שיחה:מדרש הגדול

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מהותו של מדרש הגדול אכן מעלה את השאלה האם לראות בו ליקוט גרידא או מעשה קומפוזיציוני. יחד עם זאת היא אינה יכולה להיפתר על ידי הקביעה "במקומות רבים בנה המחבר סוגיות שלמות המורכבות ממובאות ומציטוטים ממקומות שונים". צריך להראות דוגמאות. אמנם אף אני סבור כך, אולם הדברים אינם פשוטים משום שמדובר במגמות כתיבה שונות המתבססות על יסודות רבים ומגוונים. בנוסף לכך אני תמה על התיבה 'סוגיות' בהקשרו של מדרש הגדול. אפשר לדבר על מבנים רעיוניים, על צורות ספרותיות.

--גלעד שפירא 18:43, 20 בינואר 2008 (IST)[תגובה]

אולי משתמש:ביקורת יוכל לחוות דעה. Ijon - שיחה 15:06, 6 בספטמבר 2017 (IDT)[תגובה]
תודה אסף על ההפניה.
כרגיל עלינו להיצמד למה שכבר פורסם במחקר, התחלה טובה תהיה המבואות: מבוא חלקי של מרדכי מרגליות; המבוא של צבי מאיר רבינוביץ, והמבוא המתומצת של שלמה פיש (להקליק על "כניסה כאורח" המבואות זמינים בשלמותם לעיון חינמי). כולם נוגעים בשאלה זו, בדגש משתנה.
המילה סוגיות היא אכן בחירה גרועה יחסית, בהשוואה להצעותיו של גלעד. זו בחירתו של הכותב ואפשר לשנות את זה. ביקורת - שיחה 15:41, 6 בספטמבר 2017 (IDT)[תגובה]

השאלה האם הוא עיבד או לא תלויה במחלוקת החוקרים, ראה מחד עפשטין ומלמד בהקדמה למכילתא דרשב"י, ומאידך מרגליות בהקדמה למדרש הגדול שמות.

פרסומים מחקריים עדכניים[עריכת קוד מקור]

גלעד שפירא, מדרש הגדול ומדרשי תימן: עיון משווה בהקדמות מדרש מאור האפלה ומדרש הגדול, תימא, יד, (תשע״ז), עמ׳ 40 - 61

גלעד שפירא, שירה ורצף דרשני בהקדמה למדרש הגדול: ערוצי ביטוי כמפתח לאפיונו, ספונות, ספר אחד-עשר, (תשע״ט), עמ׳ 37 - 81

גלעד שפירא, פרשנות כפואטיקה: מינוח פרשני בין תפקוד פרשני לבין תפקוד פואטי במדרש הגדול, מחקרי ירושלים בספרות עברית, לא, (2020), עמ׳ 3 - 23 גלעד שפירא - שיחה 12:05, 20 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יוני 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במדרש הגדול שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:51, 13 ביוני 2023 (IDT)[תגובה]