שיחה:פול סזאן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פול סזאן [1839-1906]:

פול סזאן, צייר צרפתי, מגדולי האמנים המודרניסטים ולדעת רבים הגדול שבהם. שלא כשאר בני דורו, היה צפוי לסזאן משחר נעוריו הסיכוי להגיע למעמד כלכלי איתן, אף שאביו האמיד העניק לו קיצבה זעומה בלבד עד מותו ב- 1886 כאשר כבר הגיע סזאן לגיל העמידה. סגנונו המוקדם, שהיה טבוע בחותם יצירתם של דלקרוא וקורבה, נטה לפעמים לרומנטיות משוועת ולנושאים שערורייתיים כגון "האונס" שצויר ב- 1867 בסגנון מחוספס ומגושם במתכוון. בפריס התחבר עם אמיל זולה והעריץ את הריאליזם הגובל בברוטליזם ברומנים של זולה ופעמים רבות נפסלו התמונות שביקש להציג ב"סלון הפריזאי" יחד עם האימפרסיוניסטים. דיוקן "הגמד" הגרוטסקי שעוצב בהדגשה ובשיכבה עבה, נפסל ואף עורר רגשות דחייה וזעם. מאוחר יותר כינה סזאן סגנון זה שלו במשהו מעין: "סגנון עם ביצים", סגנון המאופיין במשיחות מכחול רחבות ובשימוש נמרץ בסכין הציירים. גווניו התבהרו רק מאוחר יותר, בהשפעתו של פיסרו עימו צייר מדי פעם.

שנת 1886 היתה שנה מכרעת בחייו של סזאן. אביו נפטר והוריש לו סכום כסף נכבד, הוא נישא לבת זוגתו זה שבע עשרה שנים והוא סיים את חברותו עם אמיל זולה. במשך עשרים השנים הבאות לא עזב סזאן את ביתו שבפרובנס אלא לעתים רחוקות. הוא נעשה חשדן ומסתגר גם לאחר שהחל להצליח יותר ויותר בעקבות התערוכה בפריס בה הוצגו מאה וחמישים מיצירותיו [1895] חייו התמקדו מאותה עת במאבק עיקש בנפתולים שנפתל עם יצירתו. מאבקו היה להתאים את העולם התלת מימדי למגבלות העולם הדו מימדי של הבד. באוקטובר 1906 נפל למשכב לאחר שצייר בעת סערה מחוץ לביתו, וכמה ימים אחר כך מת.

כל חייו ביקש סזאן לנסח מחדש את הטבע דרך גאומטריה אמפירית ( "המסננת הצורנית - כדור, גליל וקונוס"). היו לו שלושה נושאים קבועים: נוף (בעיקר הר סן ויקטואר שנשקף מהאזור בו עבד), נשים רוחצות (נושא שמופיע לאורך כל תולדות האמנות החל מהציור הקלאסי), טבע דומם וכן דיוקנאות רבים [וויקיפדיה].

בערוב ימיו היו כל מעייניו נתונים לתמונות טבע דומם, לציורי דמויות ולתיאורי נוף. הטבע הדומם אפשר לו לבנות את הקומפוזיציה של היצירה לפני שהחל במלאכת הציור, ואף על פי כן יצאו הצורות הסופיות מעוותות. עיוות זה שירת את ההרמוניה שביצירה ואת יציבותו של המכלול הציורי. בהרבה מציורי הטבע הדומם של פול סזאן מופיעים תפוחים ותפוזים, ואל כולם התייחס באותו האופן: כמתווה של משטחים המשתלבים זה בזה [וויקיפדיה].

השפעתו על הקוביזם ועל המופשט הייתה גדולה מאוד. מאטיס נהג לומר: "סזאן הוא אבי כולנו [המודרניסטים], כל אחד מאתנו ממשיך ומפתח דבר מה שגילה בציוריו. אבל כל מה שעשינו מצוי כבר אצלו בצורה זו או אחרת". סזאן הוא אולי גם האישי שבציירים. באמנותו ביקש להתחקות התחקות מושלמת אחרי החווייה הפרטית של הטבע כמו שחווה אותו בתוכו, ועל ידי כך לנסות ולגלות את מלוא עומקם של חייו הפנימיים, עומקה של נפשו.

הפתיח מאוד מוגזם[עריכת קוד מקור]

אני לא חושב שאפשר להגיד על אף צייר שהיה גדול הציירים אי-פעם כעובדה. גם לשבחים הרבים האחרים שקיבל צריך סימוכין. איש השלג - שיחה 05:16, 19 בינואר 2011 (IST)[תגובה]

מחיר מכירה של "מתי תינשאי"[עריכת קוד מקור]

כאן מצויין 300 מ' ובערך 'גוגן' המחיר הנקוב הוא 210 מ' 109.253.199.91 22:16, 19 בינואר 2020 (IST)[תגובה]

היו שמועות על 300 מ', אבל בבית המשפט נטען שנמכר ב-210 מ', לך תדע עם כל הלבנות המס בעולם האמנות היקרה. מניח שנכון לתקן למספר הנמוך. Ronam20 - שיחה 22:51, 19 בינואר 2020 (IST)[תגובה]

שימו לב לקישור החיצוני לפודקסט של איש האשכולות, השדרן נדב הלפרין מ"כאן תרבות".[עריכת קוד מקור]

מי שיאזין לפודקסט הזה, ימצא שם שפע של חומרים נהדרים לשיבוץ בערך הזה. נדב הלפרין, כהרגלו הטוב, עשה גם כאן עבודה יוצאת מן הכלל. שמואל מאירי - שיחה 09:44, 19 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]