שיחה:קיטא

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

את הדברים הכתובים בערך זה שמעתי מפיו של רב מהעדה האתיופית, המידע מתבסס על זיכרונותיו כילד בכפר אתיופי "ארמצהו" בחבל גונדר. אין לי סימוכין נוסף לגבי המידע. בברכה, יורם חיים 85.250.179.76 23:17, 4 ביוני 2011 (IDT)

תודה על הכנות שפם אדום - שיחה21:47, 16 ביולי 2011 (IDT)תגובה

ביקורת עמיתים בעקבות תחרות הכתיבה ביתא ישראל[עריכת קוד מקור]

הערך קיטא התמודד במסגרת תחרות הכתיבה בנושא ביתא ישראל. להלן הערות השופטים בתחרות על היבטים שונים בכתיבת הערך ואפשרויות לשיפורו:

קיטא

ערך זה נכתב במסגרת תחרות אזמרי - תחרות הכתיבה הראשונה על מורשת ביתא ישראל ותרבות אתיופיה בוויקיפדיה.

נכתב על ידי: יורם חיים
מקוריות נראה כי הערך מקורי לחלוטין ולא הסתייע בוויקיפדיות הזרות (לא מצאתי בינוויקי). אין הערות שוליים ולא הפנייה למקורות מחקרים המשמשים בסיס לכתיבתו של הערך. לא ברורים מקורותיו, (קיים רק הקטע מיוטיוב), הוא מבוסס כנראה על היכרות אישית ומסורת עתיקת יומין, וחסרים קישורים חיצוניים וספרים. לפיכך לא מפתיע כי תואר בפירוט נאה בעיקר תהליך הכנת הקיטא והרקע שלו; עם זאת, ניתן היה להרחיב ולפרט בהקשרים כלליים נוספים, פחות יהודיים-אישיים.
מקומיות הערך משקף הקשר יהודי בלבד, מטבע הנושא. עם זאת, לא ברור האם קיים מזון דומה גם בקרב קבוצות דתיות ואתניות נוספות באתיופיה.
אוניברסליות נקודת המבט נראית מאוד אישית-יהודית-כפרית, ואינה משקפת כהלכה נקודת מבט כללית. למשל, חסרה התייחסות ליהודי הערים באתיופיה - עד כמה המנהג היה קיים גם אצלם והאם התבטא באופן שונה לאור ההבדל בסביבת המגורים? האם גם שכניהם הגויים של היהודים באתיופיה השתמשו במזון דומה, ומה היו תגובותיהם כלפי המנהג היהודי?
נגישות הערך כתוב היטב, וכל קורא יכול להיתרם ולהשכיל בזכות הערך אודות המנהג. משפט הפתיחה קצר ומהווה בעיקר הגדרה, ניתן היה להרחיבו. הכתיבה לרוב רהוטה ונוחה לקריאה. ניתנו הסברים טובים על הרקע, למשל על מקור המנהג לאכול מצה תשעה ימים ועל בעיית השגת החיטה; עם זאת, ניכרה סתירה בין הרקע לבין משפט בסוף בו נכתב שהיהודים נהגו לאכול קיטא מחיטים רק בליל הסדר בעוד בשאר החג אכלו מקטניות - אז לשם מה כל התהליך המסובך? האם מדובר רק בקבוצות מסוימות מיהודי אתיופיה? הדבר לא ברור לקורא שאינו בקיא בתחום. כן כדאי היה לתאר את ההקשר הכללי של מצוות אכילת מצות בפסח, לפחות במשפט אחד, עבור מי שאינו בקיא בהלכות החג. בהקשר לכך, הציטוטים מספר שמות נראים מעט תלושים, וניתן היה להשתמש בהם טוב יותר במהלך הערך, בדומה לאופן בו שולב הציטוט "חמץ כי לא יראה" בדיוק בהקשר המתאים.
קישוריות קיימת קישוריות מועטה לערכים על מושגים רלוונטיים, המסייעים להבנת הערך. אך קיימים מושגים רבים שכדאי היה לקשר וגם להכחיל אם צריך, למשל טף, דגוסה, ספר שמות, הלוח העברי, חמץ, חיטה, אתיופיה ועוד.
חזות עיצוב הטקסט בערך הגיוני ונוח לקריאה. חסרה תמונה חופשית של קיטא, שהייתה מוסיפה מאוד לחזות הערך. יש קישור לסרט ב-youtube, אין תמונות ואין קישורים אחרים שיכולים להעשיר את החזות והנאמר בתוכן. חלוקה נכונה של הסעיפים יכולה לתרום להבנת התוכן.
רהיטות הערך כתוב ברהיטות, בעברית תקינה, שוטפת ונעימה לקריאה, וכמעט ללא עגה מקצועית לא ברורה. קריא למדי. אך נחוצה עריכה וסגנון.
שיתופיות נכתב בעיקר על ידי משתמש אחד (יורם חיים), אך עבר עריכות רבות והרחבה של מספר ויקיפדים נוספים, דבר שתרם מאוד לשיפור הערך ומעיד על עבודת צוות פורה.
סיכום
ערך נאה המתאר את פרטי המנהג ומתעד מסורת ארוכת יומין, אך נותר חסר מידע כללי בהקשר רחב וללא מקורות. תהליך ההכנה והרקע לו מתוארים בפירוט ובשפה אישית ואף מרגשת עבור הקורא, אך ראוי היה להפכה לנייטרלית וכללית יותר, כיאה לאנציקלופדיה. הקישוריות מועטה ודורשת שיפור. נחוצה מאוד עבודת עריכה. הגדרת הערך וחלוקה נכונה של הסעיפים יכולים להפוך אותו למעניין וידידותי לקורא. כמובן, הוספת תמונות וקישורים והפניות לחומרים הקיימים למחקרים יוסיפו לאמינות. ראויה לציון השיתופיות שבכתיבת הערך. ערך בעל פוטנציאל אך מצריך עבודת עריכה, חלוקה לסעיפים, הרחבה והתייחסות למקורות שכבר ישנם במחקרים על ביתא-ישראל.

תחרות אזמרי

נשמח לשיפור הערך בהתאם להערות. תודה לכותבי הערך, והמשך עבודה פוריה בוויקיפדיה. בברכה, אזמרי לשירותך (:


אזמרי לשירותך (: 10:37, 26 ביולי 2011 (IDT)

ערכתי קצת והשתדלתי לשפר חלק מהדברים שנכתבו. Ravit - שיחה 20:29, 1 באוגוסט 2011 (IDT)תגובה