שיחת קטגוריה:לקויות שמיעה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דיון שינוי שם[עריכת קוד מקור]

שבת שלום לעורכות ולעורכי ויקיפדיה,
יש צורך לשנות את שם הקטגוריה ל'חירשים וכבדי שמיעה', מהסיבות שהעליתי בערך על שירות הממסר הטלפוני בדף השיחה שלי. אני מציע לקרוא תחילה את הטיעונים שכתבתי שם אתמול (25 בנובמבר).
אני מבקש להמשיך בדיון כאן.
פה ריכזתי את רוב הטיעונים בעד שינוי השם:

  1. ההבדל בין חירשים וכבדי שמיעה לבין לקויי שמיעה, לפי אתר האינטרנט Deaf Linx.
  2. פורום חרשים וכבדי שמיעה בוואלה נפתח לפני הקמת ויקיפדיה העברית, ונסגר על ידי וואלה! לאור הפעילות הנמוכה בפורום (אחרי מעבר החירשים לפייסבוק).
  3. בוויקיפדיה האנגלית, הערך Hearing impairment מפנה אל הערך Hearing loss, המקובל על קהילת כו"ח (כבדי שמיעה וחירשים).
  4. בית ספר אורט גאולה בתל-אביב נקרא אורט כו"ח. "אורט כו"ח" בחיפוש מפנה לדף שלו בפייסבוק.
  5. ביוטיוב יש "אורט גאולה שכבת כו"ח" וגם "כו"ח גאולה", לפי החיפוש.
  6. פורטל 'כל זכות' עוסק בזכויותיהם של חירשים וכבדי שמיעה.
  7. בית זוסמן שינה את שמו למרכז לחירשים וכבדי שמיעה, אחרי שנעשתה פנייה אליהם לצורך שינוי השם. בלוגו של בית זוסמן בוויקיפדיה נשאר הכינוי הקודם, ובדף הפייסבוק מוצג הלוגו עם השם החדש. בית זוסמן חתך את הכיתוב מתחת לתמונה, ומקפיד על הכיתוב החדש.
  8. המוסד לביטוח לאומי מספק שירות נגיש לחירשים וכבדי שמיעה.
  9. כתבה בגלובס מלפני 14 שנה (!) על סלקום שהשיקה טלפון לכבדי שמיעה ולחירשים.
  10. משרד הכלכלה פרסם מדריך למעסיקים על התאמת סביבת העבודה לחירשים וכבדי שמיעה. הדף נקרא AdjustmentsDeaf ולא AdjustmentsHearingImpairment.

נראה שסיפקתי די הפניות. בשלב זה לא נכנסתי לאוניברסיטת גאלדט הידועה בגישה נחרצת נגד 'לקויי שמיעה', ואין בעיה למצוא מאמרים באוניברסיטה זו, כמו מאמרו של ד"ר דירקסן באומן, היוצא נגד שמיעתנות, שהיא הסיבה לשימוש בלקויות שמיעה. הלעג לרש הוא שגם ערך שמיעתנות משוייך לקטגוריית 'לקויות שמיעה', וזה כמו לשייך ערך על להטבי"ם לקטגורייה הומופוביה. אין קטגוריה כזאת בוויקיפדיה, וגם לא תהיה, אך קטגוריית "לקויות שמיעה" חיה ובועטת, ומפעילים שוקדים על שיוך ערכים לקטגוריה זו.
לסיכום, אפנה למאמר של בועז אחד העם.
בציפיה לכיבוי כל השריפות (ללא ציניות), עורך-בורוכוב - שיחה 07:54, 26 בנובמבר 2016 (IST)[תגובה]

