שיחה:קדימות אופרטורים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום,

אין ממש צורך בכללי קדימות אופרטורים בצורתם הנוכחית. המשפט "במקרה זה נחוצים כללים לקביעת סדר ביצוע הפעולות" בפתיח אינו נכון או לפחות אינו ממין העניין.


על מנת ליצור כתיב מתמטי חד משמעי יש אמנם צורך בכללים אך אין צורך ב"קדימות אופרטורים". קדימות אופרטורים היא קונוונציה (די עקומה יש להודות) שבאה לחפות על עצלות, מחסור בחומרי כתיבה או על מנת ליצור כתיבה מתימטית דמויית שפה אנושית טבעית.

על מנת לשפר את הדיוק כדאי להתבונן בניסוח האנגלי (הארכני מאוד) ולנסות לנסח מקבילה עברית.

הייתי מציע: " כדי שיהיה שימושי, סימון מתימטי חייב להיות חד משמעי ולכן יש צורך בדרך כתיבה או במערכת כללים שתאפשר פירוש חד משמעי לביטוי חוקי נתון. כללי הקדימות הנם הדרך שהפכה לרווחת ומקובלת כיום בשל הנוחות היחסית בכתיבתה וקריאתה. כללי קדימות אופרטורים הם הכללים הקובעים באיזה סדר יש לבצע את הפעולות בביטוי שבו מופיעים אופרטורים (פעולות) מסוגים אחדים, כחלק ממסגרת הסימון המתימטי המקובל כיום בשימוש יומיומי.

דרכים נוספות אפשריות להשגת חד משמעיות: שימוש בסוגריים - שימוש בדרך הכתיב המקובלת תוך חיוב להשתמש בסוגריים תמיד. קדימות פעולות משמאל לימין - כלל המפרש ביטוי על פי דרך קריאתו משמאל לימין ללא מתן קדימות לפעולות מסויימות על פני אחרות. כתיב פולני - ע"ע

באופן דומה, בשפות תכנות, כדי שלביטוי תהיה משמעות חייבת להיות דרך אחת בלבד לפרשו. דרך זו נקראת תחביר השפה. שפות רבות מכתיבות סדר פעולות על מנת לפשט את הכתיבה ולהשיג חד משמעיות.

"

שילבתי חלק מטקסט זה בתחילת הערך. חלק ממנו כבר הופיע בהמשך. דוד שי - שיחה 07:23, 2 בפברואר 2010 (IST)[תגובה]

לא רק בפעולות חשבוניות[עריכת קוד מקור]

הדוגמא לשפות תכנות לא טובה: קיימים כללי קדימות אופרטורים לאופרטורים לוגיים ולאופרטורים על קבוצות (ראיתי אפילו שיש קדימות בפעולות על יחסים באלגברה רלציונית). זה קשור להגדרות פורמליות ולאו דווקא לשפות תכנות. אולי כדאי לציין גם כללים אלו. דוגמא אולי יותר מתאימה תהיה לפעולת השמה - זו הפעולה שמתבצעת תמיד אחרונה. אולי כדאי לציין דווקא את אופן המימוש של קדימות בשפות תכנות בעזרת שפות חסרות הקשר. אני זוכר שמגדירים מספר כללים, לכל אופרטור כך שיקבל שני משתנים - אחד מהרמה הנוכחית ואחד מהרמה הבאה וביניהם סימן האופרטור או רק את המשתנה של הרמה הבאה ללא שימוש בסימנים, כך שהסידור הוא שבעל העדיפות הנמוכה ביותר הוא הכלל הראשון שמגיעים אליו. (¯`gal´¯) - שיחה 14:21, 4 בינואר 2020 (IST)[תגובה]