שיחה:המסגד הלבן (רמלה)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בבניית הערך, השתמשתי בחומר מהערכים הבאים בויקיפדיה העברית:

אני מודה, לעורכים של הערכים הנ"ל.

תכתובת עורכים[עריכת קוד מקור]

...ויש לך שפע של טעויות וחוסר דיוקים. בשבוע הבא אהיה בספרייה, ואשתדל לתקן כמה שאוכל. אם המקור שלך הוא ערכים אחרים, אז נוכל לתקן גם אותם באותה הזדמנות. דניאל צבישיחה 11:02, י"ב בטבת ה'תשס"ט (8.01.09)
....אני אשמח על כל תיקון של טעות שכתבתי, תודה אילןגד - שיחה 21:10, 8 בינואר 2009 (IST)[תגובה]
אני רואה שבינתיים הספקת לטפל בכמה מהם בעצמך. יש לי מבחן בעוד חודש וחצי שכולל גם את המסגד הלבן, אז אני כבר אגיע לספרות. דניאל צבישיחה 21:44, י"ב בטבת ה'תשס"ט (8.01.09)
ובאותה נשימה, אני מציע לשנות את שם הערך להמסגד הלבן. המגדל הוא אמנם החלק הבולט ביותר מהמסגד, אבל הוא עדיין רק חלק ממנו. גם מבנה הערך הנוכחי שמרחיב על המסגד (והפתיח המסורבל), ירוויחו מכך. דניאל צבישיחה 21:48, י"ב בטבת ה'תשס"ט (8.01.09)
אתה צודק טיפלתי בכמה תחומים בדף, יש בעיה לגבי מספר המדרגות והגובה, 32-30 מטר, 111-120, קיימות מספר גירסאות.
לגבי השם אני רואה מקום לשני הערכים, קוראים יחפשו את המגדל הלבן (ולא את המסגד הלבן, שלא קיים בפועל כיום).
וכן המסגד הלבן הוא בעל חשיבות, לא פחותה, כאחד מהמסגדים המפוארים של התקופה המוסלמית הקדומה יחסית.
האם ניתן לשלב את שני השמות באותו עמוד ערך?
אם כן אודה לך באם תסייע לי פה (אני יחסית ירוק בעריכת ערכים).
תודה אילן
אילןגד - שיחה 20:05, 9 בינואר 2009 (IST)[תגובה]
קודם כל, אל תעשה הכללות לגבי הקוראים - אני, בתור סטודנט לארכאולוגיה מתעניין יותר במסגד מבגדל (אבל אני מודע לכך שאני במיעוט)
התצעתי היא כי הערך יקרא המסגד הלבן, יהיה בו פרק משמעותי על המגדל הלבן, ומי שיקליד בתיבת החיפוש המגדל הלבן, יופנה לכאן (דרך דף הפניה או פירושונים). דניאל צבישיחה 19:12, י"ד בטבת ה'תשס"ט (10.01.09)
ובכן, מאחר ועכשין אני נמצא בספרייה, ואני לא יודע מתי יהיה לי שוב זמן לזה, אני אעשה עכשיו כמיטב הבנתי, ומקסימום אפר יהיה לארגן את המידע מחדש לאחר מכן. דניאל צבישיחה 12:09, ט"ו בטבת ה'תשס"ט (11.01.09)
שלום דניאל צבי, ראשית השינוי מקובל עלי.

שנית יש לך כמה שגיאות כתיב, תקפיד על המילים שאתה כותב.
המקור, להיותו של המגדל הלבן, ברשימת לאתרים המומלצים לשימור מורשת עולמית בישראל.נמצא פה: http://old.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?U=no&SiteName=parks&ItemID=810819588&ValuePage=Service ופה http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3478489,00.html אילןגד - שיחה 18:51, 11 בינואר 2009 (IST)[תגובה]

טוב, אז זה מסביר את זה, כי מלכתחילה היה כתוב שהוא אחד מהאתרים ולא שהוא מוצע להיות אחד כזה. מצד שני, אני תוהה אם זה באמת שווה אזכור. הרשימה הזו של אתרים מוצעים היא די חסרת כל משמעות - זה בעקרון פשוט רשימה של כל המקומות שאנשים חושבים שיש סיכוי כלשהוא שיתקבלו בוועדה - ב"שטח" אין לזה שום ביטוי. דניאל צבישיחה 20:24, ט"ו בטבת ה'תשס"ט (11.01.09)
לדעתי זה כן מצריך אזכור, על תשכח שכל אתר צריך לעבור הצבעות פוליטיות, באירגון בו לישראל, אין ממש כח, ולכן אתרים ראויים לו נכנסים.

שנית אני מתחיל לערוך את הערך בריכת הקשתות, תסייע לי בו בבקשה. בברכה אילןגד - שיחה 20:40, 11 בינואר 2009 (IST)[תגובה]

אתרים שעוברים את ההצבעה וודאי שצריכים לאזכר, אבל "סתם" אתרים שמוצעים - יש עשרות, אם לא מאות כאלה כל שנה. דניאל צבישיחה 20:42, ט"ו בטבת ה'תשס"ט (11.01.09)

אולי יש טעות בתצלום של "חורבות מאגרי מים ליד המסגד הלבן ברמלה"[עריכת קוד מקור]

הייתי בסיור עם ד"ר שמעון גת ברמלה והוא הסביר שההריסות שמופיעות בין היתר בתצלום, הן של המסגד הלבן ולא של מאגרי המים כמו שצויין בתצלום. מאגרי המים של המסגד מצויים בחצר והם תת-קרקעיים וחציי הקשתות שמופיעים בתצלום הם שרידים של המסגד שהיו בו שתי שורות של קשתות ועמודים, בצורה של בזיליקה ביזנטית.

