שיחה:חיים אליעזר ביחובסקי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מסורת חלקית בדבר התנצלות הרב ביחובסקי[עריכת קוד מקור]

בספר ליקוטי סיפורים (פרלוב) נכתב שהרב ביחובסקי הגיע להתנצל בפני הרש"ב. הרש"ב סירב להכניסו. לאחר פטירת הרש"ב, הגיע אל בנו, הריי"צ, שהורה לו לעלות אל קבר אביו ולבקש את סליחתו.

כך נכתב בעבר בערך זה. בתיקון שעשיתי, הוספתי שהגירסה הזו היא "יש אומרים בענף חב"ד לובביץ'". זו הכתיבה הנכונה, שכן גירסה זו אינה מוחלטת אף בקרב ענף זה עצמו. בוודאי שגירסה זו אינה מוכרת כלל בקרב ענפי חב"ד אחרים ובקרב רושמי תולדות החסידים בכלל.

למעשה, זו הגיוגרפיה פנימית שספק אם בכלל הייתה צריכה להיכתב בערך אנציקלופדי. אבל, מתוך רצון שלא לשנות כרגע בחדות את הערך, השארתי את המשפט בתוספת האמת שזו גירסת "יש אומרים".

המשתמש "אבגד" החליט להחזיר את המשפט לקדמותו ללא הסתייגויות, מסיבה בלתי הגיונית, שאם המקור מצוטט בהערה, יש להביא ללא הסתייגות את כל המובא במקור זה.

מובן שזו טעות. כאשר יש דבר שאינו ברור או שהוא שנוי במחלוקת, יש להביא אותו בהסתייגות המתאימה, ואין זה משנה כלל אם המקור לכך צוטט בהערה.

אני מוסיף עוד משהו: מר "אבגד" כותב שכך נאמר במקור. אז כבוד מר "אבגד" הנכבד, נא לשים לב למה שנכתב בהערה. כתוב ברור שלא כל המקורות כתבו גם הם את חלק ה"התנצלות" אלא רק מקור אחד.ידך-הגדושה - שיחה 17:41, 17 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

אעיין (היום-מחר בעזרת השם) במקורות ואגיב אבגד - שיחה 18:38, 17 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]
עד שתעיין במקורות, למה אתה משחזר בינתיים לגירסה הגיוגרפית פנימית מובהקת? ככלל, גם אם יתברר לך שיש עוד מקור הגיוגרפי פנימי התומך בגירסת פרלוב, לא ניתן לכתוב כך בערך אנציקלופדי ללא הסתייגות!ידך-הגדושה - שיחה 18:51, 17 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]
מה ההבדל בין ה"הגיוגרפי" שלך לשלי. מאוד פשוט, אותו "הגיוגרפי" שלי - חב"ד לובביץ' הוציא לאור את כתביו ב770 איסטרען פארקאווי - כפי שמופיע בערך. בכל מקרה אכנס לנושא רק אחרי שיזוחזר לגרסה יציבה. אבגד - שיחה 07:35, 18 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]
בוא נעשה סדר: הערך הזה, רובו ככולו נלקח מ"ראשי פרקים מתולדות המחבר" בתחילת "כתבי הרח"א ביחובסקי" שנערך בידי הספרן הראשי של ספריית לובביץ' הרב שלום דובער לוין. הן סדר כתיבת ימי חייו והן התוכן כאן בערך נלקח משם.
על הספרן הרב שלום דובער לוין, ניתן להסתמך בדרך כלל. והנה אתה רואה שהוא לא הכניס את הסיפור של פרלוב על ההתנצלות. במקור שהבאתי מהחוקר הרב יהושע מונדשיין, הוא גם כן מביא רק את הסיפור של "קליגער" ו"פרימער" ונמנע מלהביא את גירסתו של פרלוב, על אף שזה יכול היה לחזק שם את טענתו בדבר חוסר חכמתו של הרב ביחובסקי.
זו התשובה הברורה שלי למה לא ייתכן שבערך אנצקלופדי יובאו דברים שכל המקור שלהם הוא הגיוגרפי פנימי, ללא הסתייגות. במיוחד הדברים אמורים כאשר הדברים נושאים אופי מובהק של "הוכחת צדקתנו" ו"הודאת הצד השני שאנחנו צדקנו", יש לנקוט במשנה זהירות.
הרי המשמעות הברורה העולה מתוך הסיפור ההגיוגרפי של פרלוב היא שהרב ביחובסקי לא נהג כהוגן וחטא כלפי האדמו"ר הרש"ב. הכנסת "עובדה" כזו לתוך הערך שלו מכתימה את שמו. הוספת מלוא הסיפור על כך שלא נתנו לו להיכנס וההוראה ללכת לקבר הרש"ב לבקש מחילה, מעצימה עוד יותר את הכתמת שמו. בערך אנציקלופדי אנו נדרשים לזהירות כפולה ומכופלת להיות אובייקטיביים.
גם אתה מודה שהסתמכות על סיפורי פרלוב הם "הגיוגרפי שלי - חב"ד לובביץ'", ואתה שואל על ההבדל בין ההגיוגרפיה שלך להגיוגרפיה שלי. אז התשובה שלי ברורה: אין לי הגיוגרפיה משלי. אני מסתמך כאן רק על ראשי הפרקים במבוא לספר כתביו, ולסיפור שמביא החוקר האובייקטיבי הרב יהושע מונדשיין. הרב מונדשיין הקפיד כל חייו על אובייקטיביות (על אף השתייכותו המובהקת לענף חב"ד-לובביץ') ודבריו מקובלים בקרב חוקרים עמיתים. לכן הבאת סיפור מכתבי הרב מונדשיין היא מידע ביוגרפי המתאים להיכתב בערך אנציקלופדי.ידך-הגדושה - שיחה 12:25, 18 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

