שיחה:יוגוסלביה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היסטוריה ערך זה הוא במסגרת תחום העניין של מיזם "היסטוריה של מדינות" בוויקיפדיה העברית. מטרת המיזם היא לדאוג לכך שכל ערכי ה"היסטוריה של" יגיעו לרמה טובה, ויתוחזקו בהתאם.
לפי הערכת המשתמש אלמוג, שהציב תבנית זו:
רמת האיכות של הערך "התחלתי"
חשיבותו של הערך "ממוצע"

הערות נוספות ניתן למצוא בטבלה בדף המרכזי של הפרויקט. אנא עזרו לנו להביא את הערך לרמת איכות טובה.

ערך נפרד לרפובליקה הסוציאליסטית[עריכת קוד מקור]

אני מקווה שאני לא היחיד ששם לב לזה, אבל אין בכלל ערך לרפובליקה הסוציאל פדראלית של יוגוסלביה (לא כ"כ בטוח שכך רושמים את שם המדינה).
נראה לי שגולשים רבים שמחפשים מידע על המדינה הזאת, מגיעים לעמוד הזה, וכלל לא יודעים שהעמוד הזה עוסק בצורה קצת עקיפה על המדינה הזאת. Little Savage 18:45, 11 יוני 2005 (UTC)

נראה לי שהערך הזה הוא הוא הערך שהם מחפשים, רק שהוא קצרמרי מדי. Harel 18:47, 11 יוני 2005 (UTC)
מדובר בשני ערכים שונים.
  • יוגוסלביה - בערך הזה מדובר על האיזור יוגוסלביה, ועל ההיסטוריה שלו, שכן במהלך ההיסטוריה קמו מדינות שונות שכוללות את השם יוגוסלביה.
  • הרפובליקה הסוציאל פדראלית של יוגוסלביה - בערך הזה מדובר על המדינה שנשאה את השם יוגוסלביה במחצית השניה של המאה ה-20. זה הערך שככל הנראה רוב הגולשים יחפשו עליו מידע, אך לא קיים לו ערך בויקיפדיה בעברית.
ההבדל בין הערכים הוא בערך כמו ההבדל בין הערכים ארץ ישראל וישראל בהתאמה. Little Savage 18:55, 11 יוני 2005 (UTC)
הצעה לפתרון: ניתן לבנות את הערך בצורה אחרת, נחלק אותו למספר פסקאות לפי ההיסטוריה של יוגוסלביה ובכל פסקה ניתן פירוט מה קרה באותה תקופה, מה גודל המדינה, מפות וכו... זה יתן לגולשים הבנה טובה יותר אודות יוגוסלביה לאורך כל קיומה. לכל תקופה אפשר ליצור הפניה למאמר ראשי ("ממלכת יוגוסלביה", "הרפובליקה הסוציאל פדראלית של יוגוסלביה" וכו...) Ramiy 09:08, 13 יוני 2005 (UTC)


מאז ה-26 בפברואר 2008 יש למדינה זו ערך נפרד: הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה. Virant - שיחה 21:08, 15 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]

הקמת יוגוסלביה[עריכת קוד מקור]

צריך לציין שהחלטה להקים את יוגוסלביה התקבלה בחוזה וראסי Gutter 23:20, 15 יולי 2005 (UTC)