הערה נכונה. תוקן ‏Ori‏ • PTT23:34, 6 בינואר 2010 (IST)[תגובה]
אהבתי. לגזור ולשמור - "איך עושים אנציקלופדיה אינטרנטית". טוסברהינדי (שיחה) 23:40, 6 בינואר 2010 (IST)[תגובה]

שיבושים וטעויות[עריכת קוד מקור]

בערך יש כמה וכמה אי-דיוקים: א. במבנה הנוכחי של המסגד אין ולו אבן אחת מן המאה ה-8 (על אף מה שכתב בשעתו יעקב קפלן ומצוטט בידי מרים רוזן-איילון בקדמוניות 135). המבנה הנוכחי נבנה ב-1190 בידי אדם בשם איאס אבן עבדאללה שנאמר עליו שהיה שייך לחלקה (הפמליה, המעגל הפנימי המקורב) של אמיר חשוב בשם עאלם אל דין קיצר, מקציניו הבכירים של צלאח אל דין. נכון יהיה לומר שהמסגד מהמאה ה-12 - שעבר מספר מפעלי שיקום בתקופה הממלוכית - יושב במקום בו עמד המסגד מן המאה ה-8, אך בו עצמו אין זכר לתקופה הערבית הקדומה. ברור גם שהטענה שהוא שוקם בתקופה הממלווכית אינה מדוייקת, שכן הקמתו מחדש הייתה כאמור כבר בימי צלאח אל דין. ב. לא ברור לי מהכין נלקחה הטענה שהמסגד היה מצופה בשיש. שום מקור ערבי בן הזמן אינו אומר כדבר הזה. סביר להניח שהצבע הלבן מקורו או באבני קירטון - המצוי בשפע בסביבת רמלה - או בטיח שציפה את קירותיו. ג. אין שחר לטענה שבתקופה הצלבנית נמשך הרס המסגד. הוא חרב כליל כבר ברעש של 1068, כפי שמלמדים המקורות המוסלמיים. ד. לדעתי, המאגרים בחצר המסגד נבנו כבר בימיו של מייסד העיר, סולימאן אבן עבד אל מלכ, שכן המקורות אומרים בבירור שהוא בנה אמת מים לרמלה ועשה בה מאגרים. אין סיבה להניח שהמאגרים הנראים היום, הקשורים בבירור לאמת המים הם עבאסים (למרות שזו דעתה של מרים רוזן-איילון). גם הטענה לדמיון בין המאגרים הללו לבריכת הקשתות אינה מדוייקת. מפתחי הקשתות שונים לגמרי. ה. אין שום יסוד לאמירה שהמסגד הלבן נבנה בתוכנית של בזיליקה ביזאנטית. אין כל בזיליקה במקום. יש קיר מוצק בצד דרום, שבו מחראב ובצד הצפוני יש מערך של קשתות ולא קיר. למבנה שני מרחבים ולא שלושה כפי שיש בבזיליקה, והוא בנוי לפי תוכנית של מסגדים מוסלמים קדומים, כדוגמת המסגדים בדמשק וקירוואן. ו. לגבי המגדל יש דעה אחרת מזו של קטיה ציטרין. לפי דעה זו - הנתמכת באופי הצבאי של המבנה - מדובר במגדל תצפית מבוצר (מבלי לפסול את האפשרות ששימש גם בצריח מואזין). מן הראוי להביא גם דעה זו, כי הנושא במחלוקת. ז. התרגומים שמופיעים בחוברת אריאל אינם מדוייקים. עדיף להתבסס או על תרגומיו של יגאל ידין (ראו מאמרו בשנתון "ארץ-ישראל" ז' - משנת תשכ"ד) והתרגום של קטיה ציטרין בקדמוניות דלעיל. ח. נבי צאלח נזכר בקוראן כמי שפנה לשבט בשם ת'מוד. מדאאן צאלח אינה נזכרת כלל בקוראן. מן הראוי לציין שבקיר הצפוני של מרפסת הכניסה לקבר נבי צאלח, נמצאת הכתובת של איאס אבן עבדאללה מ-1190. הכתובת אינה באתרה המקורי. במקור היא עמדה בשער המסגד. כתובת נוספת, שתארה בנייה של כיפה מעל צריח המסגד ושיפוץ של שעריו בשנת 1268, בהוראת הסולטאן ביברס, הועתקה במאה ה-20 אל המסגד הגדול של רמלה. אודה לכם אם תתקנו את הראוי לתיקון. ד"ר שמעון גת

היי שמעון. אתה מוזמן לתקן. אם צריך עזרה דבר איתי בדף השיחה שלי או כאן. הרבה תודה, ‏Ori‏ • PTT00:53, 13 ביוני 2010 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 08:03, 17 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]

אני חושב שהמסגד הזה מופיע במשחק המחשב הראשון של Assassin Creed. – אסף (Sokuya)שיחה 02:54, 3 בפברואר 2018 (IST)[תגובה]