תבנית:ערך מומלץ 14 בנובמבר 2022

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טורנדו על קנזס
טורנדו על קנזס

טורנדו על קנזס הוא ציור שמן על קנבס משנת 1929 של הצייר האֲזוֹרָני האמריקאי ג'ון סטיוארט קארי. הוא מתאר סצנה דרמטית שבה משפחה בורחת למחסה כשסופת טורנדו מתקרבת לחווה שלה, ומקביל בקומפוזיציה שלו לציורו של קארי ”הטבלה בקנזס“ מ־1928.

מאמינים כי ביצירתו, הושפע האמן מאמנות הבארוק ומתצלומים של סופות טורנדו. הוא פיתח פחד מאסונות טבע ויראת שמיים כבר בילדותו, ושניהם ניכרים בציור.

לאחר פרסומה לראשונה ב־1930, ”טורנדו על קנזס“ נחשבת ליצירה אֲזוֹרָנית ראויה לציון, אך ילידי קנזס לא אהבו את בחירת אזורם כמקום התרחשות האירוע שבציור. הציור אומנם זכה בפרסים, והיו ששיבחו אותו, אולם אחרים ביקרו את סגנון הציור של קארי כחובבני. עבודתו של קארי ספגה ביקורת מצד הציירים העכשוויים סטיוארט דייוויס ותומאס הארט בנטון, ואף צוינו שגיאות טכניות ביצירה.

"טורנדו על קנזס" נמנית בין יצירותיו של קארי המתארות אסונות טבע בקנזס, ובהן גם הציור "אחרי הטורנדו" מ־1930 ו"הטורנדו" – הדפס אבן מ־1932. הציור הופיע במאמרים שפורסמו במגזינים שונים, לרבות "טיים" ו"לייף". זוהי אחת היצירות הידועות ביותר של קארי. החל מ-1935 מוצג הציור במוזיאון מוסקגון לאמנות.