שיחה:ה'תש"ף

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ערך מיותר.. עִדוֹ (Eddau) - שיחה 13:54, 3 בפברואר 2009 (IST)[תגובה]

אם יש חשיבות בערך זה, היא בלוח השנה לשנה זו ומאפייניו. השאלה היא, האם זה מצדיק את קיומו של הערך. בברכה, ינבושד • י"א בשבט ה'תשס"ט.

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

בגימטריה "פ" ו- "ף" זה מספרים שונים. פ - 80 ף - 800 לכן ה'תש"ף זה 6500 ולא 5780

דבר נוסף, הסימון : ' מפריד את האלפים, " מפריד את היחידות ולכן סימון גרשיים לא ישים בשנים העגולות. השנה שתחל היא: ה'תשפ מבחינת הספירה, הוספה של גרשיים לא משנה את נכונות הספירה, לכן גם תצורה של: ה'תש"פ תהיה נכונה. דווח על ידי: 212.179.205.15 19:05, 1 בספטמבר 2019 (IDT)[תגובה]

זו טענה חסרת ביסוס. מקובל שגם ף מייצגת לעיתים קרובות את המספר 80. Ronam20 - שיחה 05:03, 29 בספטמבר 2019 (IDT)[תגובה]


"ה'תש"ף או ה'תש"פ (5780) ובקיצור תש"ף או תש"פ"? למיטב ידיעתי, כתיבת שנים עבריות המסתיימות באות שקיימת לה גם אות סופית (כ – ך, מ – ם, נ – ן, פ – ף, צ – ץ) תועדף עם האות הסופית, וכל כתיבה באות הרגילה היא פחות נכונה. ראיתי גם שבערך לשנת "תש"ם", לא הזכרתם את האפשרות לכתוב "תש"מ". נכון, יותר נפוץ לכתוב "תש"פ", אבל זו לא הצורה הטובה ביותר, לדעתי אין להציע את צורת הכתיב השגויה הזו כאפשרות, בוויקיפדיה, שאנשים רבים מסתמכים על הכתוב בה; אפשר גם לצרף כהערת שוליים את העובדה שהכתיב "תש"פ" הוא פחות נכון, יחד עם הפניה למאמר של האקדמיה ללשון בנושא: שנת תש"ף.

מה אתם אומרים? Amit91803 - שיחה 16:14, 29 בספטמבר 2019 (IDT)[תגובה]

אני חושב שצריך לכתוב ה'תש"פ בפ' כפופה, מכמה סיבות:

  • האותיות הם גימטריא של מספר (780), והגימטריא של המספר 80 נשארת תמיד פ', כמו שאנו כותבים תשפ"א, ולא תשף"א. טענה זו העלה יצחק אבינרי ז"ל ב"יד הלשון"[1], וזה לשונו:
”מספרים הנכתבים באותיות עבריות אינם כלל ראשי־תבות, אלא ספרוֹת הם, מספרים, ולא יתכן שצורת ספרה תשתנה ממספר למספר.”
  • הטענה שהוצגה בפיסקה הקודמת, שהגימטריא של ף' אינה 80 אלא 800, לדעתי מאד נכונה, ולא כמו שכתב Ronam20. את הטענה הזאת הביא הרבי מלובביץ' זצ"ל ב"שערי הלכה ומנהג", וזה לשונו:
”המובא בספרי רמז וסוד, אשר אותיות מנצפ"ך מסמנים המספרים: כ"ף פשוטה ת"ק וכו', ולמה להנהיג אופן כתיבה שיסתור להנ"ל, אפילו אם תמצי לומר שאינו שייך אלא בעניני רמז.” וכן כתב רחמים שר שלום ב"שערים ללוח העברי"[2].
  • טענה נוספת שכתב הרבי מלובביץ', היא:
”"ישנוֹ בזה 'נוהג בישראל' משך מאות ומאות בשנים, ומהנכון ביותר וביותר להתחשב עמו ולהתנהג כמוהו”. כראיה לדבר, ציין הרבי את ”צִיּוּנֵי הסימנים בטור ושו"ע וכיוצא בזה, ועל דרך זו בציוּני הדפּים (בגמרא)”. אמנם יש להתווכח עם טענה זו ולהביא ראיות מספרים ישנים שבהם כתובות אותיות של גימטריא עם אות סופית, אך הרבי מלובביץ' התייחס לכל המקרים הללו והוכיח שהם מקרים חריגים, ולפעמים ראשי התיבות נכתבו עם אות סופית בגלל שהיה להם גם משמעות בתור מילה בפני עצמה (כגון תר"ן - תָּרֹן).
  • טענה נוספת, שאיתה ניתן להתווכח, היא שהאות ף' סופית נחשבת בקדמונים כסימן שלילי, כמו שכתב בספר חסידים[3]:
”לפי שאות הף' מצויה בשמן של מלאכי חבּלה, כגון אף זעף שצף קצף נגף אנף רשף - לפיכך לא תמצא ף' בשום תפלה, לבד מתפלת מוסף, שעל כרחך אתה צריך לומר 'מוסף יום פלוני הזה נעשה ונקריב לפניך'..”. ובספר הרוקח כתב לעניין ברכת המזון:
”כל האותיות יש בברכת המזון חוץ מ־ף, להודיענו שאין מלאך אף. שצף. קצף. אנף. שולט בסעודה במקום שבמברכין ברכת המזון ב'בונה'. ויזכה ל־ף וורדים שסביב נחל בעדן 'ונחל עדניך תשקם'. לכך אין ף ביוצר אור ולא בי"ח ברכות של תפִלה.” ולכן, מכיוון שהאות ף' מסמלת דבר שלילי, עדיף לכתוב עם פ' רגילה ולא עם ף' סופית.

אבל למרות הכל, אין שום עניין הלכתי בכך (בעיקר כשכותבים במחשב שאין באותיות ממש), ולכן לא יקרה כלום אם יהיה כתוב בכותרת הערך תש"ף ולא תש"פ, אחרי שכך המליצה האקדמיה ללשון. וכמו שכתב הרבי מלובביץ':

”שלמרות כל הנ"ל, אין דעתי נוחה מעשׂיית אופן־כתיבה האמורה, לענין יסודי הכי עיקרי, ואפילו שתהי' לא כמו שמצוינים הסימנים בשו"ע, ובלבד שיקיימו את הכתוב בסימנים אלו.” (הרבי כתב זאת ביחס לטענה שכותרות הסימנים בשו"ע נכתבו באותיות כפופות, אך אמר שלמרות זאת, יותר חשוב לו שהאנשים יקיימו את הכתוב באותם סימנים, מאשר שיכתבו את הכותרת עם אות כפופה) רוזמן - שיחה 23:34, 1 באוקטובר 2019 (IDT)[תגובה]
  1. ^ הוצאת יזרעאל תשכ"ד, עמודים 359 - 360
  2. ^ שערים ללוח העברי, עמוד 157
  3. ^ רבי יהודה החסיד, ספר חסידים, ירושלים ה'תשס"ז, סימן תתשנד (עמוד תקעג)

לא שגוי[עריכת קוד מקור]

חג שמח לכולם, במאמר הזה מוכיח המחבר ששתי הצורות אינן שגויות. אך הוא מראה שם שיש עדיפות ברורה לכתיב באות הרגילה (תש"פ) מכמה סיבות. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ב'תש"ף שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 11:38, 11 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]