תומאס לי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס לי
Thomas Haskell Lee
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 27 במרץ 1944
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד 23 בפברואר 2023 (בגיל 78)
השדרה החמישית, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק Lee Equity Partners, Thomas H. Lee Partners עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Barbara F. Lee (?–1995)
  • Ann Tenenbaum עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס הסקל ליאנגלית: Thomas Haskell Lee; ‏27 במרץ 194423 בפברואר 2023) היה איש עסקים ומשקיע אמריקאי. נחשב לאחד מחלוצי תחום קרנות ההשקעות הפרטיות, בדגש על רכישות ממונפות.

החברה שהקים ב-1974 תומאס ה. לי פרטנרס (Thomas H. Lee Partners (THL)), היא בין חברות ההשקעות הפרטיות (Private Equity, ובקיצור PE) הוותיקות והגדולות בעולם. ב-2006 עזב את החברה שהקים ויסד את חברת ההשקעות הפרטיות Lee Equity Partners, שבה כיהן כשותף מנהל. עם מותו, בפברואר 2023, נאמד שוויו הנקי לפי פורבס, ב-2 מיליארד דולר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ב-1944 בברוקלין, ניו יורק סיטי למשפחה יהודית. אביו, הרברט סי לי (בשמו המקורי: ליבוביץ) ומילדרד "מיקי" שיף לי. סבו היה רוברט שיף, מייסד ובעלי "תאגיד הנעליים של אמריקה" (Shoe Corporation of America, אין לבלבל עם "United States Shoe Corporation") ואביו עבד בתחילת דרכו בחברה. בהמשך התקדם אביו והיה ליו"ר "Shoe Corporation of Canada" ו-"Clark International Corp".[1]

הוא למד בבית הספר בלמונט היל (אנ') בבוסטון וסיים את לימודיו בהרווארד קולג' (אנ') ב-1965, כשבמקביל עבד זמן מה כאנליטיקאי במחלקת המחקר של בנק ההשקעות ל. פ. רוטשילד (אנ') בניו יורק.

ב-1966 החל לעבוד בבנק הלאומי הראשון של בוסטון (אנ'), וכעבור שמונה שנים, ב-1973 הגיע לדרגת סגן נשיא הבנק. לפי דיווחי משפחתו, שנמסרו אחרי פטירתו, החל לי להשקיע עם כספי ירושה בסך 150,000$ בלבד.

את חברת ההשקעות הראשונה שלו, "תומאס ה. לי פרטנרס" (אנ') הקים לי ב-1974 ובאמצעותה החל לרכוש חברות בעסקאות רכש ממונפות. חלק מהחברות ששיקם הונפקו על ידו לציבור ונמכרו בתשואות נאות, וחלקן גם קרס במהירות לאחר מכן תחת הניהול החדש שהפגין ביצועים גרועים. לפי אתר חברת THL, מאז הקמתה ועד 2006 (מועד פרישתו של לי) גייסה החברה יותר מ-22 מיליארד דולר בשש קרנות פרייבט אקוויטי. החברה עמדה במרץ 2006 ערב סיום גיוס הכספים עבור הקרן השישית שלה, כאשר החליט לי להתפטר ממנה בצורה ידידותית ולהקים חברה חדשה "Lee Equity Partners" שהתמקדה בקרנות צמיחה (Growth capital), אפיק השקעות שבדרך כלל אינו ממונף ומאפשר למשקיע לחלוק עם חברה מבוססת יחסית, חלק מתשואות הצמיחה שלה, מעמדת מיעוט של מחזיקי המניות, שאינה מערערת את מבנה השליטה בחברה הוותיקה.

שינוי זה איפשר ללי לצמצם משמעותית את מעורבותו היומיומית במסחר והוא עבר להתגורר בניו יורק.

לי היה פילנתרופ רב פעלים, ותרם סכומים גדולים למוסדות אקדמיה, אמנות ורפואה נודעים בעיקר בארצות הברית.

הוא היה נשוי פעמיים ולו חמישה ילדים. לי היה אספן אמנות נלהב וחבר קרוב של בני הזוג ביל והילרי קלינטון, שלפי הדיווחים בילו בביתו כמה ימים בתקופה שלאחר הפסדה של הילרי בבחירות 2008 לנשיאות ארצות הברית.

ב-23 בפברואר דווח כי לי שם קץ לחייו במשרדו במנהטן בגיל 78.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נקרולוג על אביו באתר הבוסטון גלוב, 5–6 באפריל 2012.
  2. ^ US billionaire financier Thomas Lee found dead at 78, באתר ה-BBC, 24 באפריל 2023.