שיחה:שבירת סימטריה ספונטנית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שאלות והערות[עריכת קוד מקור]

1. הערך פותח ב"שבירת סימטריה ספונטנית משמשת לתיאור ...", אבל לא מגדיר מהי שבירת סימטריה ספונטנית. "מזלג משמש לאכילה", אבל זה לא מבדיל אותו משיניים ומשולחן אוכל.

2. "מודל פיזיקלי של חלקיקים מוגדר על ידי לגראנז'יאן שמאופיין בעזרת פעולות הסימטריה שניתן לבצע על השדות שמופיעים בו". מה פירוש "השדות המופיעים" בלגרנז'יאן?

3. "לכל פעולת סימטריה מתאימה קבוצה של בוזוני כיול חסרי מסה". האם מדובר כאן על פעולה קונקרטית (כמו הזזת החדר מטר אחד ימינה), או על הפוטנציאל לפעול (שהוא פונקציה מכל המספרים הממשיים אל כל ההזזות האפשריות)? לפי ההמשך נראה שמדובר באפשרות השניה, ואז כדאי לקשר לפעולת חבורה על קבוצה.

4. "כך למשל, פעולות הסימטריה של החבורה (3)‏SU, ...מנבאות את קיומם של שמונה גלואונים חסרי מסה". שמונה הוא המימד הממשי של החבורה המרוכבת. האם מכאן מגיע המספר הזה?

5. "באופן דומה, ניתן להתייחס אל הפוטון כבוזון כיול חסר מסה הנובע מקיומה של סימטריה (1)‏U" - למה כאן יש רק חלקיק אחד?

6. "אולם המסה הגבוהה של בוזוני W ו-Z רומזת על כך שהכוח הגרעיני החלש לא ניתן לתיאור בעזרת סימטריה מדויקת". האם יש קשר לגודל המסה, או רק לכך שהיא אינה אפס? עוזי ו. - שיחה 11:49, 10 באוקטובר 2008 (IST)[תגובה]

אנסה להבהיר בערך עצמו. אריה מלמד כץשיחה 12:14, 10 באוקטובר 2008 (IST)[תגובה]
סיימתי. עוזי, אם יהיה לך זמן, אנא בדוק שוב את הערך. תודה, אריה מלמד כץשיחה 14:28, 10 באוקטובר 2008 (IST)[תגובה]
ההסבר לפי מספר היוצרים של SU(3) בוודאי לקוי - החבורה הזו לא נוצרת סופית, וכחבורה טופולוגית אני חושב שהיא נוצרת על-ידי שלושה יוצרים. לחבורת וייל שלה יש יוצר אחד. האם השמונה מתאימים לצירים+כיוונים של המרחב, או למטריצות הרמיטיות מסויימות (יוצרי דיראק?)? את השאר אני מתכנן לקרוא בשבוע הבא. עוזי ו. - שיחה 16:40, 10 באוקטובר 2008 (IST)[תגובה]
ייתכן שהתבלבלתי עם מונחי האלגברה, אך הכוונה אכן למטריצות הרמיטיות דוגמת אלו. אריה מלמד כץשיחה 16:58, 10 באוקטובר 2008 (IST)[תגובה]
כנראה שהבלבול נובע משימוש שונה במושגים בין מתמטיקאים לפיזיקאים :-)
בכל אופן הכוונה למושג הבא (מתוך en:Generating set):
Elements of the Lie algebra to a Lie group are sometimes referred to as "generators of the group," especially by physicists. The Lie algebra can be thought of as generating the group at least locally by exponentiation, but the Lie algebra does not form a generating set in the strict sense.
אריה מלמד כץשיחה 17:09, 10 באוקטובר 2008 (IST)[תגובה]
כך חשבתי. לפי ההגדרה, המימד של חבורת לי (כגון (SU(3) הוא המימד של אלגברת לי שלה (שהיא המרחב המשיק לאיבר היחידה). לכן שמונה החלקיקים הם בסיס (מעל הממשיים) לאלגברה הזו, הכוללת מטריצות הרמיטיות עם עקבה אפס. עוזי ו. - שיחה 19:17, 11 באוקטובר 2008 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 02:53, 9 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 02:53, 9 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]