תיקוני לשון הכרחיים[עריכת קוד מקור]

בגירסה קודמת של הערך נכתב כך: ידועים על שלושה מילדיו, בן ושתי בנות. אחת הייתה נשואה להרב איסר תומרקין, הרב העיר סטארודוב. אני תיקנתי כך: ידוע על שלושה מילדיו, בן ושתי בנות. אחת הייתה נשואה להרב איסר תומרקין, רב העיר סטארודוב.

עוד תיקון שעשיתי: בגירסה קודמת של הערך נכתב כך: המחלוקת נשאה אופי חריף, המחלוקת נמשכה כמה שנים. אני תיקנתי כך: המחלוקת נשאה אופי חריף ונמשכה כמה שנים.

הוספתי גם בחלק השמאלי של אישיותו את תאריך פטירתו, מקום פטירתו ומקום קבורתו.

כבוד המשתמש "אבגד" ביטל היום בשעה 20:36 את תיקוניי והחזיר את השגיאות למקומן. כמו כן מחק המשתמש "אבגד" את ההוספות שלי.

כל זה מנימוק יחיד בן 2 מילים: "אין הסכמה".

אני מבקש בזאת מהמשתמש "אבגד" לנמק כאן מדוע הוא מתעקש לשמר את השגיאות שהיו בערך. מדוע הוא מתנגד להוספת פרטים על נשוא הערך. מדוע הוא אינו מסביר את עמדתו. מדוע הוא מוחק תיקונים הכרחיים בערך אנציקלופדי.ידך-הגדושה - שיחה 23:22, 17 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

עברת על חוקי ויקיפדיה ונכנסת למחלמת עריכה. תחזיר בבקשה לגיסה יציבה ואז נוכל לדון. אבגד - שיחה 05:10, 18 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]
אני מניח (ואם לא, אבגד, אנא תקן אותי), שההתנגדות לא היתה לתיקון הלשוני במשפט הבודד הזה אלא לשאר השינויים המהווים את רוב רובה של העריכה. לפיכך אני מסיר את השינויים האחרונים, אך אשאיר את התיקון הלשוני הנ"ל. נא לדון כאן על שאר השינויים - אבגד, אנא הסבר את התנגדותך לשאר התוספות. Dovno - שיחה 09:29, 18 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]