שיחה:הבחירות לאספה המכוננת

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לכותב הערך, אם אני לא טועה גם אסיפת הנבחרים הראשונה נקראה האסיפה המכוננת, לכן האם לא עדיף לקרוא למאמר הכנסת הראשונה וליצור דף פרשונים ל"האסיפת המכוננת" שיקשר גם לערך הזה וגם לאסיפת הנבחרים הראשונה? ודרך הגב סדרת הערכים שכתבתה על הבחירות בישראל היא, לפי דעתי, מצויינת. אב.פ

אינני יודע אם גם אסיפת הנבחרים נקראה האסיפה המכוננת. מכל מקום הפירוש הנפוץ בכל הספרות לביטוי "האסיפה המכוננת" הינו לזו של שנת 1949. אני בטוח שמי שיקרא את הערך לא יוכל להתבלבל. אם יהיו לך אסמכתאות לבסס את העובדה שאסיפת הנבחרים נקראה גם האסיפה המכוננת, ניתן יהיה להוסיף הערה בראש הערך (אין צורך לדעתי בדף פירושונים, שרק מסבך). תודה על ההערה. אלמוג 04:24, 31 יולי 2005 (UTC)

בדקתי עכשיו והטעות שלי, אספת הנבחרים לא נקראה האסיפה המכוננת אלה האסיפה המיסדת (ואפשר לראות מאיפה נוצר אצלי הבלבול-מיסדת ומכוננת הן מילים נרדפות) אב.פ 16:09, 31 יולי 2005 (UTC)

כרזות בחירות[עריכת קוד מקור]

האם ניתון להשיג כרזות תעמולת בחירות לערך הזה ולשאר ערכי-הבחירות? אני חושב שזה יוסיף המון, וגם לא צריכה להיות בעיה של כזויות יוצרים, בעיקר על הכנסות הראשונות. וולנד 13:02, 14 אוקטובר 2005 (UTC)

אי התאמה בנתונים המספריים של הבחירות[עריכת קוד מקור]

חישבתי בצורה מתמטית ובשום צורה לא הצלחתי להגיע להבנה איך המודד למנדט בבחירות הראשונות היה 3,592 קולות. אם נכפיל את המספר הזה ב120 (שהרי זה משמעות ה"מודד למנדט") נגיע ל431,040 קולות -שזה לא מספר הקולות הכשרים שהיו באותן בחירות (שמהן כך נאמר בערך, נגזר המודד למנדט, ולא כנהוג בדרך כלל, ממספר הקולות הכשרים שניתנו למפלגות שעברו את אחוז החסימה - כיוון שבבחירות אלו לא היה אחוז חסימה) - מספר הקולות הכשרים בבחירות היה 434,684 (למען האמת גם בזה יש הפרש של 7 קולות בין מספר האנשים שכתוב שהצביעו בערך, לבין מספר הקולות שמתקבל אם סופרים את כל הקולות שרשומים בכל המפלגות בטבלה שמופיעה באותו ערך עצמו - אך ייתכן שזה 7 קולות פסולים או משהו, לא קריטי במיוחד). אז איך הגיעו למודד למנדט הזה בדיוק? הרי מספר הבוחרים היה גבוה במעל 3600 קולות יותר ממה שמתקבל אם מכפילים את המודד למנדט ב 120 . מה שאומר שלפי המספרים האלו, המודד למנדט היה צריך להיות 3622 קולות. אומנם זה לא קריטי אבל באנציקלופדיה חשובה כמו ויקיפדיה חייב להיות דיוק מרבי ככל הניתן - ונראה שהנתונים כאן הועתקו ישירות מאתר הכנסת שגם שם הנתונים הם כאלו וגם שם תמוהים. אולי קשה כיום למצוא נתונים במקומות אחרים לגבי הבחירות לכנסת הראשונה אבל ראוי לבדוק את הסתירה המספרית הזאת וליישב אותה.

התרשים שגוי[עריכת קוד מקור]

העוגה שמצורפת כתרשים מחלקת בין ימין, שמאל, מרכז וערבים- ומייחסת מפלגות לגושים לא נכונים. היא מציגה את הימין כגוף בן 38 מנדטים, וזה לא היה המצב באותה תקופה. הימין היה באותן שנים מיעוט מאוד מצומצם (חירות, ומפלגת הלוחמים). באותה תקופה האופוזיציה האמתית בכלל לא היתה מימין אלא מהשמאל של מפ"ם. . באופן קונקרטי: החזית הדתית היא ודאי לא מפלגה ימנית באותן שנים. היא הורכבה מכמה רשימות, בין השאר ממפלגות פועליות-סוציאליסטיות מובהקות כמו פאג"י והפועל המזרחי, וגם שאר המפלגות (המזרחי) לא ביטאו עמדות ניציות במיוחד (המעבר של המזרחי לימין קרה רק אחרי 67). מדובר במפלגת מרכז. הציונים הכלליים הם מפלגת מרכז מובהקת (אגב- הספרדים הוצבו בצדק כמפלגת מרכז, והם אכן הפכו לחלק מהציונים הכלליים בכנסת השניה). הפרוגרסיבים היו רשימת מרכז (התנגדו לסיפוח ירושלים, הביעו עמדות מרכז כלכליות וכו'), כמו כן, המפלגה הערבית של 48 היתה מפלגת לווין של מפא"י ולכן צריכה להיות איתה באותו גוש ואין היגיון לרשום אותה כגורם נפרד. אם מחלקים לגושים. היה נכון לדעתי לחלק בין ימין, מרכז (כולל דתיים), שמאל סוציאליסטי (מפא"י והרשימה הערבית) ושמאל קומוניסטי (מפ"ם ומק"י.)

זכות לבחור מגיל 21 ??[עריכת קוד מקור]

על פי הסרטון של AP (בדקה 0:36), זכות הבחירה ניתנה רק מגיל 21.

האמנם? לא מצאתי מקור אחר. Mr.Shoval - שיחה 15:04, 12 באפריל 2021 (IDT)[תגובה]

התרשים אינו מדוייק[עריכת קוד מקור]

כמו שכתבו פה כבר- התרשים שגוי.

החילוק לימין ושמאל כך אינו נכון ומתבסס על איך שכיום נתפסות המפלגות הדתיות (כימנים) אבל אז החזית הדתית המאוחדת לא הייתה ימנית. הפועל המזרחי אפילו היו חלק מהם.. הלל פישרמן - שיחה 19:26, 21 ביוני 2021 (IDT)[תגובה]

הצפת הקישורים החצוניים בכתבות מ"עיתונות יהודית היסטורית".[עריכת קוד מקור]

BFF563 הוסיף בפרק ה"קישורים החיצוניים" קישורים ללא פחות מ-19 כתבות מ"עיתונות יהודית היסטורית" מיום הבחירות, והיום שלאחריו. עושה רושם שהוא פשוט שם את כל מה שהוא מצא, בלי שום ניסיון לראות מה תורם ומה לא. האם באמת יש לקורא תועלת בתוצאות ראשוניות ממקומות אקראיים ברחבי הארץ למשל שבשכונת תלפיות ב קיבלה 16.7%, א' קיבלה 33.3% נ' 8.3%, ו צ 16%? צריך למצוא מספר מצומצם של כתבות שמתארות את אווירת הבחירות. אבל לא לזרוק בלי שום נהבחנה כל מה שמוצאים. emanשיחה 22:51, 25 בדצמבר 2022 (IST)[תגובה]