ששון יצחייק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ששון יצחאייק)
ששון יצחייק
לידה 30 ביוני 1934
בגדאד, ממלכת עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 באפריל 1984 (בגיל 49) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה העברית בירושלים, תואר ראשון בהצטיינות, במתמטיקה ושפה וספרות ערבית
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19521983 (כ־31 שנים)
דרגה אלוף משנה  אלוף משנה
תפקידים בשירות
  • מפקד המרכז לפיענוח צפנים ב-8200
פעולות ומבצעים
מבצע קדש  מבצע קדש
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הספד סא"ל שי - בטאון חמ"נית אוקטובר 1984
קבלת דרגת אלוף-משנה מהרמטכ"ל מוטה גור בשנת 1976, משמאל שלמה גזית

ששון יצחייק (במקור: סחאייק) (30 ביוני 1934 - 24 באפריל 1984) היה אל"ם בצה"ל. שירת ביחידת 8200, יחידת המודיעין האלקטרונית של צה"ל בה פיקד על המרכז לפיענוח צפנים בין השנים 1976–1983, חתן פרס ביטחון ישראל ופרס ראש אמ"ן בתחום "החשיבה היוצרת" ע"ש עוזי יאירי[1].

במהלך שירותו ביחידה היה שותף במשך השנים לשבירת צפנים של הצבאות וארגוני הטרור שלחמו בישראל.

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחייק נולד וגדל בבגדאד לרוזה וג'ורגי', לאחר לידתן של חמש אחיות, רשל, ויולט (שושנה), שמחה ודוריס, האחות דיזי נפטרה בגיל שנתיים ממחלת האבעבועות. אחריו נולד אחיו הצעיר, יחזקאל. בפברואר 1951 לאחר שסיים תיכון בבגדאד, עלה יצחייק לארץ יחד עם שתי אחיותיו (שמחה ודוריס) במסגרת מבצע עזרא ונחמיה, ולאחר מכן משפחתו הצטרפה.

קריירה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחייק גויס בשנת 1952 לשירות חובה ביחידה ההאזנה של חיל-המודיעין (אז "יחידה 515", היום "8200"), ושירת בה ברציפות עד פרישתו לגמלאות באפריל 1983.

בתחילת דרכו ביחידה שירת ששון כמתרגם. הוא השתתף בחוליית האזנה מאולתרת שפעלה במבצע קדש. עד מהרה התגלה כי יש לו כישורים נדירים בשבירת צפנים. לאחר הכשרה והסמכה לקצונה, הועבר ששון לשרת במרכז לפיענוח צפנים של יחידה 8200.

היה אחד מבכירי מפענחי צפנים במרכז לפיענוח צפנים, בהיותו בעל יכולת אנליטית מרשימה, ידע מצוין בשפה הערבית ובקריפטוגרפיה. זכה להערכה רבה על הישגיו האישיים בשבירת צפנים מסובכים, ובשנת 1972 זכה בפרס ביטחון ישראל על "הישג מדעי מרשים".

היה חלוץ בגישור בין האמנות של שבירת הצפנים לבין הקריפטו-מתמטיקה התאורטית. הוא האמין כי השילוב בין שני התחומים יאפשר לשפר משמעותית את יכולות השבירה. היה בין הראשונים שהשתמשו במחשבים להבנת צפנים, ועמד בראש פיתוח שיטות חדשניות לשבירת צפנים.

שירת במרכז לפיענוח צפנים בתפקידים שונים, ובשנת 1976 מונה למפקדו. בתפקיד זה שירת במשך שש שנים, והיה אחראי על פיתוח המרכז והעלאתו לרמה של מרכז מוביל בתחום השבירה.

כחבר בצוות המוביל בתחום פיענוח צפנים בסוף שנות הששים ובתחילת שנות השבעים, כסגן מפקד מרכז פיענוח הצפנים משנת 1972 ועד 1976, ולבסוף – בשש שנות שירותו האחרונות – כמפקד המרכז, נתגלו ביצחייק תכונות רבות נוספות שהפכוהו לקצין מעולה, בכל אשר שלח ידו:

  • מסביר ומדריך, בעל כושר דידקטי מלידה. פיתח שיטות מקוריות ושונות זו מזו להדרכת השפה הערבית למפענחי צפנים, להקניית מקצוע פיענוח הצפנים ללא-מתמטיקאים מחד גיסא ולמתמטיקאים מאידך גיסא, ויישם בעצמו שיטות אלה בהצלחה מרובה.
  • אדמיניסטרטור יעיל, יוזם ומאלתר מקורי ובעל תושייה, שהצליח להפעיל גורמים רבים ו"כבדים", צבאיים ואזרחיים, להשגת הישגים לקידום שבירת הצפנים:
  • ארגון מיונם של מאות מתגייסים לצבא, וארגון קורס ייחודי (אח"מ) להכשרת המעולים שבהם תוך חודשים ספורים, לידע ומיומנות מתקדמים במקצוע פיענוח הצפנים ובשפה הערבית.
  • הכנסה מסיבית של מחשבי הענק ורתימתם לשירות פיענוח הצפנים, תוך הקמה מאפס של מרכז המחשבים הגדול במזרח התיכון.
  • שילובן והטמעתן של הפיזיקה של הדיבור והנדסת האלקטרוניקה, להקמתן של מערכות שדה לשבירת תקשורת מוצפנת בזמן אמיתי, ולתפעולן של מערכות אלה, במענה מהיר לצורך המבצעי המתעורר.

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ששון יצחייק בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]