שיחה:F-11 טייגר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 21 בספטמבר - סדרה 1
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 21 בספטמבר - סדרה 1

שלום רב,

לעניין הסיפור הפנטסטי של ההפלה העצמית - הנתונים המופיעים בסיפור מביאים למסקנה כי אינו אפשרי. מטוס קרב סילוני הטס במהירות של, נניח - 800 קמ"ש יורה קליע שמהירות הלוע שלו - נניח - גם 800 קמ"ש. הקליע מתחיל מייד בתנועה הפרבולית שלו כלפי מטה, ומאחר ומדובר ב גובה של 3.96 ק"מ, הקליעים יפגשו את הקרקע לפני חלוף 11 השניות שאז, לפי התיאור- פגש בהם המטוס בצלילתו. משהו בנתוני הסיפור - בלתי אפשרי. כדאי לבדוק שוב בנתוני הצי - משהו בסיפור היפה לא מסתדר מתימטית.

תשובה לשאלה מלמעלה[עריכת קוד מקור]

אמנם תשובה זאת באה מאוחר למדי אבל החלטתי לנסות ולהסביר כיצד זה קרה. דבר ראשון, ניקח את הנתונים הודאיים שהתקיימו בטיסה:

  1. מהירות הלוע של הפגזים הנורים מתותחי MK-12 היא 1,010 מטר לשנייה.Colt Mk 12 cannon
  2. באותו יום המטוס ביצע ניסוי ירי בתותח במהירות 1 מאך.[1] בהתחשב בנתוני הגבהים בהם התבצע הניסוי מהירותו של המטוס נעה בערך מ-1,150 קמ"ש בצרור הראשון (3.96 ק"מ גובה) ל-1,190 קמ"ש בגובה הפגיעה (2.1 ק"מ).[2]
  3. הניסוי נערך תוך כדי צלילה של 20°, שהפכה להיות גדולה יותר מעט מאוחר יותר.

עכשיו נתחשב בגורמים שפועלים על הפגזים שנורו בגובה 3.96 ק"מ. דבר ראשון שקורה זה שהפגזים מתחילים להאט בשל הגרר הרב, לכן אפילו בהתחשב במהירויות העצומות בהן מדובר (בערך 60 קילומטר לדקה או 3,600 קילומטר לשעה) המהירות לא נשארת אחידה אלא צונחת במהירות ואף מגיעה למהירות תת קולית. כמו שהכותב מעלה ציין כוח הכבידה מתחיל לפעול על הפגזים מיד עם עזיבתם את הלוע, אך גם כאן יש קאץ' קטן. תותחי המטוס הותקנו נמוך בתוך השלדה, אחת ההשפעות של צאת התקנה זאת זה היא הורדת אף של כחצי ג'י בזמן ירי, במקרה זה הצרור הראשון ארך כארבע שניות בהן המטוס החריף את צלילתו באופן לא רצוני, ולאחר מכן עוד צרור שהוסיף לזווית הצלילה, לכן במקרה זה הכדורים צונחים חלק מהזמן פחות מהמטוס, וזה החלק מהזמן שבו ההאטה שקוראת לכדורים היא הגבוהה ביותר. מאוחר יותר עם הדרדרות של מהירות ומסלול הפגזים הם מתחילים לצנוח בזווית חדה יותר ויותר כלפי הקרקע. אני לא הולך לעשות את כל החישובים ולהציגם כאן, אבל אני בטוח אם חישובים אלה יעשו נגלה כי הזמן בו לקח לפגזים לצנוח מגובה 3.96 ק"מ לגובה 2.1 ק"מ עם מהירותם המשתנה שווה בערך לזמן שלקח למטוס לצלול לגובה זה במהירות קטנה בהרבה אמנם בהתחלה, אך קבועה פחות או יותר.

אני מקווה שההסבר מספק. ‎Lirdon - שיחה - הצטרפו למלחמה האווירית 00:08, 8 בנובמבר 2011 (IST)[תגובה]