העם מאחוריך, עשה את השינוי. מלך הג'ונגל 00:48, 16 יולי 2005 (UTC)
עשיתי שינוי בעריכה אבל הוא לא יצא כל כך מוצלח אם יש מישהו שמוכן לנסח מחדש את הקטע שהוספתי ולשפר אותו אז בכיף Gutter 16:26, 18 יולי 2005 (UTC)
למה החזירו את הגרסה הקודמת בסך הכול משהו היה צריך לשנות טיפה את מה שכתבתי שיהיה ברור יותר אבל למה החזירו את הגרסה הקודמת--Gutter 17:21, 18 יולי 2005 (UTC)
אני מקווה שאני לא פוגע בך, אבל התיקון שהכנסת נראה כמו השחתה, ולכן החזרתי את הערך לגרסה הקודמת. שים לב לכמה דברים:
  1. לינק כחול מוביל לערך אחר או לאתר אחר. אל תשנה אותו, אלא אם כן אתה רואה שהוא מפנה למקום הלא-נכון. אם אתה חושב שמה שכתוב בלינק הוא טעות, עדיף שתכתוב את זה קודם ב"שיחה".
  2. היזהר מ"תקלדות" (טעויות הקלדה) - צ"ל "הסכם שלום" ולא: "הסכם שולם".
  3. תשתדל לנסח את הדברים בצורה בהירה. אם אתה לא בטוח בניסוח, אתה תמיד יכול לשאול קודם ב"שיחה" אם הניסוח טוב, ואז להוסיף אותו.
Dror_K 18:07, 18 יולי 2005 (UTC)
טוב אז ככה אני יודע מה זה לניק כחול ולא התכוונתי להשחית שום דבר פשוט רציתי להכניס משפט שאומר שיוגוסלביה הוקמה בעקבות חוזה וראסי ולא מצאתי מקום נוח חוץ מהמקום בו הכנסתי את המשפט ואני בכול זאות חושב שצריך להוסיף משפט או שניים לא יותר שמדברים על כך שיוגוסלביה הוקמה בעקבות חוזה וראסי ובנוגע לטעיות ההקלדה שלי א. זו טעות קטנה שלא שמתי לב אליה ב. טעיות קורות ואפשר לתקן אותם זו לא סיבה להחזיר לנוסח הקודם ולמחוק לגמרי את שלי ולסיום נכון הניסוח שלי לא היה מי יודע מה וגם כתבתי את זה תקרא קצת למעלה בכול אופן גם זה לא סיבה למחוק את השינוי שלי לגמרי ולהחזיר לגרסה הקודמת כל מה שהיה צריך לעשות זה לתקן את הניסוח שלי ולעשות אותו יותר ברור ולכן אני מבקש שתחזיר לגרסה שהייתה קודם אחרי השינוי שלי ופשוט תתקן את הניסוח ואם זה כל כך מפריע לך שהורדתי את הלניק הכחול שהיה (מלחת העולם הראשונה) אתה מוזמן להכניס אותו לניסוח שלך אז בבקשה תחזיר את הערך לגרסה של אחרי השינוי שלי --Gutter 18:47, 18 יולי 2005 (UTC)
עוד הערה קטנה אני חושב שזה לא מדויק להגיד שיוגוסלביה הוקמה בעקבות התמוטטותה של האמפריה האוסטרוהונגרית אומנם זה נכון ששני הארועים קרו די במקביל אבל התמוטטות האמפריה האוסטרוהונגרית והקמת יוגוסלביה התאפשרו בעקבות חוזה וראסי ולכן לדעתי לא מדויק ולא נכון לכתוב שיוגוסלביה הוקמה בעקבות התמוטטותה של האמפריה האוסטרוהונגרית ולכן לדעתי צריך לשנות את הניסוח הקיים בערך לניסוח שיגיד שיוגוסלביה הוקמה בעקבות חוזה וראסי --Gutter 18:57, 18 יולי 2005 (UTC)
התוספת שלך באה במקביל לניסיון השחתה שקרה בערך אחר, ואני בטעות קישרתי בין השניים. בכל מקרה, כשהבנתי שלא מדובר בהשחתה, הוספתי את המשפט הרלוונטי בעניין ועידת ורסאי. אתה צודק - ההחלטה הפורמלית על הקמת "ממלכת הסרבים הקרואטים והסלובנים" הייתה בוועידת ורסאי, אולם הסיבה להחלטה בוועידת ורסאי הייתה התמוטטות האימפריה האוסטרית-הונגרית בעקבות תבוסתה במלה"ע הראשונה. אני לא חושב שהתמוטטות האימפריה האוסטרית-הונגרית נבעה מוועידת ורסאי - ההפך הוא הנכון, ועידת ורסאי התכנסה, בין היתר, עקב התמוטטות האימפריה האוסטרית-הונגרית. Dror_K 05:07, 19 יולי 2005 (UTC)
אני לא בטוח בקשר לכך שויעדת וראסי התכנסה בעקבות התמוטטות האמפריה האסטרוהונגרית אבל מה שכן יוגוסלביה הכן הוקמה על שטחים שנלקחו מאוסטריה לאחר פירוק האמפריה האוסטרוהונגרית לכן יש קצת אמת במשפט שאומר שיוגוסלביה הוקמה בעקבות התמוטות האמריה האסטרוהונגרית אבל הוא לא מדיוק כדי שהוא יהיה מדיוק צריך לכתוב שיוגוסלביה הוקמה על שטחים שנילקחו מאוסטריה אחרי התמוטטות האמפריה האוסטרוהונגרית Gutter 11:16, 19 יולי 2005 (UTC)

