילו "מזנצפלי" (מזנקפלי) מתיחס למיקום החומר הזה במוח (חלק מהמח ,הנקרא גם mid-brain). הסבר מפורט יותר מסובך במידת מה ללא תמונות להמחשה. גילגמש 17:15, 18 דצמ' 2004 (UTC)
חסר לי הידע. אבל כדאי איכשהו להכניס מידע זה למאמר. מלח השמים 18:00, 18 דצמ' 2004 (UTC)
אי אפשר סתם להכניס את זה, כי אז תבוא השאלה איפה המיד בריין ומה יש בו וכו'. יש קושי מסוים לכתוב מאמר קריא עם שלל מונחים אנטומיים, שגם סטודנטים לרפואה לא תמיד מבינים. הבעיה המרכזית, הניצבת לפני בבואי לכתוב ערך כזה, היא העדר התמונות. בלי תמונות אי אפשר להמחיש לקורא איפה נמצא מה ולכן כל ניסיון להסביר את האנטומיה מראש נועד לכשלון. גילגמש 18:03, 18 דצמ' 2004 (UTC)
אני אישית קראתי בעבר את הערך מוח ולכן כשבאתי היום וקראתי את גרעיני בסיס הבנתי את כל המונחים שכאן המוזכרים במוח. אמנם לא באופן ויזואלי, אלא לוגי. ובמאמר זה כל מושג הקשור למוח ניתן להבין את הקשר למוח ובכך לדעת לחפש שם את משמעות המונח. אבל המילים 'הסיניות' "מזנצפלי" ו"מקור עוברי טלנצפלי", אינם נזכרים במוח בסתירה לכתוב בהמשך המשפט. וגם בגוגל לא מצאתי אותם. לכן כתבתי את הודעותי הקודמות.
מלח השמים 23:26, 18 דצמ' 2004 (UTC)
נ.ב. ודאי שאני מסכים שבאמצעות תמונות הדברים יהיו ברורים בהרבה [ומה עם התמונות מהספר שהוזכר בתחילת דף השיחה הזה ?].
עדיין לא הוחלט, אם כי ככל הנראה אי אפשר להשתמש בתמונות כי המחבר נפטר רק לפני 30 שנה ולא 70. בנוסף לכך צוין שהספר מוגן בזכויות יוצרים, אם השראות שימוש והעתקה מוגבלות. אני לא מבין גדול בענינים משפטיים ולא הצלחתי לקבל תשובה ברורה מהמשפטנים של האתר. במקרה הגרוע ביותר אפשר להפנות לתמונות של הספר בקישורים חיצוניים. סיבה נוספת, בגינה אני נרתע מכתיבת ערכים בנושא היא - לדעתי הנושא יבש מדי ולא מענין. אם יווצר מבול דרישות ובקשות אז אחבר מספר ערכים. כמו כן, הגיע ויקיפד חדש ונמרץ ואולי הוא יסכים לחבר כמה ערכים על הנושא. גילגמש 23:34, 18 דצמ' 2004 (UTC)
לעוקבים אחר דיון מרתק זה ברזי זכויות היוצרים, המשך הסאגה בדף השיחה של הערך בלוטת יותרת המוח. ונפלון 22:52, 1 ינו' 2005 (UTC)

קיימות שגיאות משמעותיות בסעיף ה"מרכיבים":[עריכת קוד מקור]

האמיגדלה לא שייכת לגרעיני הבסיס.

הגרעין התת-תלמי והחומר השחור אינם "קשורים" אלא שייכים ממש לגרעיני הבסיס.

האקומבנס לא רק שייך לגרעיני הבסיסי, הוא גם חלק מן הסטריאטום.

למיטב ידיעתי האמיגדלה שייכת גם לגרעיני הבסיס וגם למערכת הלימבית. הוספתי את הסטריאטום. בקשר לשאר אני לא בטוחה Chenspec - שיחה 08:56, 26 בנובמבר 2013 (IST)[תגובה]