שיחה:פוסטקולוניאליזם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לדעתי יש צורך להתייחס גם להשפעת ה"פוסט קולוניאליזם" על מושג ה"אחר" (האורינטלי, הקמאי, השבטי - שדוכא ע"י הקולוניאליזם המערבי של האדם הלבן) ועל הגישה הסלחנית של המערב כלפי מעשי זוועה שנעשים ע"י אותו "אחר". בעניין זה כדאי לקרוא את החוברת "בשם האחר" של הפילוסוף היהודי-צרפתי אלן פינקלקראוט שמסביר כיצד בשם ה"אחר" והפוסט קולוניאליזם, אירופה מתייחסת בסלחנות לטרור האיסלאמי ומפתחת שיח אנטישמי חדש - שמאשים את היהודים ואת ישראל בהיותם הקולוניאליסטים האחרונים. MathKnight 11:09, 19 ספט' 2004 (UTC)

תתייחס, אבל תסייג - אל תציג את זה כעובדה או כדעה מקובלת, כי זה לא. נדב 11:12, 19 ספט' 2004 (UTC)

חיבור המילים, למה[עריכת קוד מקור]

לא ברור לי למה יש צורך לחבר את שני המילים המרכיבות את השם, למילה אחת, בניגוד למקובל בעברית. במה שונה ה"פוסט קולוניאליזם" מהמילה "פוסט מורטם", "פוסט טראומה", פוסט מודרניזם, פוסט אימפרסיוניזם, ועוד.
האם צריך להביא את העניין להצבעה, או שפשוט לשנות? (השאלה הועברה גם למזנון)
Danny-w 10:52, 25 נובמבר 2005 (UTC)

כמו שאמרתי במזנון, החיבור הוא בעל משמעות - במיוחד בהתייחס להבדל בין התקופה הפוסט קולוניאליסטית (מה שקורה באפריקה מאז שנות השישים) לבין גוף הידע הפוסטקולוניאלי. נדב 11:12, 25 נובמבר 2005 (UTC)
החיבור אולי בעל משמעות, אבל זהו גם חידוש יזום של מרצים ואקדמאים מסוימים לשינוי כללי העברית ויצירת הלחמות מילים ללא קיצורן. העניין אינו מקובל וההבדלה מלאכותית ואף מיותרת, גם משום שאין ערך "פוסט קולוניאליזם" וגם משום ששמו צריך להיות "התקופה הפוסט-קולוניאלית". רלף פון שוונץ 14:05, 25 נובמבר 2005 (UTC)
שלא לדבר על זה שבניקוד ל"מקרוכלכלה" או יצורים מעוותים אחרים מסוג זה, החידוש הזה הוא אפילו פוסטאנגלית -- גם באנגלית (שהרי ממנה החיקוי הפתטי הזה) מקובל להשתמש ב-Post-Colonialism. הקץ לאינגלוז וגירמון העברית! רלף פון שוונץ 14:08, 25 נובמבר 2005 (UTC)
א. אינגלוז משום שיש ש'פוסט' ו'קולוניאליזם' הן שתי מילים עבריות למהדרין?
ב. נכון, ההבדל בין שני המושגים נעשה באופן יזום על ידי 'מרצים ואקדמאים מסויימים' (גוועלד!). זה ממש לא מפתיע, בהתחשב בכך שהם אלו שהתייחסו לתופעות אלו וטבעו את המושגים מראש (תחילה אותם מסויימים בעולם דובר האנגלית, ואחריהם, בישראל, מסויימים דוברי עברית טבעו את המקבילה העברית.) נדב 14:15, 25 נובמבר 2005 (UTC)
יופי+טופי -- אבל אי אפשר להמציא כללים חדשים בעברית כי מתחשק למרצים מסוימים להמציא אותם. גם אם מרצים יחליטו להמציא את המילה "שנותשישים" ככינוי ל"שנות השישים" זה לא יגרום לשינוי כזה כאן. אם המילה תתקבל על דעת האקדמיה ותהיה מקובלת. בשלב זה יש 51 אזכורים בגוגל של "פוסטקולוניאליזם" ו-1040 של הצירוף "פוסט קולוניאליזם". רלף פון שוונץ 14:26, 25 נובמבר 2005 (UTC)
אני העברתי את זה, כי כך מקובל. וכמו שאורי אוהב, הנה קצת מקורות : אתה מוזמן לקרוא את קולוניאליות והמצב הפוסטקולוניאלי (שנהב וחבר הם העורכים כמדומני ויש להם מאמר שמתייחס לחיבור המילים בהתחלה). דורית 14:30, 25 נובמבר 2005 (UTC)
יפה שהעברת את זה, אבל זה עדיין לא מקובל (ולו מפני שדעותיך ודעותיו של נדב הן שיבוטים זה של זו).
המונח קיים, אך האמנם הוא מקובל? [1] ד.ט 09:21, 14 במרץ 2007 (IST)[תגובה]
אני מצטרף לאורי, גם אם אני מסתייג מהסגנון. "פוסטקולוניאליזם" זה לא מונח ברור למי שלא יודע שלמעשה אלו שתי מילים. אם יש נימוקים לאיחוד אפשר לכתוב בתוך גוף הערך "או פוסטקולוניאליזם" והפניה להערת שוליים שתסביר על המאמר או על הנמקות אחרות. יש גם שיקולי אחידות בשמות דומים בויקיפדיה, בלי לפגוע בכבודם של המרצים. האזרח דרור 00:02, 14 במרץ 2007 (IST)[תגובה]