ערך בלתי מאוזן[עריכת קוד מקור]

למשל: משאל העם שבו הוחלט לפצל את מונטנגרו מן האיחוד עם סרביה מוגדר "משאל מוצלח". מה מוצלח כל-כך? האם המשאל שבו נדחתה פרישתה של קוויבק יוגדר משאל כושל?

לא מצאתי את זה, כנראה זה כבר תוקן. ‏ Ramiy ( שיחה - תרומות ) 20:59, 3 באוקטובר 2007 (IST)[תגובה]

ישנן סתירות בפרק. בחלקים נאמר שמונטנגרו יצאה לעצמאות ב3 ביוני בעוד שחלקים אחרים נאמר שב4 ביוני. 94.69.88.157 23:22, 3 באפריל 2010 (IDT)[תגובה]

הצדק עמך, אכן היתה טעות והיא תוקנה. התאריך הנכון הוא ה-3 ביוני. תודה. Virant - שיחה 21:19, 15 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]

תבנית "מדינה לשעבר"[עריכת קוד מקור]

הערך איננו עוסק ב"מדינה לשעבר" אלא בשלוש מהן, והוא משמש מעין דף פירושונים מורחב (לשלושתן יש כיום ערכים). לא פלא אם כך, שתבנית "מדינה לשעבר" המופיעה בו לקויה מאוד, ולמעשה איננה מתאימה לאף ערך. למשל: "המדינות היורשות" קיבלו עצמאות בהדרגה ולא בבת אחת; סרביה, מונטנגרו וקוסובו לא קיבלו את עצמאותן מ"יוגוסלביה"; הדגל והסמל הם רק של הרפובליקה הסוציאליסטית. צריך להוריד את התבנית, ואפשר לדלות את המידע הרלוונטי מתוכה ולהציגו בנפרד (למשל המפה). Virant - שיחה 21:08, 15 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]

עקב היעדר תגובה, קיצצתי בתוכן התבנית והותרתי רק מידע שהנו רלוונטי לשלוש הישויות שנקראו "יוגוסלביה". Virant - שיחה 22:22, 6 באוקטובר 2012 (IST)[תגובה]

מספר תיקונים[עריכת קוד מקור]

תיקנתי כמה שיגיאות בסיסיות: יוגוסלביה לא הוקמה כפדרציה אלא כמונרכיה אחידה. גם צ'כוסלובקיה לא הוקמה כפדרציה. כך שהדגם של פדרציה לא היה זה שנבחר אחרי מלחמת העולם הראשונה בפתרון לפיצול אתני וכו'. יוגוסלביה הפכה לפדרציה רק בימי המרשל טיטו בתום מלחמת העולם השנייה. צ'כוסלובקיה הפכה לפדרציה רק בשנת 1969. יוגוסלביה לא קמה כאיחוד של שש מדינות או ממלכות. אלא כאיחוד של ממלכת סרביה שקלטה בתוכה את ממלכת מונטנגרו והתאחדה עם שטחי וויבודינה, קרואטיה , סלובניה ובוסניה-הרצגובינה ובנוסף שטחי קוסובו ומקדוניה הצפונית. השם יוגוסלביה נקבע ב-1929 על ידי המלך אלכסנדר שהקים במדינה משטר ריכוזי Ewan2 - שיחה 00:27, 5 ביולי 2019 (IDT)[תגובה]