שיחה:מתודיקה בהדרכה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שתי הערות[עריכת קוד מקור]

  1. האם אפשר להשתמש במלה העברית "שיטה" במקום "מתודיקה"?
  2. האם יש ערך מקביל באנגלית או בשפות אחרות?

ערןב 11:02, 3 אוגוסט 2006 (IDT)


אני חושב שלא, ולא. המושג שיטה יכול להתייחס לכל דרך פעולה באופן כללי (שיטות לגיוס חניכים, שיטות לארגן פעילות, שיטות להשקיט את החניכים, שיטות ליצירת אמון) בעוד המושג מותודות, בעולם ההדרכה מצומצם לשיטות להעברת מסרים בפעילות(וכו ככתוב בערך). בעניין שפות אחרות, השליטה שלי בשפות אחרות לא גבוהה. גם באנגלית, שפה שאני מכיר היטב, לא מצאתי מעולם מקבילות למושגים רבים מתחום ההדרכה. אפילו לא תרגום הולם למילה מדריך. רוליג 10:46, 4 אוגוסט 2006 (IDT)


  1. מתודה היא לא רק "שיטה", היא (כמו שגם כתוב) "שיטה להעברת מסר" ולא דווקא מסר, מתודה היא שיטה להעברת תכנים או להשגת מטרות מסויימות (מציאת רעיון, יצירת ויכוח...).
  2. מתודה באנגלית: method וגם באנגלית כמו בעברית המילה באה מיוונית: methodos.

--דור פוזנר 23:35, 5 אוגוסט 2006 (IDT)

מתודה היא מילה לועזית שנכנסה לעברית, ומשמעותה "שיטה". אמנם בתנועות נוער ובמיוחד בצופים משתמשים במילה באופן מצומצם יותר, כ"שיטה להעברת מסר חינוכי בצורה יצירתית בפעולה", אך משמעותה המקורית של המלה נותרת בעינה. למשל: "ריסוק תפוחי אדמה במעבד מזון הוא מתודה מקובלת להכנת פירה". לדעתי כמעט בכל מקום בו כתוב "מתודה" ניתן להחליף במילה העברית היפה יותר "שיטה" והתוכן לא יינזק. איתמר ק. 23:40, 5 אוגוסט 2006 (IDT)
  1. אני מקבל את ההנחה שהמילה העברית יפה יותר, אך היא עדיין לא מורה על המושג המתאים.
  2. אני דווקא לא מגיע מתנועת הצופים, אך אני יכול לאמר בבטחון שכמו בצופים כך ברוב תנועות הנוער (אם לא בכולם) משתמשים במושג מתודה לצורך מטרה זו, ולא במושג אחרת.
  3. יש הבדל בין מילה רבת משמעויות למושג בעל משמעות מקובלת ברורה. המושג השגור טלוויזיה מורה על כל כלי לשידור או קליטה של תמונות וצלילים. למרות זאת, כשאנו מזכירים את המושג טלוויזיה ברור לך ולי שאין הכוונה לדור השלישי של הסלולר או אפילו למסך המחשב. באופן דומה, המילה שיטה היא בעלת משמעויות רחבות מאוד ואף על פי שהיא תרגומה של המילה מתודה, אין המושגים זהים.
  4. עוד דוגמה: נורמה היא מילה שפירושה הכללה, דפוס או עקרון. עם זאת, בתחום הסוציולוגיה, המתמטיקה, השיווק והרפואה למושג נורמה יש משמעויות אחרות. לכן נורמה בסוציולוגיה היא דפוס התנהגותי (ואין צורך להגיד נורמה התנהגותית) ובמתמטיקה נורמה היא הכללה של מושג האורך (ובאותו אופן אין צורך...). כמו שבהדרכה מתודה היא שיטה להעברת מסרים ולא סתם שיטה.
רוליג 00:38, 6 אוגוסט 2006 (IDT)

בתחילת הערך: מתודה היא שיטה להעברת... לפי דעתי ראוי להיות מתודה בהדרכה היא שיטה... שכן מתודה היא שיטה לכל דבר שהוא. דודסשיחה 04:14, 13 באוגוסט 2006 (IDT) קיבלתי את תיקונך. רוליג 04:38, 13 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

הועתק מדף השיחה של Hidro .

מדוע מחקת את קטגוריה:צופיות מהערך? בתוך הקטגוריה עצמה רשומים ערכים למתודות בהן משתמשים גם בצופים ומזוהים עם הצופיות. לדעתי מאד רלוונטי לערך ולקורא.

רוליג 23:55, 20 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]
אין טעם בכפל קטגוריות ואין סיבה לשים אצת הערך בקטגוריה של הצופים מאותה סיבה שלא שמים את הערך בתנועות נוער אחרות.Hidro 09:44, 21 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]
מה שאתה אומר לא עולה בקנה אחד עם מה שכתבת בעצמך בדף השיחה של הקטגוריה:הצופיות חיה ונושמת בשומר הצעיר אך היא שונה מההגדרה של הצופים כנראה.. גם לא עם המציאות. לא שמתי את הערך בקטגוריה של הצופים, ולא בשומר הצעיר, אלא בקטגוריה צופיות, שקיימת ברוב תנועות הנוער. מעבר לכך, לא התייחסת לטיעון שהעליתי. אני לא יודע מה המדיניות לגבי כפל קטגוריות, אבל אני חושב שעצם ההפניה בערך לתחום הצופיות ששופע במתודות הוא חשוב ורלוונטי. רוליג 10:37, 21 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

מהכרותי את ארגוני הנוער אין הרבה שוני בין מה שקורה שם למה שקורה בתנועות הנוער. המדריכים לא קומונרים, אבל חוץ מזה הם עושים פעולות, פעילות חברתית, משתמשים במתודות ויש להם גם טקסים וחגים. במקרים חריגים ניתן למצוא אותם עוסקים גם במחנאות. לכן שחזרתי. רוליג 00:28, 27 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 18:51, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

היחס בין ערך זה לבין פדגוגיה[עריכת קוד מקור]

מישהו יוכל להסביר? בעלי הידע בחינוך בעלי הידע בחינוך, אולי? נדב ס.שיחה 14:48, 8 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

לא בטוחה ומן הסתם גם בפדגוגיה יש שימוש במתודיקה, אבל לפי הפתיח נראה לי שהכוונה כאן היא מתודיקה מחוץ למערכת החינוך הפורמלית. עם זאת הערך עוסק בעיקר בחניכים ולא בהדרכה באופן כללי. כלומר, נראה לי שיותר מדוייק לקרוא לזה מתודיקה של החינוך הלא פורמאלי, כי הדרכה יכולה להיות גם מקצועית בעולם העבודה וכו. אשמח לשמוע דעות נוספות Chenspec - שיחה 18:11, 8 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במתודיקה בהדרכה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:43, 12 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]