שנה קשוחה מאוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שנה קשוחה מאוד
A Most Violent Year
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
בימוי ג'יי. סי. צ'נדור עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'יי. סי. צ'נדור
ניל דודסון
אנה גרב
תסריט ג'יי. סי. צ'נדור עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה רון פאטאן
שחקנים ראשיים אוסקר אייזק
ג'סיקה צ'סטיין
דייוויד אוילאו
אלסנדרו ניבולה
אלברט ברוקס
מוזיקה אלכס אברט עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ברדפורד יאנג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה FilmNation Entertainment עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה A24 Films
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 6 בנובמבר 2014 (פסטיבל מכון הסרטים האמריקאי)
31 בדצמבר 2014 ארצות הבריתארצות הברית(הפצה מוגבלת)
משך הקרנה 125 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מותחן, סרט פעולה, סרט דרמה, סרט פשע, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 20 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו amostviolentyear
פרסים
  • מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר
  • פרס מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית לסרט הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
amostviolentyear.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שנה קשוחה מאודאנגלית: A Most Violent Year) הוא סרט פשע אמריקאי בבימויו של ג'יי. סי. צ'נדור שיצא לאקרנים ב-2014. בסרט מככבים אוסקר אייזק וג'סיקה צ'סטיין.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתרחש בניו יורק בחורף 1981, מהשנים האלימות ביותר שידעה העיר. אייבל מוראלס (אוסקר אייזק) הוא מהגר מקולומביה שהקים בניו יורק עסק משגשג להובלה ומסחר בדלק לחימום. הוא חותם על חוזה לרכישת מסוף דלקים על שפת האיסט ריבר. לפי החוזה הוא משלם מראש 40% מהסכום במזומן, ועליו לשלם את היתרה בתוך 30 יום, אחרת העסקה תתבטל, הוא יפסיד את המקדמה והנכס יימכר ליריביו.

בעוד מוראלס מנסה להשיג את הכסף, נפגעים עסקיו ממעשי שוד חוזרים ונשנים, במהלכם נחטפות באלימות מכליות החברה והדלק נגנב מהן. בנוסף הוא נאלץ להתמודד עם סגן התובע המחוזי (דייוויד אוילאו) שנחוש להגיש נגדו כתבי אישום בגין שורה של מעשי הונאה והעלמת מס. ברגע האמת מסרב הבנק להעמיד לו הלוואה, ומוראלס הנואש מנסה ללוות כספים ממכריו ויריביו. או אז רעייתו של מוראלס (ג'סיקה צ'סטיין), בת למשפחת מאפיונרים שמשמשת מנהלת כספים בחברה, מגלה לו כי היא גנבה מהחברה כספים רבים והעבירה אותם לחשבון פרטי, הוא גם מגלה כי עורך דינו (אלברט ברוקס) ידע על כך. בנוסף הוא מגלה שמתחריו רכשו את הדלק שנגנב ממנו. בלית ברירה הוא משתמש בכסף שנגנב מהחברה על מנת להשלים את העסקה. כעת, כשהוא בעל נכס שעתיד להקפיץ את עסקיו ולהביא אותו לעמדת השפעה פוליטית, הוא מצליח להגיע להבנות עם סגן התובע על הפסקת החקירה נגדו ועל דרך שתביא להם תועלת הדדית.

דמויות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הליהוק לסרט החל ביוני 2013 ושלב הצילומים התבצע בעיר ניו יורק במהלך ינואר 2014. הקרנת הבכורה של הסרט נערכה בנובמבר 2014 במהלך פסטיבל מכון הסרטים האמריקאי. ב-31 בדצמבר יצא הסרט לאקרנים בהפצה מוגבלת בארבעה בתי קולנוע בארצות הברית.

ביקורות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לשבחים מצד מבקרי הקולנוע. הוא זכה בפרס סרט השנה מטעם איגוד מבקרי הקולנוע, שזיכו גם את אוסקר אייזק בפרס השחקן הטוב ביותר ואת ג'סיקה צ'סטיין בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר. צ'סטיין הייתה גם מועמדת לפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר.

איי או סקוט מהניו יורק טיימס העניק לסרט 5 כוכבים מתוך 5, ציין שצ'נדור ביים וכתב סרט נפלא ושצלם הסרט ברדפורד יאנג הצליח לנסוך בצופים את התחושה ההיסטורית של העיר ניו יורק ב-1981.[1] סקוט פונדאס המבקר הראשי של סלייט, שיבח את אנסמבל השחקנים, הוא ציין שהיה זה נפלא לצפות באייזק שהדמות שמגלם נשקפת ממנו בכל חלק מהופעתו, הוא ציין לחיוב את משחקה של צ'סטיין על אף התסריט הבעייתי מבחינתה, ואת הניסיון הרב שבא לידי ביטוי אצל שחקני המשנה ברוקס, ניבולה ואדלר.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]