חידושים והמצאות[עריכת קוד מקור]

באופן כללי, אני מוחה על החידושים וההמצאות בערך. אני באופן כללי מסכים לתפישה שיש השפעה רבה של תפישות הכוח של פוקו על התפישות הפוסט-קולוניאליסטיות, אבל התפישה הזו אינה מופיעה בשום ויקיפדיה אחרת, ולא בערך על פוקו בויקי אנגלית ולמעשה, פוקו כמעט ואינו מוזכר בהגדרות של פוסט-קולוניאליזם שקראתי. זהו טיעון שאינו מגובה ואינו צריך להמצא בערך עד שיגובה בביאור מפורט (אם בכלל, שהרי את ונדב תומכים בגישה שצריך להציג רק את התיאוריות והדעות המקובלות בתחום, הלא כן?).
חוץ מזה, פעמיים בערך שעל גבול הקצרמר יש אמירות מעורפלות בנוסח "יש הטוענים" ו"קיימים גם הטוענים" -- דרושים שמות.

רלף פון שוונץ 14:47, 25 נובמבר 2005 (UTC)

ועוד בעיה שיש לאורי זה עם הפסקה הנ"ל, הוא החליט לשים את הפסקה יחד עם הערתו בתוך הערה בלתי נראת. אני מעבירה זאת לפה :

מרבית התיאוריות הפוסטקולוניאליסטיות מושפעות ממושג ה"כוח" של פוקו, פילוסוף צרפתי. הן בוחנות כיצד מתוארים עמים, הנמצאים תחת שלטון קולוניאליסטי, וכיצד מתגבשת מערכת סמלים ודימויים, שמתוארים כידע אובייקטיבי, על עמים אלה.
ההערה הנלוות - > החשיבות הרבה שמיוחסת למישל פוקו כאן אינה נתמכת בשום מקור שקראתי לבד מהטיעון כאן. גם הערכים בויקי האחרות אינן תומכים בטיעון הזה של השפעתו. ייתכן ואכן הדבר נכון, אך אין להציגו כאן כך בלי תימוכין משכנעים לחידוש הזה.
איני רואה הערות בלתי נראות והחבאה של פסקאות שם כי אורי החליט שהן שגויות כדרך הנכונה. בפעם הבאה, כתוב זאת בדף שיחה. דורית 23:55, 25 נובמבר 2005 (UTC)
המתודולוגיה של אדוארד סעיד היא במובהק ובמפורש מתודולוגיה פוקויאנית. כל מה שצריך לעשות כדי להיווכח בכך זה לפתוח את הספר שלו. החזרתי את המשפט. הנס מאייר 08:45, 17 בינואר 2008 (IST)[תגובה]
אפשר שהבעיות ששם הערך ובתוכנו מתקזזות, ומה שצריך זה פשוט לכתוב ערך אחר בשם "פוסט קולוניאליזם" כיוון שאכן לפנינו גישות שונות ד.ט 09:22, 14 במרץ 2007 (IST)[תגובה]