אני תומך בשינוי השם מהסיבות שהועלו לעיל. ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 08:23, 27 בנובמבר 2016 (IST)[תגובה]
אני מתנגד, סירבול מיותר. לקויות שמיעה כולל את כל סוגי הלקויות • חיים 7שיחה20:09, 29 בנובמבר 2016 (IST)[תגובה]
אין מקום להתנגדות זו. יש קטגוריה:עיוורים עם 3 קטגוריות משנה, כולן קטגוריות עיוורים בלבד, ואין קטגוריה:לקויי ראיה. יש קטגוריה:נכות ואין קטגוריה:לקויי הליכה, אף על פי ש'מישהי שאיכפת לה' כתבה ב-2005 בדף השיחה של הקטגוריה ש"המילה נכות באמת עושה רע", אך זה אינו כך. מי שבריא רואה את הנכות כדבר רע, ומי שחי כנכה חש אחרת. גם השופט בן זמרה דיבר על הידע שיש לנכים, כשנכה דרש סניגור כחוק.
המילה "לקויות שמיעה" איננה כוללת "את כל סוגי הלקויות", והצבעתי כאן על שתי נכויות שאינן כלולות בקטגוריה זו. יש גם את קטגוריה:הקשת האוטיסטית על תת-הקטגוריות שלה, שאיננה כלולה ב"לקויות שמיעה".
חירשים מדברים בשפת הסימנים, וכבדי שמיעה מדברים בשפה מדוברת, ואין שום סירבול. כבדי שמיעה כוללים את עצמם בקהילת החירשים, בין אם הם יודעים שפת סימנים ובין אם לא, ויש מקום לקטגוריה אחת לחירשים וכבדי שמיעה, כו"ח בקיצור. יש גם קטגוריה:הקשת האוטיסטית: חוקרים מטפלים וטיפולים, שהשם שלה הרבה יותר ארוך משם הקטגוריה המוצע כאן, בעוד שאני הצעתי לשנות את קטגוריה:ספורטאי ספורט נכים ישראלים לקטגוריה:ספורטאים נכים ישראליים, אך מי שטען כאן ל"סירבול", טען שם כאילו הספורטאים הנכים מתחרים בסוג ספורט ספציפי, שהוא ספורט לנכים, ולכן שם הקטגוריה "מדוייק" כטענתו. טענתו שגויה, משום שכאשר אדם נכלל בקטגוריית "ספורטאי נכה ישראלי", הוא מתחרה כנכה בספורט לנכים. מוחמד עלי התאגרף כשהיה בריא, ולכן אינו נכלל בקטגוריה:ספורטאי ספורט נכים. גם כדורסלן נכה אינו נקרא 'כדורסלן בכדורסל נכים'. מעבר לכך, שם הקטגוריה עצמו משובש, משום שאין יותר משתי מילים בסמיכות אחת. מסיבה זו לא הבנתי את שם הקטגוריה, וגם קוראים אחרים לא הבינו ולא יבינו. Ovedc הוא מפעיל, ולתמיכתו בשינוי שם הקטגוריה יש משקל, בניגוד לשתי התנגדויות אלו. עורך-בורוכוב - שיחה 18:34, 30 בנובמבר 2016 (IST)[תגובה]
למרות שאתה סבור כי אין מקום, אני עדיין מתנגד, ואני מתפלא שלא ברור לך שכל סוגי הלקויות הכוונה ללקויות שמיעה, ולא לקויות שכליות או ראיה • חיים 7שיחה19:01, 5 בדצמבר 2016 (IST)[תגובה]
איזה ניסיון יש למתנגד עם חירשים וכבדי שמיעה? מהעריכות היום, ראיתי שערך גם הגדרות של פמיניזם, ומחק מילים שלמות. כאן אני מחזיר לערך שירות ממסר טלפוני שנותרו בו טעויות מהותיות עד עכשיו, לרבות טעויות עובדתיות ברורות, ואף אחד לא טרח לערוך אותן אף על פי שכתבתי על כך בדף השיחה שלי ובמזנון. המתנגד גם לא הסביר מדוע לעיוורים ולכבדי ראיה אין קטגוריית "לקויי ראיה", ומדוע למרותקים לכסאות גלגלים, למתניידים בקביים ולקטועי גפיים, אין קטגוריית "לקויי גפיים". יוסף טרומפלדור נכלל בקטגוריה:נכות: אישים, אף על פי שהלך על שתי רגליו. היות והמתנגד לא הסביר את התנגדותו, היא נדחית. עורך-בורוכוב - שיחה 03:12, 7 בדצמבר 2016 (IST)[תגובה]
מצאתי את זה. במצב הנוכחי, משה שם טוב נכלל בקטגוריה:לקויי שמיעה ישראלים, שזה כמו לכלול סטרייט בקטגוריית להט"בים, או פמיניסטית בקטגוריית דוגמניות. משה שם טוב היה אנטיתזה לכל מה שמייצגים "לקויי שמיעה". בפגישה עם תלמידי קורס מנהיגות (ראו ערך משה שם טוב), אמר שם טוב שלקויי שמיעה הורסים את תרבות החירשים ופוגעים בשפת הסימנים. הוא קרא להם "אורליסטים", וגם החירשים בארצות הברית מתבטאים באופן דומה. הם עשו "סלט" ממלכת היופי האמריקאית Heather Whiteston כשלא הסתייעה במתורגמנית בזמן שהתחרתה מול שומעות (וזכתה). העיתון האמריקאי Silent News בעריכת טום וילארד צייר עליה קריקטורה. עורך-בורוכוב - שיחה 07:08, 7 בדצמבר 2016 (IST)[תגובה]
גם אני מתנגד לשינוי המוצע. יזהר ברקשיחה • ג' בטבת ה'תשע"ז • 11:21, 1 בינואר 2017 (IST)[תגובה]