הערך מוטה[עריכת קוד מקור]

למה הגדרת הציונות כקולוניאליזם היא "שיח אנטישמי"? ישראליים חייבים להבין שאין בין אנטי-ציונות לאנטישמיות חצי דבר (ואני מסכים מאוד שישראל היא קולוניה, האם זה הופך גם אותי [יהודי אגב] לאנטישמי?). אני מבקש אישור לשנות.

  • טוב מאחר ואף אחד לא הגיב בימים האחרונים פשוט שינתי. אם למישהו יש בעיה שיגיב.
(הודעה זו הושארה ע"י משתמש:88.152.181.95 ששכח לחתום, והוזזה על ידי מראש הדף לתחתיתו. odedee שיחה‏ 23:18, 11 אפריל 2006 (UTC))
בהחלט יש בעיה. הכוונה מאחורי המונח הוא ביצוע דה-לגיטימציה למדינת ישראל, אשר רוב אזרחיה תומכים בקיומה. להגיד גם שאין קשר בין אנטי-ציונות לאנטישמיות זה דמגוגי במקרה הטוב. למרות שאין שוויון בין המושגים, יש קשר חזק מאוד ובלבול מכוון רב (התחבאות של אנטישמיות מאחורי אנטי ציונות). אני לא מחזיר, אבל אני כן מעדכן את ההסתייגות. 132.66.201.154

קיצוניות? הערך מוטה[עריכת קוד מקור]

האם ערך ויקיפדיה בעברית מחוייב לחוש המוסרי הישראלי או לסטנדרטים מדעיים אוניברסליים? בשיח הציוני ההגמוני בישראל, זה המתקיים בתקשורת ההמונים, דיון פוסט קולוניאלי אינו מתקיים ולכן דעות כשל שוחט, שטרית, ורוטברט "נחשבות קיצוניות". הייתי מורידה את ההסתייגות.

גם בשיח הבינלאומי דעותיהם נחשבות קיצוניות. בזרם המרכזי נמצאים הוגים של רב תרבותיות כמו ויל קימליקה. הנס מאייר - שיחה

הפסקה: האחר - אדוארד סעיד ואוריינטליזם[עריכת קוד מקור]

לדעתי, יש צורך להתאים את המינוח בפסקה זו. כלומר, יש להשתמש בניגודים: אוריינט-אוקסידנט ; ומזרח-מערב. ולא לעשות שימוש מעורב במונחים הללו.

79.176.16.147 18:26, 2 באוגוסט 2014 (IDT)[תגובה]

הועבר מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות
הערך הזה רווי עמדות ספקולטיביות ואג'נדה פוליטית. כך למשל מתואר בערך שיהודי מדינות האסלם נהנו מחיים נוחים ושקטים. זה שקר גמור. פרעות ביהודי מדינות ערב קרו ללא הפסקה ובעידוד המשטרים על פרעות הפרהוד בעיראק אפילו עד היום מקבלים הניצולים קצבה מהמדינה. אפילו בארץ ישראל היו פרעות כאלה. אני מקווה שעורכי ויקיפדיה יעשו סדר בערך הזה ויציגו אותו מנקודץ מבט אנציקלופדית ולא מנקודת מבט של אג'נדה של מי שכתב את זה.

סוף העברה